SAD je upravo predstavio 137 zakona kojima se ograničava ono što škole mogu predavati o rasi, povijesti, seksualnoj orijentaciji i spolu. Prema istraživaču Jeffreyju Sachsu, ovi propisi su namijenjeni za uporabu u 35 država i stvorili su "minsko polje" za učitelje dok pokušavaju educirati svoje učenike o temama kao što su holokaust, ropstvo i segregacijski zakoni Jima Crowa, piše Slobodna Dalmacija.
Jedan od predloženih zakona, uveden u Južnoj Karolini, zabranjuje učiteljima da govore o bilo kakvim temama koje mogu izazvati osjećaj "neugode, krivnje ili tjeskobe" na temelju političkih stavova. "To znači da bi učitelj morao biti vrlo, vrlo oprezan o tome kako raspravlja o nečemu poput, recimo, fašizma, rasizma ili antisemitizma", rekao je dr. Sachs za NPR. “Ovo su politička uvjerenja, a to znači da će se učitelji morati preispitati mogu li to političko uvjerenje opisati na iskren i pošten iz straha da ne prekrši neke od ovih prijedloga zakona.”
Republikanski guverner Virginije Glenn Youngkin odmah je po dolasku na tu poziciju zabranio da se u državnim školama predaje kritička teorija rase, akademsko područje koje istražuje rasizam u američkim institucijama, i uspostavio telefonsku liniju koju roditelji mogu nazvati da prijave nastavnike ako se ogluše o ovu zapovijed. Također, grupa konzervativnih majki u New Hampshireu nudi 500 dolara onome koji razotkrije učitelje koji krše državni zakon koji zabranjuje neke lekcije o seksizmu i rasizmu.
"Mislim da je u ovo vrijeme vrlo zastrašujuće biti pedagog u obrazovanju", rekao je dr. Sachs. "Imate, nažalost, vrste svakodnevnih stresora na koje smo se svi navikli zbog Covida. A sad povrh toga, ovi odgajatelji pokušavaju pregovarati s ogorčenim roditeljima i medijskim stručnjacima... Kad slušate što ti odgajatelji govore, oni su izgorjeli, a mnogi od njih, mislim, zaputiti će se prema izlazu iz ove plemenite branše.”
“Neki od zakona, sada njih nešto više, uključuju odredbu koja kaže nešto u smislu 'nastavnici ne mogu biti prisiljeni raspravljati o kontroverznim suvremenim pitanjima, ali ako to čine, moraju postupati ravnodušno i bez ikakvog favoriziranja “, istaknuo je dr. Sachs. “Međutim, mnogi od tih istih zakona također bi zahtijevali od učitelja da najoštrije osude ideje poput marksizma ili socijalizma.”
Prijedlog zakona koji se razmatra u Indiani kaže da se prije bilo kakvih općih izbora u državi studenti moraju poučiti da “socijalizam, marksizam, komunizam, totalitarizam ili slični politički sustavi nisu u skladu s načelima slobode na temelju kojih su Sjedinjene Države osnovane. Socijalizam, marksizam, komunizam, totalitarizam ili slični politički sustavi štetni su za narod SAD-a", tvrdi se u predloženom zakonu, prenosi Independent.
Dr. Sachs je rekao da je jedan od mnogih problema s prijedlogom zakona to što “zahtijeva da studenti budu izloženi ovom nizu tvrdnji o različitim ideologijama, paralelno inzistirajući na tome da nastavnici ne mogu pokazati favoriziranje ili pristranost u bilo kojem smjeru. Drugim riječima, to je zakon koji nikako ne može funkcionirati. Učitelji se vuku u dva različita smjera, a posljedica će biti svojevrsna autocenzura”, dodao je. Jedan drugi zakon zabranjuje učiteljima da podučavaju "antiameričke ideologije", ali nije navedeno što je to.
Istraživač je ukazao na to da mnogi zakoni u 35 država sprječavaju učitelje da govore o “konceptima poput rodne fluidnosti. Zabranjuje im raspravljanje o 'netradicionalnim rodnim identitetima' i u mnogim slučajevima onemogućuje učiteljima da raspravljaju o kontroverznim događajima koji bi vjerojatno uključivali one poput homoseksualnih brakova ili LGBTQ prava”. Dodao je da mnogi od prijedloga zakona koji se predlažu sugeriraju da se od učitelja trebalo zahtijevati da "prijave roditeljima ako njihova djeca postavljaju pitanja o njihovom rodnom identitetu". Dodatno, zakon na Floridi zabranjuje učiteljima da "potaknu bilo kakav razgovor o seksu i seksualnosti".
Dr Sachs je kazao da zakoni stavljaju učitelje u "nemoguću situaciju". “U srednjoj ili, još ranije, u osnovnoj školi, pojavljuju se ovakve teme. Konkretno, to bi LGBTQ učitelje stavilo u stvarno tešku situaciju u kojoj su prisiljeni, u suštini, prikrivati svoj identitet ili status svojih veza kako bi se odbranili od kršenja ovih zakona.”
Nije propustio napomenuti da su ovi nalozi slični onome što se događa u autoritatirnim zemljama poput Rusije, Kine, Turske i Mađarske. “Vidimo kako ti režimi ciljaju na obrazovne institucije i druga mjesta kulturne produkcije kao što su muzeji ili mediji, u pokušaju da se istjeraju te ideje, da se signalizira da je 'pravi' Rus ili biti 'pravi' Mađar, gdje čovjek ne smije biti gay imora biti društveno konzervativan. Ovi napori koji su u tijeku u ovim režimima signaliziraju vrstu političke energije koju lideri vjeruju da mogu dobiti napadom na te ideje.”
Dr Sachs je rekao da zakon u Sjevernoj Dakoti koji mu ne da spavati je onaj koji zabranjuje kritičku teoriju rase u predfakultetskom obrazovanju. “Samo želim ovdje ponovno naglasiti da ovo nije zakon koji zabranjuje ljudima da podržavaju ili promiču kritičku teoriju rase. To je zakon koji im zabranjuje čak i samo uključivanje ove teme u učionicu.” Naveo je i da ga brine kako zakon definira kritičku teoriju rase, a to je "teorija da rasizam nije samo proizvod naučene individualne pristranosti ili predrasuda, već da je rasizam sustavno ugrađen u američko društvo i američki pravni sustav kako bi se olakšala rasna nejednakost".
“Zakon sada kaže da kad god učitelj govori o rasizmu, može ga opisati samo kao proizvod vlastitih predrasuda ili predrasuda pojedinca”, rekao je dr. Sachs. “Oni to ne mogu opisati, čak i kada im to nalažu činjenice, kao nešto endemičnije ili ugrađeno u američko društvo. Mislim da je to način da se učitelji spriječe da budu iskreni o mnogim ružnijim stranama američke povijesti i suvremenog društva, rekao je dr. Sachs.
“Kad god razgovarate o ropstvu, vaš učitelj bi u biti morao reći: 'Ovi robovlasnici su bili rasisti'. Sustav u kojem su bili, zakoni koji su ih podržavali, ekonomija koja je taj posao učinila profitabilnim, morali biste odvojiti te institucionalne značajke i opisati ropstvo isključivo kao proizvod individualne pristranosti, što čini nasilje prema temi. Takav cenzorski pristup ne uspijeva educirati učenike, a mislim da bi moglo obeshrabriti studente da kritički razmišljaju o suvremenim institucijama i identificiraju jesu li i oni možda krivi za sustavni rasizam.”
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....