Cjelogodišnje gume nedvojbeno postaju sve popularnije, no čitavo vrijeme pred njima stoji nekoliko upitnika. Prvi – kako se uspješno boriti protiv klasičnih ljetnih i zimskih pneumatika, drugi – kako istodobno ponuditi dobre vozne karakteristike na mokrim podlogama, i treći – kako u konačnici stvoriti ekološki prihvatljivi proizvod. Izazova je puno, pa je stoga sasvim logična sumnja je li uopće moguće proizvesti gumu koja će na zavidnoj razini pomiriti sve ove zahtjeve - piše Revija HAK.
Jer potrebno je naći gumu koja će u ljetnim uvjetima, pri temperaturi asfalta od 50 stupnjeva Celzijevih, biti ugodna za vožnju, ali i sigurna u opasnim situacijama. Ta ista guma bi u zimskim uvjetima, pri temperaturama ispod nule i na snijegom pokrivenim prometnicama, također trebala omogućiti maksimalno sigurno upravljanje vozilom. A jednako sigurna morala bi biti i na vlažnoj te skliskoj cesti. U dodatku – još bi morala biti izdržljiva, lagana, štedljiva i tiha. Kako sve to pomiriti?
U potrazi za odgovorom na to pitanje europski autoklubovi, uključujući i HAK, su prvi put podvrgnuli testu 16 modela u jednoj od najpopularnijih dimenzija 205/55 R16 (automobili Golf klase) te prvi put dobili vrlo preporučljivu gumu (izvrsne nema). To je Goodyear Vector 4Season Gen-3, koja također nije bez mana (pogotovo pri visokim ljetnim temperaturama na suhoj podlozi), ali je u ovoj konkurenciji najbolja. Nažalost, ni jedna cjelogodišnja guma nije uspjela dosegnuti visoku razinu na dva važna područja – sigurnosti i ekologije, niti se uspjela približiti top standardima specijaliziranih ljetnih i zimskih pneumatika u pojedinim kategorijama.
Uz Goodyear Vector 4Season Gen-3 (ukupna ocjena 2,4, vrlo preporučljivo ili vrlo dobro), koji se pokazao dojmljivim u mokrim i zimskim uvjetima (uz veliku predviđenu kilometražu, visoku izdržljivost i dobru učinkovitost), sve pohvale zaslužuje i Pirelli Cinturato All Season SF2 (ukupna ocjena 2,6 – preporučljivo ili dobar), jer je to jedina guma koja je dobila ocjenu vrlo preporučljivo na području sigurnosti. Drugim riječima, vozačke karakteristike su joj impresivne i po ljeti, i po zimi, i na mokrom. Nažalost, u kategoriji predviđene kilometraže nije blistala, zbog čega joj ni ukupna ocjena nije mogla biti vrlo preporučljiva (izmaknula za samo desetinku boda). Međutim, za vozače koji ne rade puno kilometara godišnje ovo bi mogao biti i te kako zanimljiv izbor.
Rezultate vrijedne isticanja zaslužila je i sljedeća četvorka – Hankook Kinergy 4S2 i Michelin CrossClimate 2 (po 2,7) te Kumho Solus 4S HA32+ i Vredestein Quatrac (po 2,8). Sve navedene gume bile su dosta uspješne na ekološkom polju te nešto manje na sigurnosnom polju. Konkretno, Hankook nije briljirao na mokroj i snijegom pokrivenoj površini, Michelin na mokroj, Kumho na mokroj i suhoj, a Vredestein na mokroj, suhoj i snijegom pokrivenoj površini. Uz pet prethodno spomenutih, ukupnu ocjenu preporučljivo zavrijedila je još samo guma Falken EuroAll Season AS210, koja se posebno nije istaknula niti po sigurnosnim niti po ekološkim učincima.
Razinu ispod smjestila se sedmorka koja se ne može pohvaliti posebno ujednačenim karakteristikama te se nakon ovoga testa samo djelomično preporučuje. Toj skupini pripadaju modeli Firestone Multiseason2, Sava All Weather, Nankang Cross Seasons AW-6, Toyo Celsius AS2, Semperit AllSeason-Grip, Uniroyal AllSeasonExpert 2 i Yokohama BluEarth-4S, koji imaju svoje dobre i loše strane, ali će zahvaljujući upravo onim dobrima privući neke kupce. To vjerojatno neće biti vozači koji obitavaju u toplim podnebljima zato što im je sigurnost na suhim podlogama manjkava. Stoga prevaljujete li puno kilometara u ljetnim uvjetima, ovu grupu proizvoda pokušajte izbjeći jer vožnja u njima nije precizna, a manevri kod izbjegavanja prepreka u vožnji na limitu mogu dovesti do preupravljanja I nedovoljno brze stabilizacije vozila.
Na začelju ovoga redoslijeda su dva proizvoda koja se ne preporučuju. To su Kenda Kenetica 4S, koja je podbacila u zimskim uvjetima (iako je na suhom i mokrom sasvim solidna), te Infinity Ecofour, koji je razočarao na mokrom (a niti na suhom nije oduševio).
Izbor cjelogodišnje gume već je sam po sebi određeni kompromis. Međutim, ako se odlučite na ovakav tip pneumatika, pokušajte ne raditi kompromis i po pitanju kvalitete. To će, naravno, biti povezano s količinom novca u vašem novčaniku, ali ako si već pronađete cjelogodišnju gumu koja odgovara vašim vozačkim sklonostima, nemojte gledati na euro više ili euro manje. Prije ili kasnije to će vam se isplatiti.
Za kraj, kriteriji. Od 2023. ukupna ocjena je sastavljena od 70 posto ocjene za sigurnost vožnje i 30 posto ocjene za ekološku ravnotežu (održivost, izdržljivost gume…).