Prva u nizu od šest 15-metarskih SAR brodica za hitne medicinske intervencije na otocima porinuta je na svečanosti u šibenskom brodogradilištu “Iskra”, a već drugi dan otplovila je polovicom Jadrana do Dubrovnika, gdje će joj biti matična luka, piše Slobodna Dalmacija.
To je prva ozbiljna plovidba specijalnog broda izgrađenog od aluminija i, reklo bi se, po “pravom vremenu” za krštenje plovila pred koje su konstrukcijski i po kriteriju opremljenosti postavljeni posebni zahtjevi. To “pravo vrijeme” u plovidbi do Dubrovnika bilo je jugo u provu, uobičajen vjetar i najjači upravo u njihovu akvatoriju.
Dubrovačka tročlana posada iz sastava tamošnje Lučke kapetanije, zajedno s projektantom i “Iskrinim” inženjerima, dobar je dio dana uvježbavala upravljanje apsolutno nepotopivom “superbrodicom” kakve se dosad nisu gradile u zemlji.
Zbog imperativa medicinske pomoći unutar “zlatnog sata”, u stanju su ploviti i onda kada zbog vremenskih uvjeta svi ostali ili bježe na sigurno, ili uopće ne brode, niti su zbog podivljalog mora stanja 6 u mogućnosti letjeti helikopteri. Kako je istaknuo ministar Vili Beroš, radi tih tehničkih karakteristika očekivanja su da SAR brodice, koje će poslužiti također za traganje i spašavanje, povećaju mogućnost preživljavanja pacijenata od 30 do 50 posto.
EU financira s 85%
Po bonaci juri čak 41,7 čvorova, no to je manje važno od podatka da je stanje mora 1 do 2 “prava sitnica” za “Iskrin” SAR, koji u tim uvjetima valove probija brzinom od 35 čvorova. A kada je more najteže i dosegne doduše vrlo rijetkih, olujnih 6, tada brodi 15 čvorova, pogonjen dvama Volvo motorima snage po 900 “konja”, informiraju nas u brodogradilištu “Iskra”, gdje je direktor Roko Vuletić novinarima predstavio brodicu.
Otočani svakako mogu mirnije spavati: do kraja godine, 24 mjeseca od potpisivanja ugovora, “Iskra” će isporučiti preostalih pet službenih brodica u matične luke Zadar, Šibenik, Supetar, Mali Lošinj i Rab, prema ugovoru s Ministarstvom zdravstva, koje je naručitelj posla vrijednog 76,5 milijuna kuna.
Izgradnju te flote najvećim dijelom (85 posto) sufinancira EU u sklopu Operativnog programa Konkurentnost i kohezija. Zajedno s pulskim “Tehnomontom”, “Iskra” je na natječaju pobijedila kao brodograđevni konzorcij. Osim manje tehničke podrške pulskog škvera za SAR 1, sporazumom partnera utvrđeno je da se brodice u najvećoj mjeri grade u Šibeniku, napominje Roko Vuletić. Dodaje da je udruživanje u konzorcij dodatno jamstvo da će brodovi SAR 1 sigurno biti isporučeni u obvezujućem roku.
Vrlo solidno unutarnje uređenje aluminijske gliserske brodice odmah upada u oči. Dvoja rasklopna nosila smještena su odmah na ulazu u povišenom dijelu, oko njih su medicinski uređaji defibrilator, EKG i ostalo za prvu pomoć, a na podu je poklopac strojarnice, gdje su dva spomenuta moćna Volva, svaki sa svojim pogonskim propulzorom s dvostrukim propelerima, te pomoćni motor.
Upravljanje joystickom
Upravljački dio, pilotina s najsuvremenijim navigacijskim uređajima, bez klasičnog je kola kormila. Brodicom se ugodno upravlja s dva joysticka i taj dio spušten je u odnosu na medicinski prostor. Tročlanoj posadi sasvim je ugodno u prostoru duž prove, a kada je u medicinskoj uporabi, 22-tonski SAR predviđen je za ukupno 14 putnika s posadom; primijenjen u službi traganja i spašavanja, nosi najviše 34 putnika.
Na zahtjev naručitelja, brodica je konstruirana s funkcijom samoispravljanja (self-righting), što znači da se u esktremnim vremenskim uvjetima, u slučaju prevrtanja, sama vraća u radni položaj i nastavlja plovidbu. Pri tome se automatski isključuju pogon i elektronika.
Mirko Malić, projektant SAR 1, mladi inženjer brodogradnje iz riječke podružnice američke tvrtke “Metal Shark”, specijalizirane za aluminijska plovila, laicima prilagođeno objašnjava kako se konstrukcijski, preciznim izračunom težišta, postiže ta osobitost plovila.
– Jednostavno rečeno, virtualni centar plovila mora biti jako visoko i u kombinaciji s pjenom injektiranom na određena mjesta osigurava se nepotopivost i self-righting. Ovo je bio jako zahtjevan projekt jer se takvi brodovi kod nas prvi put grade za domaćeg naručitelja i prvi put od aluminija. Posebno je trebalo paziti na težinu opreme i njihov raspored – kaže Malić, zadovoljan što je brodica u izvedbi meštara i inženjera “Iskre” prošla sve rigorozne testove i spremna je za upotrebu prema natječajnim zahtjevima. U pogledu brodogradnje u aluminiju, u Šibeniku su se dobro izvještili, budući da je ovih dana isporučeno 127. plovilo od istog materijala za norveške naručitelje. “Iskra”, a prije NCP, već godinama gradi radne brodice za njihova polja marikulture, “Tehnomont” također, i to su jedina dva škvera u zemlji koja rade s aluminijem, dopunjuje Malić.
Serijska proizvodnja
– No, bez obzira na naše iskustvo, ovo je i za nas vrlo zahtjevan projekt. Najmanje se to odnosi na izradu trupa SAR 1, ali u tako razmjerno malenim gabaritima plovila instalirati sve ove sustave i motore velike snage tražilo je posebnu preciznost projektanta i izvođača – kaže Roko Vuletić.
Razina kontrole bila je vrlo visoka, ne samo od Hrvatskog registra brodova, nego i od službi Ministarstva mora, koje je u tom aspektu radilo za Ministarstvo zdravstva. To je potpuno očekivano i razumljivo, dodaje Vuletić, znamo li koja je svrha ove brodice i kakve ekstremne uvjete plovidbe treba zadovoljiti.
Za “Iskru” je to bio izazov i zato je izgradnja prototipa – a to je brodica pod brojem 1 isporučena Dubrovniku – uzela nešto više vremena. U njihovu internom rasporedu poslova, ne i vremena koje zadire u rokove isporuke. Da je tako, dokumentiraju i fotografije iz škverske hale gdje su tri iduća broda u procesu montaže.
– Sada smo već u fazi serijske proizvodnje. Imamo razrađenu radioničku dokumentaciju, iskusne ljude, te će svaki sljedeći SAR biti isporučivan za šest mjeseci. Dakle, do kraja godine završit ćemo sve, nema dvojbe.