Iz mailova koje primam od čitatelja zaključila sam da su postali posebno osjetljivi na jedan problem - činjenicu da se kupnja toaletnog papira, koji je radikalno poskupio, pretvorila u igru pogađanja, piše novinarka Jutarnjeg lista Dora Koretić.
Svi oni koji su u inflaciji postali malo oprezniji pa žele provjeriti proizvod prije nego što ga stave u košaricu, shvatili su da s WC papirom nikad ne možeš biti siguran - naime, većina proizvođača na ambalaži navodi informaciju o broju rola i slojeva papira, ali ne i o broju listića ili dužini jedne role, što praktički znači da je za većinu proizvoda usporedba nemoguća.
Naime, brojevi listića u roli razlikuju se ne samo od brenda do brenda, nego i unutar različitih proizvoda istih proizvođača pa podatak o broju rola kupcu baš ne govori previše, da ne spominjemo činjenicu da je potpuno besmislen jer je to jedina informacija o proizvodu koju potrošač lako može doznati i sam prije kupnje.
Nas je pak zanimalo zašto je to tako. Zašto, na primjer, na hrani obavezno mora pisati gramaža, na sredstvima za čišćenje obvezan je podatak o litraži, ali na toaletnom papiru, koji se razlikuje od proizvođača do proizvođača, samo rijetko stoje informacije na temelju kojih je moguće doznati nešto o količini proizvoda?
I koji podaci uopće moraju biti na deklaraciji za toaletni papir? Sudeći prema odgovoru iz Državnog inspektorata, nikakvi koji bi potrošaču bili važni.
"Stavljanje na tržište predmeta široke potrošnje regulirano je Pravilnikom o zdravstvenoj ispravnosti predmeta široke potrošnje kojim je propisano da deklaracija mora biti neizbrisiva, lako uočljiva, čitljiva, opće razumljiva i napisana na hrvatskom jeziku i latiničnom pismu. Također deklaracija mora sadržavati trgovačku oznaku, naziv marke, naziv i adresu proizvođača, naziv i adresu sjedišta uvoznika te zemlju podrijetla ako se proizvod uvozi, propisane toksikološke i ekološke oznake, uputu za uporabu kada je to potrebno radi pravilnog korištenja i eventualno druge potrebne oznake. Sukladno navedenom označavanje broja rola, listića ili dužine papira neobvezujući su podaci koje proizvođači mogu dobrovoljno staviti u svrhu informiranja potrošača", stoji u odgovoru.
Dakle, bilo kakva informacija o količini tog proizvoda dobra je volja proizvođača pa ne čudi da se mnogi od njih odlučuju za to da na ambalaži uopće ne pišu informaciju o broju listića, a na primjerima onih koji to ipak čine, vidimo da je teško napraviti usporedbu jer se pakiranja razlikuju i po broju rola, slojevima papira, brojevima - ali i veličini listića.
No, jedna zagrebačka umirovljenica javila se novinarki Jutarnjeg lista i otkrila trik koji ona koristi kad kupuje toaletni papir.
Prvo, one koji ne navode informaciju o broju listića uopće ne uzima u obzir, a one druge uspoređuje na način da za svaki paket izračuna cijenu na tisuću listića i tako odabere najpovoljniji paket.
"Izračun cijene po roli nije moguć jer proizvođači nemaju standardni broj listića u roli, ali je zato moguće izračunati cijenu na tisuću listića, što mi se pokazalo najpraktičnijim. Ja sam dokona penzionerka pa tako vježbam mozak", našalila se naša čitateljica.
Iskoristili smo tako njezin trik i napravili nekoliko izračuna cijena na nasumično odabranim proizvodima - naravno, samo onima na kojima postoji informacija o broju listića.
Uspoređivali smo isključivo troslojni papir, a razlike u cijenama su nas iznenadile...
HARMONY - 16 rola, 114 listića, 2,99 eura = 1,64 eura na tisuću listića
PALOMA - 16 rola, 127 listića, 4,99 eura = 2,64 eura na tisuću listića
VIOLETA - 10 rola, 150 listića, 4,35 eura = 2,9 eura na tisuću listića
PERFEX - 10 rola, 120 listića, 2,65 eura = 2,2 eura na tisuću listića
DOMAX - 16 rola, 120 listića, 4,51 euro = 2,34 eura na tisuću listića
SANFT&SICHER - 10 komada, 220 listića, 4,65 eura = 2,11 eura na tisuću listića
ZEWA - 10 rola, 150 listića, 5,29 eura = 3,5 eura na tisuću listića
Proizvođača toaletnog papira i papirnate konfekcije, tvrtku Violeta, novinari Jutarnjeg lista pitali su zašto ne navode na svim svojim proizvodima broj listića i metražu proizvoda i ne misle li da bi takve informacije potrošačima pomogle da se bolje snađu u masi proizvoda.
Iz ove su kompanije pojasnili kako takve informacije dosad na proizvodima u pravilu nisu navodili jer takva obveza nije propisana, no kažu da su svjesni zahtjeva potrošača, zbog čega su odlučili unijeti promjene.
"Broj listića nije propisan kao obavezna informacija, a mi u Violeti do sada nismo imali praksu to navoditi zato što broj listića nije jedini parametar koji je važan za kvalitetu role. Moramo biti svjesni da su, osim broja listića, kod toaletnog papira važni pokazatelji i duljina i debljina listića, zapravo ukupna masa pakiranja. No, kako je na većini tržišta sada sve češći zahtjev potrošača da se oznaka broja listića ističe i na pakiranju, i mi idemo u tom smjeru te ćemo na svim proizvodima papirne konfekcije, i toaletnom papiru i kuhinjskim ručnicima, navoditi broj listića i metražu proizvoda", najavili su.
Također, iz kompanije su poručili kako tijekom inflacije nisu mijenjali veličinu i količinu proizvoda, već su asortiman prilagođavali zahtjevnim potrebama tržišta.
"U to vrijeme okrenuli smo se prodaji većih pakiranja toaletnih papira po povoljnijim cijenama koje su naši kupci tražili jer su se promijenile navike potrošača, koji i dan-danas traže veća pakiranja", kazali su novinarki Jutarnjeg lista.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....