Gotovo 1000 letova je prizemljeno i otkazano, a još su tisuće odgođene nakon što je britanska Nacionalna služba za zračni promet jučer prijavila da ima ‘tehničkih problema‘.
Analiza podataka o letovima pokazuje da je najmanje 281 let, uključujući odlaske i dolaske, danas otkazan u šest najprometnijih zračnih luka u Ujedinjenom Kraljevstvu. Radi se o 75 letova u Gatwicku, 74 u Heathrowu, 63 u Manchesteru, 28 u Stanstedu, 23 u Lutonu i 18 u Edinburghu. Mnogi drugi letovi su znatno kasnili, a oko 200.000 putnika je ostalo blokirano, piše Jutarnji.hr.
Ranije su neki izvori za The Times rekli da je jučerašnji kvar možda uzrokovan netočno unesenim planom od strane francuskog zračnog prijevoznika. Isključen je hakerski napad. Glasnogovornik britanskog premijera Rishija Sunaka je rekao da će se provesti istraga.
- Ministar prometa Mark Harper jutros je potvrdio da će izvješće dobiti za nekoliko dana, rekao je. Harper je rekao da se radi o najgorem incidentu ovakve vrste gotovo u cijelom desetljeću, a najavio je i da će biti provedena neovisna revizija.
Problem je možda mogao biti uzrokovan komunikacijskim kvarom između NATS-a i Eurocontrola, koji upravlja europskim zračnim prometom i ima sjedište u Bruxellesu.
- Oba sustava automatski komuniciraju pa je možda došlo do problema koji je doveo do pomiješanih podataka, rekao je za MailOnline Jeremy Spake, koji vodi konzultantsku tvrtku za zrakoplovstvo. On dodaje da je moguće da je prekid uzrokovan neispravnim planom leta koji je poslao francuski zračni prijevoznik, no to je, kaže, malo vjerojatno.
Pojasnio je da bi zbog prirode globalnog zrakoplovnog sustava kašnjenja mogla trajati i do četiri dana.
- Posljedice će trajati tri ili četiri dana. Ne zato što avioni neće moći letjeti, već zato što ljudi nisu mogli stići na svoje letove, zbog čega ne stignu ni na sljedeći let jer je on već popunjen. Tu je i zrakoplovna posada koja se mora premjestiti..., pojašnjava Spake.
Iz NATS-a su se ispričali zbog jučerašnjeg tehničkog problema te rekli da znaju da su zbog toga mnogi poremetili planove putovanja te se još uvijek suočavaju s problemima zbog kašnjenja i otkazivanja.
- Naši sustavi sada rade kao i inače, a mi surađujemo sa zrakoplovnim kompanijama i zračnim lukama kako bismo doveli ljude tamo gdje trebaju stići i riješili sve zaostatke što je prije moguće. U tijeku je temeljita istraga kako bismo otkrili uzrok onoga što se dogodilo i smanjili mogućnost da se sličan incident ponovi.
Katrina Harrison i njezina obitelj s jednogodišnjim unucima, blizancima, provela je noć u zračnoj luci Leeds Bradford nakon što je njihov let za Antalyju u Turskoj otkazan u ponedjeljak poslijepodne.
- Nije bilo hotela u kojem bismo mogli odsjesti, a nismo ni mogli automobilom izaći s parkirališta. Potrošili smo 12.000 funti, a tretirali su nas poput smeća, rekla je za Daily mail.
Ryan i Kirsty Fawcett su zapeli u zračnoj luci East Midlands sa svojim dvogodišnjim blizancima. Trebao je to biti njihov prvi odmor kao obitelj, također u Turskoj. Njihov je let otkazan, a nakon što su prespavali u hotelu, rezervirali su novi let u utorak ujutro, no i on je otkazan.
- Najviše nas je uzrujalo to što su nam rekli da samo sjednemo i čekamo, a tu su i dodatni troškovi za hotel i ostalo. Što da nismo imali više novca?, pita se Fawcett.
Nekima od turista koji su jutros stigli u zračnu luku Manchester samo su na ukrcaju rekli da je njihov let otkazan.
- Predali smo torbe i prošli kroz osiguranje, a na izlazu su nam rekli da je naš let jedan od pet koji će biti otkazani. To je jako neugodno, sigurno su to znali i ranije. Danas je mom sinu 16. rođendan i ovo mu je najgori rođendan ikad. Pokušao sam pronaći alternativne letove kako bismo ipak mogli ići, no karta bi nas koštala 600 funti. Cijene su toliko porasle. Nadam se da ćemo dobiti novac natrag kako bismo mogli pronaći nešto drugo, ispričao je jedan od putnika.
- Natjerali su nas da prođemo kroz cijeli proces prijave znajući da nema šanse da ćemo se ukrcati i otputovati. Stvarno smo razočarani, kaže drugi putnik, koji je planirao ići na otok Krf.
Jedna od putnica, Barbara Rowley, ispričala je da je pokušala dobiti taksi i rečeno joj je da bi vožnja stajala 87 funti, dok je cijena za istu vožnju samo sat vremena ranije iznosila 40 funti.
Inače, ako na kraćem letu postoji više od dva sata kašnjenja, zrakoplovne tvrtke su dužne putnicima pružiti hranu i piće te naknadu za telefonske pozive. Ako je kašnjenje tijekom noći, putnicima se mora osigurati smještaj i prijevoz do hotela ili kuće.