StoryEditorOCM
S mora i krajasjekli su putanju

Nakon polijetanja raspao se pokrov pilotske kabine. Otkriveni su detalji zrakoplovne nesreće na dalmatinskom aerodromu

Piše T. Ga.
19. lipnja 2024. - 17:29

U utorak (jučer) donesena presuda u parnici između dvije velike osiguravajuće kuće i Zračne luke Zadar otkriva detalje nesreće trenažnog zrakoplova kada se susreo s jatom ptica, a koja nesreća se dogodila prije nekoliko godina. Naime, nakon polijetanja raspao se pokrov pilotske kabine...

Poznata hrvatska osiguravajuća kuća tužila je, naime, Zračnu luku Zadar u svibnju 2022. godine i navela da je pet godina i dva mjeseca ranije izdala policu osiguranja aviona Extra 30 u vlasništvu zagrebačke tvrtke.

- Dana 4. svibnja 2017. oko 11.35 sati došlo je do ozbiljne nezgode tog zrakoplova tako da je tijekom polijetanja došlo do ulijetanja zrakoplova u jato ptica. Uslijedio je jak udarac ptice o bočnu lijevu stranu pokrova pilotske kabine, čiji je pleksiglas, usred brzine i opterećenje puknuo i raspao se. Otkinuti dijelovi su otpadali sa zrakoplova, a neki su udarili u repni stabilizator i oštetili ga. Došlo je do narušavanja aerodinamike zrakoplova i povećanog otpora, kao i do otežanog upravljanja zrakoplovom.

- Pilot je pokrenuo hitan postupka slijetanja na stazu, a usred nestabilnosti zrakoplova i tendencije gubitka uzgona s većom brzinom s kojom je bio prisiljen sjetiti, zrakoplov više nije mogao letjeti pravocrtno, već prvim desnim, a zatim i lijevom kotačem odvoza jače je dodirnuo uzletno-sletnu stazu, čime je prouzročio jače slabljenje amortizera desnog kotača podvozja, dodirivanje kočnih sklopa s asfaltnom površinom staze, pucanje priključka hidrauličnog spoja kočionih kliješta, te je došlo do otkaza desne kočnice zrakoplova. Pilot je uspio sigurno zaustaviti zrakoplov... - navodi se u tužbi.

Croatia osiguranje smatra da mu je time događajem nastala šteta jer je vlasniku zrakoplova nadoknadio 24.664 eura osiguranine na temelju police. Osiguravatelj je te 2017. godine potom pozvao Zračnu liku Zadar za koju navodi da je morala osigurati neometano uzlijetanje i slijetanje zrakoplova.

image

Ilustracija

Goran Sebelic/Cropix/

Zračna luka nije htjela pristati na mirno rješenje spora navodeći da u nalazu sudskog vještaka stoji da je do nesreće došlo nakon uzlijetanja, a ne tijekom, te da se "zbog toga ne može tvrditi da je do štetnog događaja došlo u obuhvatu njene ingerencije i odgovornosti".

Osiguravajuća kuća Allianz Hrvatska je umješač u tom sporu na strani Zračne luke Zadar koja je navela da su nakon čišćenje mjesta nesreće nađeni samo ostaci pokrova pilotske kabine, ali ne i ostaci ptice ili neke druge životinje ili predmeta.

Zračna luka Zadar dalje je navela da je poduzela sve mjere u svrhu zaštite od udara ptica i dalje objasnila da je rastjerivanje ptica i drugih divljih životinja u Zračnoj luci moguće obavljati korištenjem alarmnih sirena, plinskim postoljima, raketama za rastjerivanje ptica, a da odgovorne osobe za taj posao odabiru najpovoljniju metodu. Također navode da u fazi startanja motora odgovorni pripadnik vatrogasne postrojbe obilazi i provjerava je li se na stazama ili u neposrednoj blizini nalaze ptice ili druge životinje koje bi svojom prisutnošću mogle ugroziti sigurnost zrakoplova, putnika i posade...

- Samo nekoliko minuta prije nesreće nisu bile uočene - objasnili su iz Zračne luke u kojoj smatraju da nisu odgovorni za štetu i naglasili su poduzimaju sve radnje radi dugoročnog smanjenja životinja u prostoru aerodroma, kao što su suzbijanje izvora hrane kosidbom trave, uništavanje ostale hrane, suzbijanje staništa ptica i divljih životinja stalnim uklanjanjem gnijezda na objektima Zračne luke, Hrvatske kontrole zračne plovidbe i MORH-a, održavanjem i sanacijom ograde oko Zračne luke, te smanjenjem broja divljih životinja organiziranjem lovačkih hajki u suradnji s lokalnim lovačkim društvom.

Trgovački sud u Splitu presudio je u korist osiguravajuće kuće nakon što je stručno mišljenje dao stalni sudski vještak za zračni promet i zrakoplovne nesreće, da se radilo o najmanje dva udara ptice nešto veće težine koje su sjekli putanju zrakoplova.

- Kontrola let’s u suradnji sa službama upravljanja zračnim prometom poduzimaju složene mjere u samom planiranju dolaznih i odlaznih putanja zrakoplova, a blizina Vranskog jezera koji je ornitološki rezervat sa zabilježenih 260 vrata ptica poseban je problem za zračni promet - smatra vještak.

Na koncu, prema nepravomoćnoj presudi, Zračna luka Zadar mora Croatia osiguranju platiti 24.664 eura, zakonske zatezne kamate na taj iz od koje se računaju od 24. kolovoza 2017. godine, te 3.526 eura parničnog troška.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
05. studeni 2024 17:45