Zahvaljujući ponovno Promociji Plus imamo detaljne podatke o prodaji automobila, točnije registracijama novih u Hrvatskoj za šesti mjesec ove, 2023. godine. Generalno, lipanj nam je donio puno bolje rezultate od prošlogodišnjeg istog mjeseca, i to za čak 2099 registracija novih automobila.
Novoregistrirano je ukupno u lipnju 7215 novih osobnih automobila, što je 118 komada više nego u rekordnom mjesecu svibnju. Uzmemo li u obzir samo mjesec lipanj, to je porast od 41,0 posto u odnosu na prošlogodišnji lipanj.
Ukupno gledajući, na godišnjoj razini ova nam je godina u odnosu na isto razdoblje 2022. donijela rast od 35,8 posto. Sad smo već sigurni da izvrsni rezultati posljednja četiri mjeseca nisu iznimka, već pravilo koje bi nam moglo donijeti sjajne rezultate i na kraju cijele godine 2023. Ovo je odlična vijest, jer to znači da prodajne brojke više ne odražavaju donedavnu situaciju s isporukom novih automobila zbog globalne svjetske situacije s nedostatkom elektroničkih čipova i ostalih komponenti. U svakom slučaju, nastavit ćemo pratiti kako će se razvijati situacija u idućem razdoblju.
Vrh ljestvice prodaje novih vozila nakon mjeseca lipnja sada pripada Volkswagenu, koji s ukupno 4015 automobila drži 11,99 posto tržišta. Na drugom je mjestu Renault s 4026 vozila ili 11,91 posto tržišta. Na trećem mjestu je i dalje Škoda s 3387 vozila ili 10,02 posto tržišta. Prve tri marke drže ukupno 33,92 posto udjela na tržištu novoregistriranih novih automobila u ovoj godini.
Clio ne pušta vrh
Prvi na listi najprodavanijih modela nakon šest mjeseci ove godine je i dalje Renault Clio s 1880 komada (5,56 posto tržišta). Škoda Octavia je druga s 1377 komada (4,07 posto), a Renault Captur je treći s 1030 komada (3,05 posto). Dacia Duster je na četvrtome mjestu s 973 komada, a VW Taigo je peti na ljestvici najprodavanijih modela u 2023. s 923 prodana primjerka.
Zanimljivo, gledamo li prema grupama proizvođača, nakon prvih šest mjeseci u prvih 30 prodanih marki Volkswagen grupa (VW, Škoda, Audi, Seat, Cupra, Porsche) drži i dalje prvo mjesto s ukupno prodanih 10.423 automobila ili 30,95 posto (u prvih pet mjeseci 30,55 posto). Drugo mjesto drži Renault grupa (Renault, Dacia, Alpine) s 6232 automobila ili 18,44 posto (u prvih pet mjeseci 18,51 posto). Dodamo li ovome i Nissan s 339 automobila ili 1,0 posto, kao i Mitsubishi s 14 vozila ili 0,04 posto, onda rezultati Alijanse Renault-Nissan-Mitsubishi čine ukupno 6585 prodanih automobila ili 19,48 posto. Treće mjesto prema ovom kriteriju drži veliki Stellantis (Opel, Peugeot, Citroën, Fiat, Alfa Romeo, Jeep, DS Automobiles, Lancia, Dodge, Abarth, Ferrari i Maserati), drži treće mjesto s 4411 automobila ili 13,06 posto. Četvrta je grupa Hyundai i Kia s ukupno 3628 prodanih vozila ili 10,73 posto.
Gledamo li samo lipanj ove godine, onda vidimo da je Renault Clio na prvom mjestu s 475 prodanih primjeraka. Na drugom mjestu prema prodaji samo u mjesecu lipnju je Škoda Octavia s 324 komada, a na trećem mjestu slijedi VW T-Cross s 318 komada. Četvrto mjesto zauzeo je Renault Captur s 296 komada, a peto mjesto VW Taigo s 283 komada isporučenih samo u lipnju.
Dominacija benzinaca
Ne ulazeći u pojedinu marku, a rezultati su posve jasni za svaku od marki na našem tržištu, u ukupnim rezultatima za prvih pet mjeseci 2023. dominiraju i dalje Otto automobili ili kolokvijalno govoreći, automobili na benzin sa 17.926 komada ili 53,0 posto ukupnog tržišta prodanih novih automobila.
Još od kolovoza 2022. na drugom su mjestu hibridni automobili, sada nakon lipnja sa 7714 komada ili 22,8 posto. Ovdje primjećujemo daljnji porast hibridnih automobila u odnosu na cijelu 2022., kada je taj udio 20,7 posto (u 2021. je taj udio bio 15,6 posto, a 2020. samo 6,9 posto). Razloga za optimizam itekako ima, a top 3 najprodavanije marke u toj kategoriji su redom: Suzuki (1980), Toyota (883) i Renault (794). Automobili s dizelskim motorom su na trećem mjestu nakon lipnja sa 6302 komada (18,6 posto), Da spomenemo, godinu 2022. su završili na trećem mjestu s 8962 komada ili 20,3 posto. Cijele 2021. godine je postotak dizelskih automobila u ukupnom broju svih automobila bio nešto veći; 23,7 posto.
Slijede automobili čiji motori koriste ukapljeni naftni plin (UNP ili na engleskom LPG) s 943 komada ili 2,8 posto. U ovoj kategoriji smo na nešto nižoj razini nego u cijeloj prošloj 2022. s 1806 komada ili 4,1 posto. Listu predvodi Dacia s 810 komada, a tu je još Renault sa 108 komada (riječ je naravno o istom motoru iz Alijanse), a slijedi na trećemu mjestu Fiat s 25 komada. Treba reći da su na prva dva mjesta dvije sestrinske marke i jedine uz Fiat koje prodaju dvogorivne motore u prvoj ugradnji, odnosno ugrađene u tvornici proizvođača.
Potpuno električni automobili pali su na četvrto mjesto, iza onih na UNP pogon. Tako je novoregistrirano u prvih šest mjeseci ove godine njih 914 ili 2,7 posto, no taj podatak su zapravo u najvećem broju automobili koji su naručeni još prošle godine (za vrijeme državnih poticaja). Treba reći i da je potpuno električnih automobila u cijeloj protekloj godini prodano 1374 primjerka i oni su činili 3,1 posto hrvatskog tržišta prema tipu goriva. Ovdje možemo primijetiti gotovo dvostruko bolji rezultat u postotku u odnosu na cijelu 2020., kada je njihov udio bio 1,5 posto s 539 komada.
Da podsjetimo, nakon cijele 2022. je na vrhu u ovoj kategoriji opet završila marka Renault s 349, Tesla s 213 komada je druga, Volkswagen je treći sa 157 komada, Dacia s modelom Spring je četvrta sa 121 komadom, a peti Audi sa 108 komada, slijede Opel sa 72 komada te Škoda s 57. Sada nakon lipnja 2023., listu predvodi Tesla sa 196 komada, Renault je drugi sa 136 komada, Dacia s modelom Spring sa 113 primjeraka je treća, slijedi Volkswagen s 87 električnih automobila, a poredak od top 5 marki zatvara Škoda sa 62 vozila. Ukupno je 28 proizvođača (od 42 marke u 2023.) isporučilo potpuno električne automobile svojim kupcima u 2023.
Gotovo polovica u metropoli
I na kraju, prodajni rezultati prema županijama nakon lipnja 2023. izgledaju ovako; u Gradu Zagrebu i Zagrebačkoj županiji novoregistrirano je očekivano najviše automobila, 14.644 komada ili 43,33 posto (u 2022. 45,45 posto, a 2021. 42,96 posto) od ukupne količine prodanih osobnih automobila.
Na drugom mjestu je Splitsko-dalmatinska županija s 2864 komada novoregistriranih novih automobila ili 8,47 posto hrvatskog tržišta (u cijeloj 2022. su bili drugi s 8,35 posto, a 2021. 7,57 posto). Istarska županija je na trećemu mjestu s 2797 komada ili 8,28 posto (u cijeloj 2022. su bili četvrti sa 6,16 posto). Primorsko-goranska županija je i dalje četvrta s 2077 komada ili 6,15 posto hrvatskog tržišta novoregistriranih novih automobila (u cijeloj 2022. su bili treći sa 7,85 posto, a 2021. 7,28 posto).
Kao i 2021., i godine 2022. je na posljednjem mjestu bila Ličko-senjska županija, sa 194 prodana automobila ili 0,44 posto tržišta. Nakon lipnja 2023. je ova županija i dalje na posljednjem mjestu sa 126 automobila ili 0,37 posto tržišta.