U svibnju iduće godine Europska unija uvodi nove etikete za gume. Dodavanjem piktograma za snijeg i led, te pojednostavljivanjem dosadašnjih oznaka, nove etikete trebale bi ponuditi više informacija i olakšati kupovinu novih guma. Na novim etiketama neće biti i oznake koja će istaknuti godinu proizvodnje. Taj detalja, poznatiji kao DOT oznaka (uveden još 2000. godine) upisan je na bočnoj strani gume, donosi Jutarnji list.
Niza slova i brojeva ispred kojih se nalazi kratica DOT, govore u kojoj je tvornici proizvedena guma, njene dimenzije i tko je proizvođač, a posljednja četiri broja govore o tome kada je guma proizvedena. Prva dva broja u oznaci govore o tjednu u kojem je guma proizvedena, a druga dva o godini. Primjerice brojka 1419 kaže da je guma proizvedena u 14 tjednu 2019. godine.
Datum proizvodnje nije prva stvar koju treba potražiti na gumi prilikom kupovine. Puno je važnije odrediti pravu dimenziju, indeks brzine i nosivosti, a potom baciti pogled i na DOT oznaku. Prema standardima zasnovanim na preporukama njemačkom udruženja proizvođača i prodavača guma (BRV), gume se mogu smatrati novima i do 5 godina od datuma proizvodnje.
Preduvjet za to je pravilno skladištenje u kojem guma neće biti na udaru UV zraka i stalnih promjena temperatura. Istodobno preporučeni ukupni maksimalni životni vijek guma od datuma proizvodnje je 10 godina. Granica koju su Velikoj Britaniji odlučili pretvoriti u slovo zakona i od ove jeseni komercijalna vozila (kamioni, autobusi…) ne smiju koristiti gume starije od 10 godina.
U osnovi guma počinje starjeti tek kada se nađu na automobilu i krenu u uporabu. Prema istraživanjima koje je proveo Michelin, u godina dana stajanja u adekvatnom skladištu, guma će izgubiti na svojim osnovnim svojstvima koliko u tri tjedna uobičajene upotrebe. No, kupovina gume koja je proizvedena prije pet godina vrlo često znači i kupovinu starog modela.
Većina proizvođači stalno radi na razvoju novih materijala, profila dosjednih površina kako bi osigurala bolje prianjanje, manju bučnost i potrošnju pa godina proizvodnje može ukazati na model koji više i nije u proizvodnji. Pritom kod kupovine ne treba inzistirati na gume koja je proizvedena „jučer“ jer takve nema. Gume su u osnovi sezonska roba. Proizvođači u proljeće zaprimaju narudžbe za zimske gume, a koncem godine kuju se planovi za proljeće i ljeto. Sa skladišta put maloprodaje uvijek prve kreću stare zalihe, ali ni jedan renomirani proizvođač neće ugrožavati svoju poziciju na tržištu prodajom prestarih guma, donosi Jutarnji list.
StoryEditorOCM
ZabavaKORISNI SAVJETI |
ISTINA O "DOT" BROJU: Ako se guma pravilno skladišti i nakon 5 godina je ‘nova‘
26. listopada 2020. - 19:59