StoryEditorOCM
Hrvatska i svijetŠto znači inkluzija?

Dramatična situacija u splitskoj osnovnoj školi, roditelji ispisali četvero djece. Tvrde da se ne može izaći na kraj s učenikom s poteškoćama: ‘Viče, trči po razredu, pljuje, vrijeđa, tuče...‘; Evo što kaže ravnatelj

Piše Merien Ilić/sd
11. kolovoza 2022. - 15:07

Svake školske godine sve više je djece s poteškoćama koji su uključeni u “redovna” razredna odjeljenja, a tek tada kreće izazovno razdoblje uske suradnje i komunikacije između samog učenika, cijele škole, roditelja, stručnih službi, asistenata i kolega iz razreda. No, što kada je taj problematični učenik prvašić, dijete od 8 godina s kojim se navodno ne može izići na kraj?

Roditelji prvašića OŠ “Split 3” kao krajnje rješenje našli su ispisivanje djece iz škole zbog, kako kažu, niza propusta i nezainteresiranosti stručne službe i ravnatelja škole da se u razredu osigura zdrava i poticajna radna atmosfera. Od 15 učenika, sada ih je tek 11 u razredu, te je pitanje hoće li taj razred uopće opstati, piše Slobodna Dalmacija.

– Od početka školske godine, djeca u razredu su izložena raznim načinima uznemiravanja od strane učenika s poteškoćama. Radna atmosfera ne postoji. Učenik viče, trči po razredu, pljuje, vadi šmrklje iz nosa i lijepi ih po drugoj djeci, ljubi djevojčice, psuje i prostači, vrijeđa, skida gaćice, tuče druge učenike, uzima im knjige i pribor, baca predmete... Njegovi roditelji tražili su da pohađa samo tri sata nastave dnevno, što opet nije po pravilima. Učiteljica i, sada već treća, asistentica u nastavi dnevno troše dosta vremena na smirivanje djeteta kako bi se nastavni proces mogao nesmetano odvijati.

Gube interes za školu

Naša djeca već pomalo umorna od svega, odbijaju ići u školu i traže da ih se premjesti u drugi razred, gube interes i želju. Moramo napomenuti da ni u jednom trenutku nije bilo upitno prihvaćanje djeteta s teškoćama, a učiteljica je tu odradila pedagoški odgojni pristup s djecom koji neupitno dječaka prihvaćaju i pomažu mu – kažu roditelji koji su u pomoć pozvali sve nadležne službe. Tražili su premještaj svoje djece u druge razrede, no odbijeno im je.

U prosincu prošle godine stigla je prosvjetna inspekcija iz Agencije za znanost i obrazovanje, te su predložene određene mjere.

– Prema izvješću ravnatelja škole iz veljače, škola je poduzela odgovarajuće mjere, te je utvrđen napredak učenika s teškoćama u odgojnom i obrazovnom dijelu. Stručni suradnici redovito prate napredak učenika, surađuju s učiteljicama, pomoćnicom u nastavi i roditeljima učenika. Održani su roditeljski sastanci na kojima su uz učiteljicu i roditelje nazočili i ravnatelj škole te članovi stručne službe, održane su tri radionice s učenicima na temu adaptacije na prvi razred te razvijanje zajedništva i prijateljstva među učenicima – kažu iz AZOO-a.

No, te mjere očito nisu urodile plodom kada je došlo do ispisivanja učenika iz škole, a prethodno je učiteljica u dva navrata po mjesec dana bila na bolovanju.

U kontaktu sa školom doznali smo da se učenik školuje po rješenju Upravnog odjela za prosvjetu, kulturu, tehničku kulturu i sport.

Splitsko-dalmatinske županije po redovnom programu, uz prilagodbu sadržaja i individualizirane postupke u radu iz svih predmeta te ima pomoć asistenta u nastavi. Djetetu je početak školske godine bio prilično stresan, a i u startu je došlo do nesuglasica između roditelja učenika i učiteljice.

– Nakon nadzora inspekcije provedeno je niz mjera u cilju uspostavljanja komunikacije između učiteljice i roditelja učenika i ostalih dionika u tom procesu te integracije djeteta s poteškoćama u redovni oblik školovanja po prilagođenom programu, a sve u cilju dobrobiti svih učenika. Održan je roditeljski sastanak, a stručna služba škole je svakom roditelju omogućila savjetovanje i pomoć na ovu temu. Održane su i tri radionice u razredu na temu inkluzivnog odgoja djece.

Prilagođeni program

Učiteljica je nakon nadzora izradila novi prilagođeni program za učenika te je učenik sve više napredovao, posebice u drugom polugodištu kada je dobio novu asistenticu u nastavi, koja je izrazila želju da ostane i dogodine.

Kao učitelju i ravnatelju, žao mi je što su ti roditelji zatražili ispisnice za svoju djecu zadnji tjedan nastave iz osobnih razloga. Što se tiče rasformiranja razrednog odjela, o tome će odlučiti Upravni odjel za prosvjetu Splitsko-dalmatinske županije​ – odgovorio nam je Jure Kunac, ravnatelj OŠ “Split 3” koju pohađa nekoliko učenika s poteškoćama, a isti su odlično uklopljeni u razrede, te uz dobru komunikaciju sviju, uspješno prate nastavu. No, u ovom prvom razredu sve je zapelo.

– Svima su puna usta brige o djeci, a kad se roditelji pobune i traže da odgovorni zaštite njihovu djecu onda se suštinski ništa ne dogodi. Inspekcija je bila i krivnju svalila na učiteljicu koja se trudi.

Naravno da smo senzibilizirani, ali ovdje se odobrava neprimjereno ponašanje, uskraćuju se prava djeci na obrazovanje radi pogrešaka odgovornih u sustavu. Očito je da ne postoje kriteriji jer iz svega navedenog je vidljivo da zbog svojih ograničenja i zdravstvenih teškoća ne mogu sva djeca biti u redovnom sustavu. Evidentno je iz dječakovih ispada da se on teško nosi s odgojno-obrazovnim uvjetima koji su mu postavljeni i tada plače, želi ići kući, ometa druge. Fokus priče je na sustavu koji radi sve kako bi zataškao stvari i ništa nije riješio. Tražimo samo da se svoj djeci omogući neometan i poticajan odgoj i obrazovanje u skladu s njihovim mogućnostima. Što znači inkluzija? Znači li to da pravo jednog djeteta isključuje prava ostale djece? – pitaju ovi roditelji.

Oglasila se pravobraniteljica

Na ovu temu javila nam se i zamjenica pravobraniteljice za djecu ne želeći komentirati konkretan slučaj.

– Inkluzija ne znači samo “smjestiti” dijete u školu, već znači obostrano prihvaćanje i stvaranje podržavajućeg okruženja za djecu s teškoćama u razvoju, ali istovremeno i pripremu i senzibiliziranje druge djece i roditelja za prihvaćanje različitosti. To je proces koji podrazumijeva zajedničko i koordinirano djelovanje više subjekata: odgojno-obrazovne institucije, stručnjaka različitih struka koje se bave pravima djece s teškoćama, roditelja te nadležnih institucija grada i države.

Odgovornost za odgojno-obrazovno uključivanje djeteta ne može pasti samo na jednu osobu ili jednu instituciju. Često se pokazalo kako su teškoće u funkcioniranju učenika rezultat nesnalaženja, nedovoljne suradnje i nedostatka preuzimanja odgovornosti između različitih dionika uključenih u proces obrazovanja. Odgovornost učitelja/nastavnika je da svakom učeniku pristupa u skladu s njegovim potrebama. Ako učitelj to ne zna, može tražiti pomoć stručnih suradnika škole, a škola može osigurati edukaciju za učitelje ili se obratiti za pomoć AZOO-u.

Primjećujemo da škole sve teže uspostavljaju kvalitetan suradnički odnos s roditeljima, posebno u situacijama kada se pojavi problem. Podsjećamo da je važna uloga škole surađivati s roditeljima, informirati ih, savjetovati, te im pomoći u razvoju potrebnih roditeljskih vještina i prihvaćanju djetetovih teškoća – smatra zamjenica pravobraniteljice za djecu Maja Gabelica Šupljika.

17. studeni 2024 07:23