Navijači koji putuju na Bliski istok na Svjetsko prvenstvo u Kataru 2022., koje starta danas utakmicom između ekipe domaćina i reprezentacije Ekvadora, morat će platiti nevjerojatnih, gotovo 700-njak kuna, ako, primjerice, požele gledati polufinale ili finale SP-a u Champions Sports Baru u Dohi. Ulaz, koji uključuje vaučer za tri pića, naplaćivat će se 1000 katarskih rijala iliti oko 2000 kuna. Bar je već dobio etiketu onoga koji iskorištava posjetitelje, jer vaučer "pokriva" tri boce Budweisera ili Corone ili tri čaše domaćeg vina, piše Slobodna Dalmacija.
No konzervativni dio arapskog svijeta smatra kako tu nema ništa čudno s obzirom na to da je domaćin prvenstva mala (najmanja koja je ikada ugostila Svjetsko prvenstvo), ali iznimno bogata država u Perzijskom zaljevu u kojoj, iako alkohol nije zabranjen, vladaju potpuno drugačiji zakoni i pravila u pogledu njegove konzumacije, vrlo različiti od onih na koja smo navikli na ranijim, normalnim turnirima. Iako je bivši šef FIFA-e Sepp Blatter nedavno priznao kako je bila pogrešna odluka dati Kataru pravo domaćina SP-a i za nju preuzeo i osobnu odgovornost ("zahvaljujući četiri glasa Platinija i njegova, UEFA-ina tima, Svjetsko prvenstvo otišlo je u Katar, a ne u SAD"), najveća svjetska nogometna priča upravo se počinje odvijati u zemlji bogatoj prirodnim plinom i naftom, s jednom od najvećih stopa BDP-a na svijetu.
Mjesto za triježnjenje
Zbog negostoljubive pustinjske klime u Kataru ovogodišnji turnir je prvi koji se održava zimi, a oko sportskog događaja isprepleću se brojne kontroverze, još otkako je najavljen 2010. godine. Osobito uznemiruje podatak o smrti oko 6500 radnika migranata tijekom izgradnje infrastrukture Svjetskog kupa.
Katarski organizatori isprva su govorili kako žele da se Svjetsko prvenstvo održi bez alkohola, ali su ubrzo odustali i prilagodili pravila igre. No potreba za posebnim dozvolama i mogućnost ispijanja pića samo u određenim područjima bit će neki od problema s kojima će se morati suočiti svi navijači na nogometnom SP-u.
Neke navijačke zone trebale su prodavati "međunarodna pića", a navijačima je trebalo pivo biti dostupno unutar stadiona u posebnim "pivskim zonama" do tri sata prije svake utakmice i jedan sat nakon njih. No samo dva dana prije početka turnira, stigla je zabrana koja je navijače ostavila u šoku. Po najavama je trebao biti i osiguran i prostor za "otrježnjenje" pijanih navijača, koji se sada više ne spominje.
- Postoji plan za triježnjenje ljudi koji su prekomjerno pili. To je mjesto gdje možemo biti sigurni da su sigurni i da nisu štetni ni za koga drugog - rekao je izvršni direktor Svjetskog kupa u Kataru Nasser al Khater.
Navijači, jasno, ne smiju unositi piće u zemlju. Osiguranje zračne luke oduzimat će alkohol iz prtljage putnika koji dolaze. U Kataru je na snazi nulta stopa tolerancije prema drogama, a svi navijači, koji, primjerice, budu uhvaćeni u krijumčarenju kokaina u zemlju mogli bi se suočiti sa smrtnom kaznom.
Dok navijači polako pakiraju kofere, američki gigant, najveća svjetska tvrtka alkoholnih i bezalkoholnih pića Anheuser-Busch InBev Worldwide - koja posjeduje mnoge od najpopularnijih svjetskih marki piva, uključujući Becks, Budweiser (riječ je o glavnom sponzoru SP-a s ekskluzivnim pravom prodaje na turniru), Corona i Stella Artois - u međuvremenu obučava 6000 radnika u Kataru kako bi mogli pravilno natočiti pola litre piva.
Da se stvari po pitanju konzumacije piva u Kataru mijenjaju zbog nogometa, dali su naslutiti prvi znakovi još početkom ove godine: na ulazu u Qatar Distribution Company (QDC) - jedinog prodavača alkohola u toj konzervativnoj muslimanskoj zemlji - bio je zalijepljen ogroman poster s brendom Budweiser i Lionelom Messijem. Ubrzo je u Dohi, gradu točenih Heinikena, više barova i restorana počelo nuditi točeni Budweiser.
Poprilične zalihe
Multinacionalna tvrtka Anheuser-Busch InBev Worldwide godinama je, bez pompe, djelovala u granicama strogih katarskih zakona o alkoholu. No sada njezini rukovoditelji inzistiraju na brzom povratu ulaganja Budweiserova sponzorskog ugovora na Svjetskom kupu. U kompaniji očekuju da će se tijekom četverotjednog turnira u većinski muslimanskoj zemlji konzumirati uobičajena godišnja količina piva u Kataru.
Zato su barovi i restorani zamoljeni da naruče sav alkohol za SP mjesecima unaprijed. Menadžeri katarskih ugostiteljskih objekata potvrdili su kako su uistinu dosta i naručili iz straha da im ne bi ponestalo zaliha, koje neće moći obnoviti. Tako je, primjerice, Rhodri Williams, glavni strateški direktor Megafoods Qatara, izjavio kako je ovih dana QDC isporučio svih 16 tona alkoholnih proizvoda koje su on i njegov tim naručili za tri restorana hotela Intercontinental u čijemu upravljanju pomaže. Očekuje kako će kroz njihova vrata tijekom turnira proći više od 30.000 navijača.
Stvaranje zaliha piva za Svjetsko prvenstvo u nogometu 2022. bio je monumentalan pothvat službenog sponzora turnira. Bez pivovara u regiji, tvrtka je morala otpremiti svoje proizvode u Katar prekooceanskim prijevozom, potom i pronaći rashlađeni skladišni prostor za zaštitu od ultravrućeg vremena u zemlji, s temperaturama iznad 35 Celzija do kraja listopada, a i u studenom temperature još uvijek mogu dosegnuti 30 stupnjeva Celzija. Kamioni će se utovarivati preko noći u zatvorenom prostoru kako bi sljedećeg dana mogli isporučiti proizvod restoranima i barovima, te u navijačka područja gdje je dopušteno posluživanje alkohola.
- Pivo je kvarljiv proizvod, uvijek je najbolje onog dana kada je pakirano - izjavio je u intervjuu za Bloomberg Peter Kraemer, glavni direktor opskrbe AB InBeva.
- Vrlo pažljivo upravljamo našim opskrbnim lancem vodeći računa o vremenu koje je potrebno da proizvodi dođu od točke A do točke B, ali i o uvjetima u kojima se isporučuju kako bi sačuvali okus piva - pojasnio je Kraemer, navodeći kako tvrtka ima i rezervni plan ako fanovi popiju više od očekivanog - s paketima boca i limenki spremnih za punjenje u pivovari u Velikoj Britaniji i otpremanje zrakoplovom u Katar u kratkom roku.
Ples po rubu
Alkohol je prednost koja ovu turističku destinaciju u usponu čini "modernom" u usporedbi s trijeznom Saudijskom Arabijom, a istovremeno se na njega gleda kao na porok, korak više na skliskom terenu koji vodi do relativnog hedonizma u obližnjem, tek nekoliko stotina kilometara udaljenom Dubaiju. Katarske vlasti ograničavaju tko i gdje može kupiti alkohol. Pivo, vino i ostala alkoholna pića dostupni su za kupnju u mnogim restoranima povezanim s vrhunskim hotelima.
Uz pisano dopuštenje svojih poslodavaca, strani državljani koji zarađuju više od 3000 katarskih rijala (6000 kn) mjesečno mogu podnijeti zahtjev za dozvolu za kupnju vina, alkoholnih pića i piva od monopolističke kompanije QDC, inače podružnice Qatar Airwaysa. Skupo je - kutija Budweisera prodaje se za 188 rijala (377 kn).
Javno pijanstvo tehnički je protuzakonito, kažnjivo kaznom do šest mjeseci zatvora i novčanom od 3000 rijala (6000 kn), ali u stvarnosti muškarci petkom redovito vise na šankovima punim pića, a katarski dužnosnici često žmire na njihovo opijanje, sve dok borave unutar granica odabranih restorana u skupim hotelima.
No Svjetsko prvenstvo u nogometu moglo bi ovaj oprezan ples po rubu pretvoriti u nered. Diplomati, posebno iz zemalja Europe i Amerike, učestalo postavljaju pitanje kako će katarske vlasti uzvratiti na ponašanje pijanih navijača koji se ogriješe o tamošnje zakone u javnim prostorima.