StoryEditorOCM
Hrvatska i svijetrizik u prometu

Naizgled bezazlena navika velika je opasnost na cesti: taj učinak može biti toliko jak da je vozač doslovno ‘zaražen‘

Piše Mozaik SD
31. ožujka 2023. - 10:37

Rizik od spavanja za volanom i uzrokovanja nesreće je veći ako netko spava na suvozačevom sjedalu. 

Vjeruje se da ravnomjerno disanje spavača i njihova nepomičnost u određenim situacijama djeluju vrlo umirujuće i opuštajuće na okolinu. U automobilu taj učinak može biti toliko jak da je vozač doslovno ‘zaražen‘, a monotone etape na autocesti i vožnja noću potiču taj učinak, piše Fenix magazin.

Prema istraživanju Njemačkog vijeća za sigurnost cestovnog prometa (DVR), jedan od četiri vozača je zaspao za volanom. Nekoliko brojki ilustrira opasnost koja proizlazi iz toga: zatvorite li oči na samo tri sekunde pri brzini od 100 km/h, ‘vozit ćete’ slijepi 80 metara.

Teško je procijeniti koliko će to uzrokovati nesreća. Jer mikrosan kao uzrok teško se može dokazati – a naravno da se odgovorni neće inkriminirati. Prema procjenama, svaka četvrta nesreća sa smrtnim ishodom je uzrokovana mikrospavanjem.

Moderni automobili odavno imaju brojne pomoćnike, poput detekcije pospanosti. Koristi akustične i vizualne signale kako bi upozorio vozača da napravi pauzu. Na primjer, sustav na temelju ponašanja upravljača prepoznaje pada li koncentracija vozača.

A sustav upozorenja pri napuštanju prometne trake upozorava vas ako prelazite prometnu traku vibriranjem na upravljaču, sjedalu ili zvučnim signalima. Neki sustavi također automatski vode vozilo natrag u traku. Najkasnije tada je stvarno krajnje vrijeme za odmor i stanku.

Čak i prije nego što sustavi pomoći moraju intervenirati, tijelo već šalje signale, pozivajući na stanku. Učestalo zijevanje, teški kapci, unutarnji nemir i pad koncentracije jasni su signali da ćete uskoro zaspati. Ako su i suputnici umorni, vozač treba biti informiran. Tada stručnjaci preporučuju dužu stanku.

15. studeni 2024 19:51