Član koji proteklih 20 godina uplaćuje pet posto obveznog mirovinskog doprinosa u drugi stup, a cijelo vrijeme zarađuje prosječnu hrvatsku plaću, na osobnom računu u obveznom mirovinskom fondu trenutno ima 19.930 eura. Pritom je uplatio 12.812 eura, a obvezni mirovinski fond za njega je zaradio 7118 eura. Kako predviđaju u obveznim mirovinskim fondovima, isplativost individualne kapitalizirane štednje u drugom mirovinskom stupu za pet godina će se isplatiti najmanje za pola osiguranika koji odlaze u mirovinu, a dugoročno za njih 80 posto. Tako bi se dugoročno sve više trebala pokazati isplativost sustava individualne kapitalizirane štednje.
Što znači adekvatna mirovina?
Razmišljanja o obveznim mirovinskim sustavima tijekom godina su se transformirala, ali i dalje prevladava uvjerenje da su obvezni mirovinski sustavi s utvrđenim uplatama i akumulirajućom imovinom najbolji način za postizanje cilja mirovinskih sustava, što je adekvatna mirovina u starosti. Države koji imaju neki oblik obveznog ili kvaziobveznog sudjelovanja u nekom segmentu mirovinskog sustava pokazuju najširi obuhvat stanovništva, što pak povećava efikasnost mirovinskog sustava – ističe Dijana Bojčeta Markoja, direktorica Udruge društava za upravljanje mirovinskim fondovima i mirovinskih osiguravajućih društava.
Što znači imati adekvatnu mirovinu u odnosu na plaću i izdvajanje mirovinskih doprinosa tijekom cijelog svog radnog vijeka? Prema Međunarodnoj organizaciji rada mirovina bi trebala iznositi minimalno 40 posto plaće osiguranika prije odlaska u mirovinu nakon minimalno 30 godina uplata doprinosa u mirovinski fond. U Hrvatskoj trenutno prosječan umirovljenik prima mirovinu nakon što je ostvario 31 godinu, jedan mjesec i dva dana staža, dok je prosječno korištenje prava na starosnu mirovinu 22 godine i dva mjeseca. Za održivost mirovinskog sustava važan je i omjer zaposlenih i umirovljenika koji je je u ožujku bio na razini od 1,3 naprema 1. Prema podacima za ožujak prosječna starosna mirovina za 40 i više godina ostvarenog mirovinskog staža iznosi 613,50 eura što je 54,29 posto prosječne hrvatske neto plaće.
Prema analizi Udruge društava za upravljanje mirovinskim fondovima i mirovinskih osiguravajućih društava (UMFO) podaci OECD-a pokazuju da 13 zemalja OECD-a ima neki oblik obveznih mirovinskih sustava individualne kapitalizirane štednje, među kojima su i neke od najrazvijenijih članica. Australija, Čile, Kolumbija, Kostarika, Izrael, Meksiko, Norveška i Švicarska izravno imaju obvezne mirovinske planove, dok Danska, Island, Nizozemska, Švedska, Velika Britanija imaju sustav automatskog učlanjivanja u mirovinski sustav, koji funkcionira kao obvezni mirovinski sustav zbog male stope izlaza iz sustava. Prema Mercer CFA Institute Global Pension Index za 2022. upravo te zemlje imaju i neke od najboljih mirovinskih sustava.
Sličan model kao u Hrvatskoj
Danska, Grčka, Latvija, Norveška, Poljska i Švedska imaju neki oblik javnih mirovinskih planova s utvrđenim uplatama osiguranika, koji su pak većim dijelom obvezni u Grčkoj, Latviji, Norveškoj i Švedskoj. Od EU zemalja izvan OECD-a oblik obveznih mirovinskih planova s utvrđenim uplatama sličan hrvatskom imaju i Bugarska i Rumunjska.
Prošla je godina bila teška za mirovinske fondove u cijelom svijetu uslijed rasta inflacije, zaoštravanja monetarne politike i posljedica sukoba u Ukrajini. Kao posljedica COVID krize te napora kako bi je olakšale, mnoge zemlje posegnule su pritom za fiskalnim i monetarnim alatima, koji su uključivali i razne modifikacije postojećih mirovinskih sustava. Dok su mirovine bile zaštićene, mirovinski sustavi morali su se nositi s financijskim pritiscima koji su proizišli iz nižih doprinosa zbog pada prihoda, kao i zbog izuzeća povezanih s krizom za tvrtke i pojedince koje su mnoge zemlje uvele, iako su u mnogim slučajevima automatski transferi barem djelomično nadoknadili gubitak prihoda. No, gledajući dugoročno, posljedice na mirovine mogle bi biti ozbiljnije. Mlađi ljudi bili su ozbiljno pogođeni ekonomskim i društvenim učincima krize i mogli bi posljedično imati manje buduće mirovine, osobito ako im je pandemija narušila tijek karijere.
Članovima zaradili 6,64 milijarde eura
Prema analizi hrvatskih obveznih mirovinskih fondova čak i brojni izazovi koje je donijela prošlogodišnja kriza nisu toliko značajni na mirovinske sustave kao što je dugotrajni učinak starenja stanovništva te je najveći dugoročni izazov za mirovine i dalje pružanje financijski i socijalno održivih mirovina u budućnosti.
Mirovinska reforma u RH započeta 2002. godine u sustav je uvela individualnu odgovornost za buduće mirovine – tzv. drugi mirovinski stup. Riječ je o sustavu individualne kapitalizirane štednje, gdje zaposleni izdvajaju pet posto bruto plaće u obvezne mirovinske fondove, u kojima svaki zaposlenik, kao njihov član, ima svoj osobni račun. Uplate od pet posto bruto plaće na osobni mirovinski račun osobna su imovina svakog člana, a taj novac, uvećan za prinose, predstavlja osobnu mirovinsku štednju. Mirovinski fondovi od osnivanja zaradili su svojim članovima više od 6,64 milijarde eura dodane vrijednosti. Promatramo li to na osobnoj razini, onda bi to značilo da član koji od početka rada mirovinskih fondova izdvaja pet posto svoje bruto plaće (i ima prosječnu plaću) na svom računu ima 7118 eura više nego što je uplatio.