Jutarnji list prvi put u Hrvatskoj donosi rang-listu osnovnih škola na razini svake županije. Rang-listu, koja se temelji na podacima Ministarstva znanosti i obrazovanja i koju je osmislio i obradio informatički stručnjak Smiljan Pilipović, sastavili su prema kriteriju ujednačenosti ocjena u osnovnoj i srednjoj školi. Željeli su odgovor na pitanje u kojoj mjeri učenici tijekom srednjoškolskog obrazovanja uspiju zadržati razinu osnovnoškolskih ocjena te koliko zapravo kasnije vrijede njihove ocjene, koje su za većinu jedini kriterij za upis u srednju školu.
Čak 59,60 posto osnovnoškolaca u Dubrovačko-neretvanskoj županiji lani je prošlo s odličnim uspjehom. Prosjek ocjena bio je 4,51. Već kroz srednju školu krivulja je u padu. No, bivši učenici OŠ Marina Držića u Dubrovniku uspjeli su održati gotovo identičan prosjek ocjena iz tri osnovna predmeta i na koncu svog srednjoškolskog obrazovanja. Oni su na rang listi Jutarnjeg lista na prvome mjestu u Dubrovačko-neretvanskoj županiji.
- Ponosna sam jer nam je škola na tako visokome mjestu, to smatram potvrdom da učitelji kvalitetno obavljaju svoj posao i da su objektivni u svome radu. Unatoč pritiscima koje učitelji znaju doživljavati tijekom zaključivanja ocjena, ali i tijekom nastavne godine, ustrajni su u tome da iza ocjene treba stajati znanje. Možda je škola zbog toga na glasu kao zahtjevnija, ali rekla bih da je to relativno jer, ako je to znak kvalitete, rada i znanja s kojim učenici izlaze iz škole, mislim da u tome treba ustrajati - komentira Veronika Šmanjak, ravnateljica OŠ Marina Držića.
Kako je rekao Benjamin Disraeli: "Postoje tri vrste laži: laž, besramna laž i statistika". Gotovo nevjerojatno zvuči podatak da je 66,69 posto osnovnoškolaca u Dubrovniku prošlu školsku godinu prošlo s odličnim. Na listi ukupnog prosjeka ocjena, među dubrovačkim osnovnim školama Marin Držić se nalazi na začelju. Istodobno, kad se gleda uspjeh njihovih bivših učenika koji su lani završili srednju školu, u samom su vrhu po ocjenama u županiji iz Matematike, Hrvatskog i Engleskog jezika. Nema savršene metodologije ni potpuno pravednog sustava vrednovanja znanja temeljem kojega bi se djeca upisavala u srednje škole.
Posljednje tri godine, spomenuta dubrovačka škola bilježi pad broja učenika. Kako na roditeljsku odluku o odabiru obrazovne ustanove za svoje dijete utječe status ‘zahtjevnije‘ škole?
- Imidž zahtjevne škole vjerojatno utječe na odabir roditelja pri upisivanju u prvi razred, ali to sigurno nije jedini kriterij. Vjerujem da roditelji sagledavaju širu sliku. Fokusiranje na ocjene koje nisu opravdane znanjem velik je problem našega sustava. Zbog razlike u kriterijima ocjenjivanja mislim da ocjena nije najbolji pokazatelj znanja prilikom upisa u srednju školu te držim važnim da zaključne ocjene ne bi trebale biti jedini čimbenik i uvjet za upis u srednju školu – kaže ravnateljica Šmanjak.
Veći ukupni prosjek iz triju osnovnih predmeta u Dubrovačko-neretvanskoj županiji imaju samo bivši učenici OŠ Kula Norinska.
- Male škole imaju veliku prednost u odgoju djece. U manjim se odjelima možete posvetiti svakom pojedincu. Uopće me ne iznenađuje uspjeh bivših đaka. Radio sam analizu i uvidio da smo imali mnogo uspješnih ljudi. Jedan je bio župan, dvojica ministri i puno drugih ljudi koji su uspjeli u poslovnom životu. A, osobno sam uvijek djeci govorio da ocjene uopće nisu bitne. Jedno od važnih stvari u životu je da radite posao koji volite. Uzalud vam novac ako ne volite posao. To kažem svakoj generaciji osmaša – ističe Josip Šprlje, ravnatelj OŠ Kula Norinska.
Da se u malim mjesnim i seoskim školama lakše dolazi do petice, čista je predrasuda, uvjeren je ravnatelj OŠ Janjina, Teo Antunović. Ima iznimaka, ali školski e-Rudnik uistinu opovrgava tu staru predrasudu.
- Djeca su stekla potrebno predznanje za daljnje školovanje, a za to nije presudna veličina škole. Mnogo je važnija atmosfera. Pustite li ljude da rade normalno i bez pritiska, onda imate i rezultate. Pokazuje to i visoko rangirano mjesto po kriteriju održavanja kontinuiteta ocjena naših učenika – komentira ravnatelj ove pelješke škole.
Učenici ove škole na drugom su mjestu rang liste u Dubrovačko-neretvanskoj županiji. Stekli su vrlo dobro znanje iz Hrvatskog jezika pa su osnovnoškolski prosjek uspjeli čak i povećati u srednjoj školi.