Najnovije istraživanje tvrtke za obradu podataka o automobilima carVertical, je otkrilo države u kojima je kupovina polovnog automobila najriskantnija. Pod nazivom Indeks transparentnosti tržišta, istraživanje rangira države koristeći nekoliko metrika u određivanju onih najtransparentnijih. Čini se da je situacija u Hrvatskoj prosječna i podsjeća na trendove u drugim državama središnje i istočne Europe.
Od 25 država obuhvaćenih Indeksom transparentnosti tržišta, Hrvatska je zauzela 15. mjesto – 3,5 posto svih vozila provjerenih na carVerticalu u Hrvatskoj imalo je vraćenu kilometražu. Iako promatrani broj prevara na brojaču kilometara može ukazivati na značajan pad u odnosu na prethodnu godinu, ovaj je rezultat posljedica poboljšanih sposobnosti platforme u identificiranju prevara i njihovog učinkovitog razlikovanja od rutinskih pogrešaka tijekom digitalizacije podataka. Brojač kilometara automobila s vraćenom kilometražom u Hrvatskoj u prosjeku je promijenjen za 70.439 km. Na primjer, ako je originalna kilometraža vozila 200.000 km, prevaranti bi je mogli promijeniti na 130.000 km kako bi taj automobil prodali za više novca.
Što se tiče nesreća, 57,1 posto automobila u Hrvatskoj pretrpjelo je manja ili veća oštećenja, s prosječnom vrijednosti štete u iznosu od 4092 eura.
U Hrvatskoj, 68,2 posto automobila dolazi iz drugih država. Prosječna starost vozila provjerenog na carVerticalu je 8,2 godine, što znači da su takvi automobili već izgubili značajan dio svoje vrijednosti i mogu potaknuti prijestupnike da promijene kilometražu i povećaju traženu cijenu.
U susjednoj Mađarskoj, koja je na 17. mjestu, 6,1 posto automobila imalo je vraćenu kilometražu, a 56,7 posto ih je bilo oštećeno. Međutim, udio uvezenih vozila nešto je niži (47,8 posto), što sugerira da je manja vjerojatnost da će Mađari kupiti vozilo s upitnom poviješću. Srbija je na 18. mjestu s 5,3 posto izmijenjenih brojača kilometara i 37,9 posto oštećenih automobila, Rumunjska je 21. sa 7,8 posto vozila s vraćenom kilometražom i 59,1 posto oštećenih.
Najtransparentnija država u istraživanju je Ujedinjenom Kraljevstvu. Budući da Britanci nisu zainteresirani za automobile kojima je volan na lijevoj strani i koji dominiraju kontinentalnom Europom, stopa uvoza vrlo je niska (2,2 posto), što je izravno povezano s manjim brojem prevara na tržištu rabljenih automobila.
UK ima 2,7 posto automobila s vraćenom kilometražom, Njemačka 3,4 posto Švicarska 2,4 posto, Danska 4,1 posto, a Francuska 3,3 posto, što je značajno bolji rezultat nego u drugim dijelovima Europe. Sve ove države imaju niske stope uvoza, a Francuska je među njima najveći uvoznik (45,4 posto).
‘Zapadna tržišta i skandinavske zemlje generalno su transparentniji od država istočne Europe, uglavnom zbog strožih zakona, manje uvezenih rabljenih automobila i većeg BDP-a po glavi stanovnika. Države s jačim ekonomijama obično imaju mlađe vozne parkove i manje prevara jer se manje kupaca odlučuje za jeftinija vozila‘, kaže Matas Buzelis, stručnjak za automobile i voditelj komunikacija u carVerticalu.
Srednjoeuropske države kao što su Slovačka i Češka nalaze se u sredini Indeksa transparentnosti tržišta – ovdje je vraćanje kilometraže češće nego u zapadnoj Europi, a visoke su i stope uvoza.
Ukrajina, Latvija, Litva, Estonija, Rumunjska i Poljska najmanje su transparentna tržišta među svim ispitanim zemljama.
‘Stope prevara u ovoj regiji povezane su s većim brojem uvezenih automobila jer se podatci o automobilima često izgube tijekom prekograničnih transakcija. Upitna je kvaliteta popravaka, a udio oštećenih vozila viši je od prosjeka. Također, što se tiče zakona o sprječavanju prevara, neke države ne čine dovoljno kako bi zaštitile javni interes‘, pojašnjava Buzelis.
Najgora je situacija u Ukrajini, gdje 8,5 posto automobila ima vraćenu kilometražu, a 49,7 posto je oštećeno. Međutim, Ukrajina ima jednu od najviših stopa uvoza u Europi – 82,4 posto.
Litva, Rumunjska i Poljska također imaju velik broj uvezenih automobila: 75,7 posto, 66 posto i 59,8 posto. Što se tiče oštećenja i vraćenih kilometara, u Litvi je 57,6 posto svih vozila oštećeno, a 8,3 posto ima vraćenu kilometražu. U Rumunjskoj je 59,1 posto oštećenih vozila i 7,8 posto s vraćenom kilometražom, dok Poljska ima 65,8 posto oštećenih i 4,9 posto vozila s vraćenom kilometražom.