Današnja objava Marina Miletića, saborskog zastupnika Mosta – a na svoj način i "samostojećeg" političkog celebrityja – moram priznati, "izula me iz cipela". Čita li mi taj karizmatik s Facebooka misli? Sjeo sam da ću analizirati njegovu strategiju političkog i inog (self)marketinga na FB-u (na uzorku od zadnja dva mjeseca), a on je baš u tom trenutku odlučio poručiti svojoj brojnoj umreženoj sljedbi da – o'ladi malo. Čuj – baš on, baš danas, odlučio uzeti slobodan dan od influensanja i selfiranja?!
Pa kaže: "Izaberi jedan dan, samo jedan dan. Podijeli ovo. Potaknimo ljude. Kada tebe evo molim, a sebe pritom molim, da samo jedan dan u tjednu se isključimo od mreža ovoga svijeta da bismo se lakše ulovili u mreže onoga svijeta. Samo taj jedan dan maknuti sve od sebe da bi sve ustvari primaknuli k sebi. Zaviriti tako u svoju nutrinu, osluškivati tišinu, sagnuti koljena pred Onim koji nam sve čini sve što jest. Važno je to jako."
Odlučio je, eto, Marin Miletić – gradu, svijetu i samom sebi – poručiti da, "just for one day", bacimo mobitele iz ruku. Ilustrira to efektnim crtićem Stevea Cuttsa o otuđenosti mase zabuljene u "pametne" telefone, kroz koju se probija nevini dječak tužnih očiju. Bogme, samokritički. Ili licemjerno, kako tko gleda.
Tri sata kasnije, eto nam ipak novog statusa s Miletićevim nastupom u Saboru. Ne sumnjam da je prije toga provjerio koliko mu je prva objava pokupila lajkova. Tisuću u tri sata – dobar! Nije mu, pretpostavljam, lako apstinirati od selfiranja. Pratit ćemo do ponoći hoće li posrnuti. On, koji će političku objavu ilustrirati fotografijom svojeg odraza u zrcalu nasred ulice, stavljajući sebe u taj izlog, poput lutke: frizura postojana, čini se natapirana ko u Jamesa Browna, šal, torba... modno sve "kak' se šika", piše Slobodna Dalmacija.
Poručuje nam da se "odmrežimo" isti onaj M.M., hrvatska politička "merlinka", koji je na početku ovdje promatranog "timelinea" – u samo jednom danu (1. prosinca 2021.) – objavio čak tri svoje fotografije u tri različita statusa, s tim da je na jednoj dio grupe. Sutra će valjda, odmoran i oran, nastaviti biti najživopisniji nacionalni politički influencer u sebeslici i riječi.
Ako treba, koristit će i odgođeno okidanje u aranžiranju efektnog kadra, primjerice sebe pjesnički zagledanog kroz prozor. Pripadajuća poruka je motivacijska, politička i kršćanska, ali jedna komentatorica će ipak primijetiti ono bitno, odloženo (ili izloženo) na kauču: "Sve si dobro rekao, al' šal je najbolji." Marin će joj, naravno, taj komentar lajkati.
Njegova publika očekuje tu intenzivnu interakciju od njega jer, kao što sam kaže: "Prati me jako puno ljudi na društvenim mrežama. Nekih 180.000 ljudi, samo na Fejsu vas je ovdje gotovo 110.000. Hvala vam svima, puno mi to znači da ste me prepoznali i da ste – tu. Tako doprinosimo svi širenju onih vrednota radi kojih vi mene toliko i pratite."
Pretpostavljam da Miletićevim objavama mogu parirati samo Milanovićeve, trebalo bi tu napraviti iscrpniju komparativnu analizu. Ali, one s Pantovčaka ipak su "pogurane" s pozicije moći, ma koliko njihovoj osebujnosti snažno pridonosio i sam predsjednikov karakter, nezavisno od funkcije koju obnaša. Razlika: Milanović se trudi biti originalan i zanimljiv prvenstveno verbalno. Portretna, pogotovo "self-portrait" fotografija, nije mu primaran medij, obično je protokolarna i često je niti nema. Spominjem ga i zato jer je Miletić u prošlih pedesetak dana objavio tri statusa s nastupima Predsjednika RH, notirajući međusobno slaganje oko raznih tema.
Inače ne pratim Marina Miletića na Facebooku. Statuse mu vidim obično kod "frendova" koji ih dijele pa se s njima sprdaju. Njegove objave prvi put su mi uletjele "u kadar" također posredno, kad su mediji počeli prenositi reality show koji je ovaj napravio od odlaska svoje beznadno bolesne supruge. Nisam jedini kojem je to bilo odiozno.
Otvorite li njegov Facebook profil, i danas je na naslovnoj fotografiji Miletićeva obitelj na okupu, onako kako je objavljena 11. lipnja 2021., u sklopu bolesničke kronike pokojne gđe. Miletić. Snimljena je po svim pravilima diznijevskog obiteljskog žanra: naš celebrity desno u prvom planu, odmah iza slatkog psića, a u pozadini nalijevo rasporedile su se nasmiješene kćerke i, na kraju, supruga. Na zidu iznad njih – Isus na križu.
Na neugodan način ta me fotografija podsjeća na naslovnice "Glorije" i "Studija" pred prošli Božić: na objema se našla Maja Šuput sa suprugom i sinčićem. Blistaju u blagdanskom ozračju. Logično, "sveta obitelj" hrvatskog influenserskog ceha spremno je odgovorila na ponude da baš oni ilustriraju obiteljsku idilu za najveći obiteljski blagdan. Punoljetni članovi jedva su dočekali, a nasmiješenu bebu nije se pitalo.
Motivacija političara Marina Miletića nije mi bila jasna, iako se on u opisu profila predstavlja prvo kao otac, pa kršćanin i tek na kraju kao saborski zastupnik Mosta. A zapravo je aranžiran kao kompletan "paket": pop-zvijezda koja se služi influenserskim alatima Maje Šuput, čak i u trenutku velike obiteljske tragedije. E, tu automatski osjetim nelagodu.
No, njegova ciljana publika pozdravlja to s tisućama lajkova. Suosjeća i slaže se sa svime. Kako onda, tako i danas. On očito zna što radi i kako se to radi. Stoga je valjda bio svjestan da će na taj način – kod onih koji su ravnodušni prema njegovom liku i djelu, ili ih iritira – potaknuti pitanje o autentičnosti vlastitih emocija na društvenoj mreži. No, za nas njega nije ni briga. Nakon toga, nema te objave koja bi ubuduće mogla izazvati čuđenje nezavisnog promatrača Miletićeve Facebook stranice. Pogledajmo čega tu još ima, "skrolajući" do 1. prosinca prošle godine.
– Grupne fotografije mostovaca, mahom selfieji, s motivacijskim "govorima" na razne teme. To su najdosadnije objave.
– Duhovni statusi sa snažnom kršćanskom moralkom ili pak tipična self-help "literatura", ne nužno s političkim implikacijama, obično uz neku ilustraciju koja ne sadržava nužno kršćansku simboliku. Može biti i fotografija jezerca (naslov statusa: Led) ili divokoze u skoku na litici (naslov: Strah).
– Fotografije ili video-selfieji s nekih dnevnih privatnih aktivnosti. Mogu biti iz automobila, s rekreativnog trčanja, gdje god, bio on sam ili s nekom od kćerki, a mogu biti o zdravim životnim navikama ili klasični politički govor u kameru. Neki primjeri su konceptualno fascinantni, poput ovog dolje, sa svetačkim svjetlom koje pada na glavnog junaka, uz samo jednu znakovitu poruku:
– Nastupi ili tek fotografije iz Sabora, "business as usual", obično uz dopunsko pojašnjenje i(li) agitaciju. S druge strane je terenski rad, često s grupnim fotografijama razgaljenih istomišljenika.
– Naravno, u posljednje vrijeme prevladavaju objave vezane uz referendom, protiv COVID potvrda, klasična mostovska retorika na tu temu, ali to ne znači da ona "povlači" doslovnu ilustraciju. Korupcija mu je jedna od omiljenih tema, ali i ta i svaka druga je dobra za neku od glumačkih fotografija, poput statusa o – pčelarstvu...
Sve ovo zajedno povezuje snažno prisutna osobnost Marina Miletića, nekima možda redikulozna, ali politički očito funkcionalna, o čemu su nam nešto rekli i ljudi kojima je politički marketing neposredan posao ili predmet znanstvenog pročavanja – Krešimir Macan i prof. Marijana Grbeša sa zagrebačkog Fakulteta političkih nauka, donosi Slobodna Dalmacija.