OK, živimo u doba kad se cijene praktički svega oko nas mijenjaju iz dana u dan, no što kad se isto retrogradno dogodi za usluge koje je potrošač već platio - a onda mu, lukavo, taman prije konzumacije jave da još treba nadoplatiti?
To se dogodilo jednoj našoj čitateljici koja je, umjesto ljetovanja na Jadranu, uplatila odmor u skandinavskim zemljama.
I to prilično skupi odmor za koji je štedjela, a za koji se naknadno uspostavilo da će biti još skuplji, piše Jutarnji.
Naime, kakvih mjesec dana prije putovanja iz agencije u kojoj je uplatila aranžman stigla joj je obavijest da je on u međuvremenu poskupio, da je uvedena nadoplata i da ona vrijedi za sve postojeće rezervacije.
"Obavještavamo Vas da smo zbog velikog rasta cijena goriva i znatnog poskupljenja cijene autobusnog prijevoza prisiljeni korigirati cijenu putovanja u Nordkapp 14 dana autobusom i brodom. Doplata za gorivo je uvedena u iznosu od 790 kuna po osobi. Navedena doplata je obavezna za sve postojeće rezervacije", pisalo je uz nadopunu da organizator prema Zakonu o pružanju usluga u turizmu povećanje cijene može tražiti,,,najkasnije 20 dana prije početka putovanja te da, ako to povećanje nije veće od osam posto, za to ne treba suglasnost kupca.
Zgodno, navedeni iznos taman je bio do razine osam posto, a obavijest poslana 12. srpnja, dakle točno 21 dan prije polaska.
"Stvar je bila postavljena tako da smo zapravo morali platiti i da nismo imali pravo na raskid i povrat novca. Na kraju sam pristala platiti nadoknadu jer nisam htjela ostati bez novca, no potez agencije po meni nije bio fer. Pa cijene goriva otišle su gore još u trenutku kad sam uplatila aranžman. Sve skupa mi je djelovalo kao da je poskupljenje namjerno ostavljeno za period nakon sklapanja aranžmana, kad ljudi više zapravo nemaju izbora", ljutita je naša čitateljica.
Zakon doista dopušta naknadnu izmjenu cijene aranžmana - dakle, povećanje ili smanjenje cijene - no jednako tako pred organizatore stavlja i neke uvjete koje je prethodno potrebno zadovoljiti, u suprotnom je riječ o kršenju propisa.
Konkretno, pojašnjavaju nam iz Državnog inspektorata, agencija organizator nakon sklapanja ugovora smije povećati ugovorenu cijenu samo ako je tim ugovorom izričito utvrđena mogućnost povećanja cijene i pravo putnika na sniženje cijene, ako je u ugovoru naveden način izračunavanja korekcija cijena i ako je povećanje cijene isključivo izravna posljedica konkretnih promjena kao što su troškovi goriva, visine poreza ili naknada za putovanje na koje organizator nije mogao utjecati ili pak deviznih tečajeva.
"Povećanje cijene, bez obzira na njegovu veličinu, moguće je samo ako organizator na trajnom nosaču podataka i najkasnije 20 dana prije početka paket-aranžmana o povećanju cijene na jasan i razumljiv način obavijesti putnika, uz obrazloženje tog povećanja i izračun. Međutim, ako povećanje cijene paket-aranžmana premaši osam posto ugovorene ukupne cijene, organizator nije ovlašten jednostrano izmijeniti cijenu paket-aranžmana", pojasnili su iz Inspektorata, dodavši kako u ovoj godini nisu zaprimili prigovore potrošača zbog naknadnog podizanja cijena.
Prema svemu što nam je dostavio naš čitatelj, čini se da dobar dio uvjeta u ovom slučaju nije bio zadovoljen.
Na primjer, u dokumentima koje smo pročitali nigdje se ne spominje mogućnost poskupljenja, kamoli da bi bio preciziran način preračuna cijene, a u obavijesti koju su poslali potrošačima nije bilo nikakvog konkretnog izračuna na temelju kojeg se došlo do iznosa dodatka od 790 kuna.
Ono što je vidljivo na prvu jest da je iznos taman u razini osam posto, što je zakonski minimum za koji organizator ne treba tražiti suglasnost putnika, pa je dojam da je iznos definiran ne na temelju neke konkretne računice, već prema onome što je po zakonskim odredbama za organizatora bilo najjednostavnije.
Bi li takav potez agencije bio u skladu sa zakonom, nažalost ne možemo decidirano tvrditi jer slučaj nije prijavljen Inspekciji, no za potrošače bi bilo pametno da se prije putovanja upoznaju sa zakonskim odredbama jer je moguće da će se na slične poteze početi odlučivati sve veći broj agencija.
O konkretnom slučaju pitali smo Udrugu hrvatskih putničkih agencija UHPA, koja nam je potvrdila kako organizator smije povećati ugovorenu cijenu ako su ugovorom utvrđeni mogućnost i način povećanja cijene i ako je povećanje cijene isključivo izravna posljedica, između ostalog, i promjene cijena koje su proizašle iz troškova goriva ili drugih izvora energije.
"Ne raspolažemo informacijama koliko je agencija pribjeglo povećanju cijena na već dogovorene programe, no isto tako moramo biti svjesni da aktualna inflacija, energetska kriza i nepredvidivost cijena goriva predstavljaju itekako realne okolnosti i za povećanje cijena putovanja. Vjerujem da su putnici toga svjesni i da bi svakako trebali imati razumijevanja za takve situacije", poručili su iz UHPA-e, piše Jutarnji.
Jutarnji list kontaktirao je nekoliko agencija kako bismo provjerili imaju li one običaj u ugovore o putovanjima stavljati napomene o mogućnosti poskupljenja te doznajemo kako mnoge od njih to godinama nisu činile jer nije bio razloga vjerovati da bi dolazilo do nekih odstupanja.
"No, čini se da ćemo sada to morati početi ugrađivati u ugovore jer je inflacija pogubna i za naš sektor", kaže nam jedan naš sugovornik.
Ono što je pritom u smislu zakona malo nejasno jest odredba prema kojoj organizator u ugovoru mora navesti način izračuna korekcije cijene, što je dosta načelno.
"Znali smo u ugovore stavljati odredbu da zadržavamo pravo na promjenu cijene u slučajevima u kojima gorivo poskupi za više od tri posto. To je neki načelni izračun, ali ne znam bi li on bio dovoljan u smislu zakonskih odredbi ", kaže nam jedan vlasnik agencije.
A ako je stvar nejasna za organizatore, kako li je onda tek za potrošače?
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....