StoryEditor
ZagoraPOTPORE

Nasljednici obiteljskog biznisa i Vinarije Grabovac, poduplali su površine pod vinovom lozom: S vjetrom u leđima iz programa ruralnog razvoja izvoz vina širimo i na Ameriku

Piše Tanja Šimundić Bendić snimio Paun Paunović/CROPIX
12. listopada 2021. - 13:00
Ante Grabovac, osnivač vinarije Grabovac, u društvu sinova i nećaka - s lijeva Milan Grabovac, Ante Grabovac, Mislav Maršić te Nikola GrabovacPaun Paunovic/Cropix

Odobrena nam je potpora u iznosu od 216 tisuća kuna u sklopu mjere 4, kroz tip operacije 4.1.1., koju smo utrošili u nabavu važne nam poljoprivredne mehanizacije i opreme za vinogradarsku proizvodnju. Jako nam je važan takav poticaj, jer bi nam poslovni iskorak bez toga bio ravan puževu koraku - kažu mladi poduzetnici

Živ ćaća, mrtav kapital, eto kako Dalmatinac junior opravdava činjenicu da zbog svog Dalmatinca seniora često ne može krenuti u poslovnu akciju. I zato s radošću pozdravljamo primjer koji ruši tu tragikomičnu tezu, onu obitelji Grabovac iz Prološca pokraj Imotskog, vlasnika cijenjene Vinarije Grabovac. Znate li što nam je ćaća Ante, rodonačelnik vinogradarskog i vinarskog obiteljskog posla, na početku razgovora dao na znanje i ravnanje? To da je on sa suprugom Majom, s kojom je i položio kamen temeljac tvrtke koja je postala brend, uvijek radio dobro vino. Ali da mora priznati kako njegovi sinovi Milan i Nikola, te nećak Mislav Maršić, sestrin sin, sve odreda akademski obrazovani 30-godišnjaci, to rade još bolje.

image
Nikola Grabovac, Milan Grabovac i Mislav Maršić, glavni enolog, uspješno nastavljaju obiteljsku tradiciju
Paun Paunovic/Cropix

- Posao sam predao mladim snagama i nije mi teško priznati, ova druga generacije Grabovčeve svježe krvi donijela je novi pogled i veliki iskorak i u ekonomskom i stručnom smjeru. Ma ne prave oni dobro, oni prave odlično vino. Bolje od onog što sam ga ja radio. Priča ide dalje. Tako i treba biti, loza se nastavlja - veli Ante.

Loza se i širi, od prve komercijalne berbe 94., izlaska na tržište 95., s obiteljskom tradicijom iz 1812., od hektara vinograda došli su do današnjih 25. Od toga je 12 hektara posađeno u 12. mjesecu prošle godine, što Milan, koji je završio ekonomiju i management, te Nikola i Mislav, agronomi i enolozi, drže kao najznačajniji iskorak. Taj je korak bio nadogradnja bitne poslovne epizode, uzimanja u 50-godišnji zakup zapuštenih vinograda u državnom vlasništvu. Takav poslovni potez je katalizator onoga što su označili svojim ciljem, osvajanje tržišta s područja zapadne Europe, te polako otvaranje ulaza na američko tržište. Da bi se ostvario, nužno je trebalo postići i prateću platformu u vidu potpora iz programa ruralnog razvoja, odličnog vjetra u leđa.

Važan poticaj

- Potporu smo dobili od Ministarstva poljoprivrede, kroz program ruralnog razvoja što se provodio od 2014. do 2020. U SKLOPU MJERE 4, KROZ TIP OPERACIJE 4.1.1 odobrena nam je potpora u iznosu od 216 tisuća kuna koju smo utrošili u nabavu važne nam poljoprivredne mehanizacije i opreme za vinogradarsku proizvodnju. Tim smo novcem nabavili traktor, priključne strojeve: frezu, plugove, šišač, atomizer... Jako nam je važan takav poticaj, jer bi nam poslovni iskorak bez toga bio ravan puževu koraku. Ovako je sve bilo i brže i učinkovitije. Dobro je znati da imaš temelj koji te na takav način prati, širi ti krila, daje ti mogućnost napretka - vele mladi poduzetnici.

image
Zahvaljujući sredstvima iz Nacionalnog programa pomoći sektoru vina, površina pod lozom je udvostručena
Paun Paunovic/Cropix
image
Obiteljsku vinariju Grabovac u selu Grabovac u imotskoj krajini je pokrenuo Ante Grabovac a nasljedili su je njegovi sinovi
Paun Paunovic/Cropix

Imotski je kraj nekada pod vinogradima imao tisuću hektara površine, danas samo 300-tinjak. I lijepo bi bilo opet ga vidjeti u takvom obliku. Mladost iz Vinarije Grabovac upravo o tome snuje i zato tako i poštuje podrške koje im stižu, osim ove za strojeve, i onu iz vinske omotnice. Nabrajaju nam prihvaćeni projekt restrukturiranja i konverzije vinograda odobren u 2019. godini, riješen ove godine. Njim je uspješno iskrčeno mnoštvo hektara starih vinograda kako bi se posadili novi. Raspravljamo o tome dok sjedimo pred vinarijom obitelji u stotom prološkom danu bez kiše. Pred njima je proteklih dana bila velika dvojba.

image
Paun Paunovic/Cropix

- Nemate pojma koliko smo se namučili dok smo odlučili o trenutku starta ovogodišnje berbe. Vinogradarstvo je tu pomalo nezgodno, jer o tom trenutku znade ovisiti cijela godina. Tu nema puno popravaka. Odlučili smo, krećemo za nekoliko dana, čekamo da prođu ove dvije najavljene velike kiše. Da operu grozdove pune kiseline, koja im daje sočnost. Imamo sreću da vinograde obrađujemo u kraju u kojem se složilo sve, tlo, klima, Biokovo, svježije noći, temperatura i čovjek. Ne, ni suša im neće oduzeti svježinu. Ovo je imotski kraj, ovo je iznimno vino – vele Mislav, Milan i Nikola.

image
Paun Paunovic/Cropix
image
Mislav Maršić je glavni enolog koji prati proizvodnju vina od početka do kraja
Paun Paunovic/Cropix

Mogli su oni živjeti gdje god su htjeli. Nikola je vrhunski agronom koji je, nakon studija u Francuskoj i Njemačkoj, trenutačno doktorand na Agronomskom fakultetu Sveučilišta u Zagrebu. Tu priprema doktorat na temu autohtone sorte kujundžuše. Milan je diplomirani ekonomist, koji je završio Zagrebačku školu ekonomije i managementa i direktor je tvrtke već 10 godina. Mislav je enolog kakvog nadaleko nema, član je Komisije za ocjenjivanje vina pri Hrvatskoj agenciji za poljoprivredu i hranu u Zagrebu. Nakon studija u Zagrebu, praksu je radio u jednoj ogromnoj novozelandskoj vinariji. I svi su se oni odlučili vratiti kući. U Proložac. Išli su u svijet i od njega uzeli ono najbolje, ali s namjerom da to znanje vrate kući. I onda ga implementiraju tamo gdje treba doraditi ono što traži promjenu.

Pojačani izvoz

Oni su tim kojemu je Ante dao da uzmu kormilo, stajući im uz bok sa svojim iskustvom i znanjem. Imamo čisti paradoks, dok mnogi odlaze što dalje da bi našli budućnost, oni su se iz dalekog vratili doma jer je vide i osjećaju baš tu. Tamo di je trs pazio njihov dida.

- U Hrvatskoj smo orijentirani prema HORECA segmentu, izvozimo 10 do 15 posto, i mogli bismo i više da imamo veće količine. To nam je bio motiv za širenje vinograda. Čak 25 posto prodaje osiguravamo direktno, u našoj vinariji s kušaonicom, te u makarskom Wine shopu. Korona nam je eliminirala organizirane grupe posjetitelja, ali je donijela iznimno puno individualnih gostiju koji nam ciljano dolaze u vinariju. Da, korona nam je otežala život, lani nam je prihod pao za 50 posto, ali uz razumijevanje banaka i pomoć države izdržali smo - pojašnjavaju nam.

image
Vina iz Vinarije Grabovac sve su traženija diljem Europe
Paun Paunovic/Cropix

Planova za budućnost je puno. Uz prodaju koja bi pratila proizvodnju, tu je i pojačani izvoz, gradnja novog podruma ili proširenje postojećeg. I stalno podizanje kvalitete vina, čemu će svakako pridonijeti i program klonske selekcije sorti kujundžuše i trnjaka koji provodi imotska udruga vinogradara i vinara “Cvit razgovora”, u suradnji s Agronomskim fakultetom Sveučilišta u Zagrebu. Rezimirano rečeno, njim će za nekoliko godina postići selekcioniranje klonova navedenih sorti najbolje kvalitete i najvećeg prinosa. A rezultat će se vidjeti kroz istraživanje koje na znanstvenoj razini prate preko zasađenih 900 sadnica trnjaka i kujundžuše. Kakvo je vino obitelji Grabovac?, hvatamo ih na caku...

- Najbolje. Imamo 16 etiketa, za svakog ponešto, od svježih, bijelih, roze, crnih, pitkih do crnih odležanih, dva pjenušca - kaže nam poduzetna ekipa. A kada smo već spomenuli ćaću i kapital, imamo i još jednu... Složna braća kuću grade. Tako je to kod njih.

image
Obiteljsku vinariju Grabovac u selu Grabovac u imotskoj krajini je pokrenuo Ante Grabovac a nasljedili su je njegovi sinovi
Paun Paunovic/Cropix

Imamo čisti paradoks, dok mnogi odlaze što dalje da bi našli budućnost, oni su se iz dalekog vratili doma jer je vide i osjećaju baš tu. Tamo di je trs pazio njihov dida.

U Hrvatskoj smo orijentirani prema HORECA segmentu, izvozimo 10 do 15 posto, a mogli bismo i više da imamo veće količine. To nam je bio motiv za širenje vinograda. Čak 25 posto prodaje osiguravamo direktno, u našoj vinariji s kušaonicom, te u makarskom Wine shopu.

image
PROGRAM RURALNOG RAZVOJA
Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
16. listopad 2021 09:15