StoryEditorOCM

Pandemija koronavirusa potaknula je online kupnju, ali sve je više prijevara. Evo što kupci moraju znati prije nego se odluče na narudžbu

Piše slobodna dalmacija
14. prosinca 2020. - 08:56
Nedavno sam za nećakinju preko jedne online platforme s.uk domenom naručila nekoliko Harry Potter suvenira. Šalica, ogrlica, privjesak i prsten, radovala sam se, silno će obradovati tinejdžerku za rođendan, donosi Slobodna Dalmacija.

Narudžbu sam obavila više od mjesec dana uoči rođendana računajući da će stići na vrijeme. Bilo je to početkom listopada, naručeno do danas nije stiglo, rođendan je odavno prošao, a račun je uredno odmah naplaćen – požalila nam se ovih dana jedna Splićanka, koja tu i tamo uživa u čarima online kupovine. Prvi put joj se takvo što dogodilo. Srećom nije bila riječ o velikom novčanom iznosu, ali ostao je gorak okus prijevare.

Kako je u doba pandemije koronavirusa procvjetala online trgovina tako su sve agilniji postali i prevaranti skriveni u redovima web trgovaca zbog čega je prilikom kupovine na internetu potreban izniman oprez. Niz je mogućih situacija... Naplaćeno, ali neisporučeno. Ili je kupcu dostavljen potpuno drugi proizvod, koji ne odgovara opisu ponuđenog na stranici web trgovine. Ukraden mu je identitet ili podaci s njegove kreditne kartice. To su samo neke od opasnosti koje vrebaju iz bespuća interneta, a mnogi potrošači nisu upoznati sa svojim pravima i obvezama pri sklapanju ugovora na daljinu.

Skladišta u Bugarskoj

– Kupci moraju znati da, ako kupuju izvan poslovnih prostorija, imaju pravo vratiti proizvod i pravo na povrat novca. Ako ih trgovac nije uputio na njihovo pravo na raskid ugovora, onda to pravo traje i duže. Ono čega se najviše treba plašiti su prijevare... Ako smo uplatili novac nekom tko ima samo žiroračun, koji u realnom svijetu ne postoji, onda će teško i udruge za zaštitu potrošača moći nešto učiniti – govori Tanja Popović Filipović, predsjednica Centra za edukaciju i informiranje potrošača (CEIP), jedne od rijetkih preživjelih organizacija posvećenih pravima potrošača.

Otkako je brojnim udrugama, koje su se bavile njihovom zaštitom, uskraćeno financiranje, pa su u posljednjih godinu dana stavile ključ u bravu ili su u procesu zatvaranja, CEIP je ostao jedno od posljednjih utočišta potrošača na čiju adresu redovito stižu pritužbe, pa tako i prevarenih kupaca prilikom kupnje na internetu​.

Potrošači u Hrvatskoj su, čini se, sve više prepušteni nemilosti trgovaca. Trgovci koji prodaju razne vrste roba online posebna su pak priča jer tek u njihovim redovima vlada sve prisutniji nered.

– Imate, primjerice, webshopove za odjeću s nekom.eu domenom ili neke strane zemlje. Kupite određeni proizvod, uredno ga dobijete, ali niste zadovoljni njime. I ako ga, pristajući snositi trošak poštarine, pokušate vratiti trgovcu unutar 14 radnih dana, na što imate pravo bez navođenja razloga, ispostavi se da je taj webshop negdje u Bugarskoj, Rumunjskoj...

Na kraju ispada da vam je trošak slanja tog nekog odjevnog predmeta, poput majice ili haljine, skuplji od samog proizvoda. Potrošači, kad naručuju robu preko interneta, obvezno moraju dobro provjeriti odakle je prodavač, iako je to često teško vidljivo – upozorava Popović Filipović. Da odlično barata činjenicama, potvrđuju nam i u Europskom potrošačkom centru Hrvatska (ECC Croatia).

– Trgovci sve češće registriraju samo skladišta za distribuciju, a ne i poslovanje u državama članicama i samim time nisu obvezni preuzimati vraćene proizvode, odnosno nisu obvezni ispunjavati zakonske odredbe koje se tiču samo trgovaca. Svakodnevno savjetujemo potrošače da, to što određeni webshop ima domenu.de ili.hr ne mora nužno značiti da je trgovac i registriran u tim državama i da je bitno da se pročitaju opći uvjeti poslovanja jer tamo treba biti navedeno sjedište trgovca – objašnjavaju u jednoj od trideset istovjetnih institucija u svakoj od država članica EU-a, uspostavljenih od Europske komisije.
Ove su godine, dodaju, zabilježili izuzetan porast trgovine preko interneta što u njihovu svakodnevnom radu potvrđuje povećan broj upita i pritužbi potrošača.

Učestale pritužbe

– Najviše upita i pritužbi zaprimili smo vezano uz prava putnika, putne aranžmane i smještaje. Naime, zbog pandemije, nužna su bila masovna otkazivanja avionskih letova, rezerviranih smještaja kao i koncertnih događanja. U godini uoči pandemije uzrokovane koronavirusom, većina upita i pritužbi odnosilo se na prava potrošača dobivenih jamstvenim listom kao i materijalni nedostatak, kupovinu rabljenih automobila, prava putnika u zračnom prijevozu i smještaj u hotelskom i privatnom smještaju – navode u ovdašnjem Europskom potrošačkom centru. Trenutno još nemaju povećan broj pritužbi vezanih uz blagdanska darivanja, a ako ih bude bilo, to će se ponajviše vidjeti u siječnju i veljači.

Zato iz Europskog potrošačkog centra Hrvatska savjetuju da, pogotovo ovih dana, zadržimo prst na mišu prije no što stisnemo tipku "ok" za plaćanje u nekoj od web trgovina. I da u miru i sabrano pogledamo gdje je sjedište trgovca, što se nudi i pod kojim cijenama, a sve s ciljem kako bismo kasnije izbjegli neugodne situacije.

14 dana za raskid ugovora

"Zbog iznimno velikog rasta online trgovine tržišni inspektori Državnog inspektorata pojačano provode ciljane inspekcijske nadzore u pogledu zaštite potrošačkih prava pri sklapanju ugovora na daljinu preko interneta te u vezi s time nepoštene poslovne prakse trgovaca u odnosu prema potrošačima", priopćili su ovih dana iz Državnog inspektorata RH.

Posljednjih nekoliko mjeseci primaju znatno više prijava nego ranije. Potrošači pak, ističu u Državnom inspektoratu, u slučaju kupnje preko interneta imaju pravo, ne navodeći razloge, raskinuti ugovor sklopljen na daljinu u roku od 14 dana od dana kad im je roba predana u posjed, o čemu prije isteka roka o svojoj odluci moraju obavijestiti trgovca.

Zlatni savjeti kako se zaštititi

Iako je nemoguće u potpunosti se zaštititi, postoje mehanizmi koji uvelike podižu razinu sigurnosti korisnika.
Kako bi se što bolje zaštitili iz Nacionalnog CERT-a građane savjetuju da potraže zaključani lokot i HTTPS u gornjem lijevom kutu preglednika, da koriste poznate stranice, provjeravaju prodavača i svakako pročitaju komentare prethodnih kupaca. Korištenje HTTPS protokola je zlatni standard sigurne kupovine, te provjeravanje i ograničavanje računa za online kupovinu. Bilo bi dobro i ne dijeliti sve informacije, zaštititi svoju bežičnu mrežu i ne kupovati naočigled svima.

‘Niska cijena je navlakuša'

Tanja Popović Filipović apostrofira kako je potrebno biti posebno oprezan prilikom online kupnje nekih hit-proizvoda.
– Najčešće prijevare u online kupnji se događaju s odjećom i modnim dodacima. Primjerice, proučavala sam neke ruksake čija je uobičajena, stvarna cijena oko 500, 600 kuna. Kad na internetu pretražujete taj proizvod ili grupu sličnih proizvoda Google vam ponudi nekakvu stranicu sa superpopustima na kojima je njihova cijena triput manja. I vi se odlučite i uplatite novac na račun i ne dobijete ništa. Tu je riječ o klasičnoj prijevari, jer taj webshop uopće ne postoji. A potrošače redovito namami triput manja cijena željenog proizvoda – primjećuje Popović Filipović.

Isto su uočili i u Europskom potrošačkom centru Hrvatska. Uobičajene "navlakuše" se, vele, najčešće odnose na cijene proizvoda. Naime, web trgovci znaju staviti izrazito niske cijene za proizvode robnih marki, što u konačnici za potrošača može značiti da je u pitanju krivotvorina ili klasična prijevara zbog čega nikada neće dobiti naručeni proizvod, donosi Slobodna Dalmacija.
07. studeni 2024 01:26