Objašnjavajući hrvatskoj javnosti kako je iz škvera u Betini nestala jahta ruskog oligarha i prijatelja Vladimira Putina, državni tajnik u Ministarstvu mora Alen Gospočić rekao je da se dogodio akt čiste krađe protiv Republike Hrvatske. Ustvrdio je isto tako da Ministarstvo mora i lučke kapetanije nemaju ovlasti nadzora i praćenja. Jahta inače plovi pod hrvatskom zastavom, s lukom upisa Split.
Ako je izjava ispravno prenesena u Slobodnoj Dalmaciji, onda je državni tajnik lagao barem u jednoj gore spomenutoj stvari. Hrvatski Zakon o međunarodnim mjerama ograničavanja u članku 13. kaže da nadzor nad provedbom ovog zakona obavljaju nadležna tijela državne uprave, te nositelji javnih ovlasti koji su nadležni za područje na koje se odnose mjere ograničenja.
Budući da se ovdje radi o plovilu, Odluka o načinu provođenja međunarodnih mjera ograničavanja raspolaganja imovinom lijepo kaže da su za njih nadležni (ovim redoslijedom) Ministarstvo mora, prometa i infrastrukture, lučke kapetanije, Ministarstvo financija – Carinska uprava, Ministarstvo financija – Porezna uprava i Ministarstvo unutarnjih poslova. Dakle, još jednom, državni tajnik je lagao ako je točna izjava da njegovo ministarstvo i lučke kapetanije nemaju ovlasti nadzora i praćenja.
A moguće je da nije govorio istinu ni kad je spominjao krađu. Istrage koje u ovom trenutku provodi MUP, možda i SOA, za sada su tajna, što je sasvim razumljivo. No, o tome kako teče procedura ograničavanja raspolaganja imovinom kad je riječ o jahtama još nije progovorilo baš niti jedno tijelo državne uprave, niti nositelji javnih ovlasti.
I to vjerojatno nije slučajno jer u ovom trenutku ne postoji niti jedna potvrda da je ta procedura uopće provedena. Alen Gospočić je jedino rekao da je plovilo bilo zapečaćeno i okruženo trakom. Kao da je riječ o imovini nekog dubrovačkog ugostitelja, a ne o brodu koji u pravnom smislu jest nekretnina, ali je u praktičnom smislu pokretna stvar. I to po vjetru i valovima.
Internetski pretraživači kazuju da je jahta isplovila u kasnijim jutarnjim satima, dakle u sred bijela dana i to s uključenim uređajem za praćenje. Lopovi takvo što ne rade, ali ajde recimo da su tri člana posade koje spominje javni pretraživač plovila, spretni u tom poslu. Prije će biti da je jahta isplovila s urednim papirima, plovidbenim dozvolama i popisom posade.
Nije nam se još dogodilo, ali prosječno alkoholizirani vozač zna da će mu policija, osim ključeva, oduzeti prometnu i vozačku dozvolu. Zašto se to nije dogodilo jahti ruskog oligarha? Ne samo da 34,5 m dugi Sunseeker Predator ne bi bez plovidbene dozvole mogao proći graničnu kontrolu na izlazu iz Hrvatske, nego ta jahta ne bi mogla bez dokumentacije niti uploviti u neku inozemnu luku.
U razgovoru s jednim dubrovačkim kapetanom duge plovidbe, koji je u karijeri više puta prošao kroz iskustvo zadržavanja, odnosno arestiranja broda, doznali smo da taj proces ne ide bez određene forme. Jasno je da brod i jahta nisu isto, ali oduzimanje plovidbene dokumentacije broda uvijek je prvi postupak. Prema članku 11. ranije spomenutog zakona, jahtu treba učiniti nedostupnom čak i osobama koje djeluju u ime i za račun vlasnika broda.
I sve to, rekli smo već, po lako dostupnim pravilnicima nadzire i prate razna ministarstva, policija, lučke kapetanije...Samo bi nadležno ministarstvo zapovjedniku moglo izdati rješenje o prestanku mjere ograničavanja raspolaganja imovinom. Dakle, samo bi mu oni mogli vratiti brodske dokumente, da mu ih je netko oduzeo.
Mimo toga, treba reći i to da, prema neslužbenom izvoru iz Lučke kapetanije Dubrovnik, ova kapetanija nikad nije dobila neku obavijest koja bi se ticala jahte pod imenom Irina Vu. Možda nije ni trebala, ali važno je to spomenuti u svjetlu informacije da jahta napustila hrvatske vode negdje u dubrovačkom akvatoriju.
Ako je državni tajnik Alen Gospočić u pravu što se krađe tiče; ako je posada nekome provalila u ured, uzela dokumente, šrafcigerom skinula pečat s ulaznih vrata jahte, maknula smiješnu plastičnu traku na kojoj piše "Stop Policija" ili "Carina" ili " Pazi minirano", ako je sve to učinila i nakon marende isplovila iz luke u kojoj se nalazila - nadležna državna tijela, tako kaže Zakon, morala su to "nadzirati i pratiti". Posadi, po Zakonu o mjerama ograničavanja prijeti pet godina zatvora, ali time još nismo s dnevnog reda skinuli raspravu o tome gdje je sve država zakazala, što je sve propustila poduzeti. I glavno pitanje - zašto je propustila poduzeti mjere da "nadzire i prati" brod kako to u Zakonu piše. Time je država odgovorna za kršenje međunarodnih sankcija protiv ruskog oligarha, Putinovog prijatelja. Osim što je to sramota za državu, moglo bi sjesti na naplatu i njenim građanima.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....