StoryEditorOCM

Je li Putinu dogorjelo do noktiju da u ratu s Ukrajinom koristi najmoćniji zrakoplov koji ima i čiju tehnologiju čuva kao oči u glavi? Nije mu bez razloga NATO dao tako opako ime

Piše Anita Belak-Krile/sd
9. siječnja 2023. - 15:39

Iako Moskva zbog žestoke protuzračne ukrajinske obrane jako oklijeva sa slanjem svojih najnaprednijih zrakoplova na nebo iznad Ukrajine, prema najnovijoj procjeni britanskih obavještajaca, u ratu protiv Ukrajine ipak su koristili moćne zrakoplove Su-57 Felon. Riječ je o najnaprednijem nadzvučnom borbenom zrakoplovu pete generacije. Te su misije SU-57, ocjenjuju britansko Ministarstvo obrane ipak vjerojatno bile ograničenog opsega jer je prioritet ruskih zračnih snaga izbjeći njegov gubitak. Smatraju da su zrakoplovi s ruskog teritorija lansirali projektile zrak-zemlja ili zrak-zrak velikog dometa na Ukrajinu. Naziv Felon znači zločinac ili prijestupnik, taj je naziv ruskom grabežljivcu dao NATO zbog opakih performansi. NATO ima dugu tradiciju davanja nadimaka ruskim borbenim zrakoplovima, radi lakše komunikacije i označavanja potencijalno neprijateljskih zrakoplova, piše Slobodna Dalmacija.

NATO imena daje, osim zrakoplovima, i drugim sustavima naoružanja, od kojih je jedan od najopakijih dobila ruska balistička raketa RS-36M, koja je nazvana Sotona. 

image
screenshot Twitter

Na satelitskim snimkama od 25. prosinca vidi se pet Felona u zračnoj bazi Ahtubinsk, u kojoj se nalazi 929. centar za zračna testiranja. „Budući da je ovo jedina poznata baza s Felonima, ruske snage su ove zrakoplove vjerojatno koristile za operacije protiv Ukrajine, navode Britanci.

No, dodaju i kako Rusija jako pazi na svoju reputaciju i nipošto ne želi izgubiti Felone iznad Ukrajine, što je simptomatično za rusku kontinuiranu nesklonost riziku pri angažiranju svojih zračnih snaga u ratu. Ne žele da njihova najnovija tehnologija padne u ruke NATO-u. Kao bomberder pete generacije SU - 57 koristi "stealth" tehnologiju koja mu omogućava smanjeni radarski odraz. Doduše, neki zapadni analitičari dovode u pitanje koliko je zapravo manji njegov radarski odraz kada se uspoređuje s američkim borbenim avionima pete generacije: F-22 Raptorom i F3 Lightningom II. Ruski avion je opremljen s dva motora AL-41F1 koji imaju trodimenzionalni vektorski potisak što znatno poboljšava njihove manevarske sposobnosti, a omogućuje im i superkrstarenje, odnosno postizanje nadzvučne brzine bez upotrebe forsaža.

image
Metin Aktas/Anadolu Agency Via Afp

Ruski ministar obrane Sergej Šojgu ustvrdio je da su ruske snage briljantno iskoristile nevidljive zrakoplove u Ukrajini, rekavši državnim medijima u kolovozu 2022., da Su-57 ima "vrlo visok stupanj zaštite od raznih sustava protuzračne obrane". I general Sergej Surovikin je u listopadu kazao da Su-57, kojih je zasad proizvedeno šest  serijskih modela uz 10 prototipova, uspješno izvršavaju zadaće u sklopu ‘specijalne operacije‘, te da djeluju na ciljeve na zemlji i u zraku. Čak su se među ruskim medijima širile priče da je Su-57 oborio ukrajinskog Su-27, ali za to nema dokaza.

Vojni analitičar Harry J. Kazianis smatra pak kako se Rusija ni po koju cijenu ne bi usudila ni blizu Ukrajini poslati svoje najmoćije bombardere. „Kad bi Ukrajina oborila Su-57, to bi bio tako silan propagandni učinak za Kijev da bi dovelo u pitanje još više, nego što je to sada, sposobnost ruske vojske i ruskih zračnih snaga. Zašto bi Putin tako puno riskirao? Ne vjerujem da bi! – komentirao je Kazianis za obrambeni portal 19FortyFive.

Ukrajinski borbeni pilot Vadim Vorošilov, pozivnog znaka ‘Karaya‘ u nedavnom je razgovoru za Ukrajinsku pravdu kazao kako mu je velika želja srušiti najmoćnije ruske bombardere, ali da „su oni kukavice i podmuklo izvode lansiranja sa teritorija Rusije“. „Trenutačno vidim mogućnost njihovog uništenja samo kada su na aerodromima. Zasad je to jedini način – kazao je Karaya spominjući tu i ruske Tupoljeve (Tu-95, Tu-160, Tu-22M3…) koji najviše ugrožavaju ukrajinske gradove i civile „ali ne ulaze u zonu cilja ukrajinskog taktičkog zrakoplova“.

image
Alexander Nemenov/Afp
23. studeni 2024 04:04