Turizam kakvom trenutno svjedočimo u drugom po veličini gradu u državi sve je samo ne onakav kakav su Splićani priželjkivali. Iz dana u dan medije preplavljuju fotografije razuzdanih splitskih turista, a uoči Ultre slobodna je gomila apartmana što je nekoć bilo nezamislivo. Kakva je to trenutna krvna slika splitskog turizma? Jesmo li preskupi? Nismo odredili pravila ponašanja? Jesmo li došli do točke prezasićenosti apartmanima? Kakvi nam to gosti dolaze? Po čemu je Split uopće prepoznatljiv turistima?
- U centar grada sada mahom dolaze Englezi i ostala mlađarija iz zapadne Europe, koja stiže jeftinim letovima na partijanje. Nekoliko engleskih i skandinavskih tvrtki je stvorilo online famu o Splitu kao party destinaciji, pa sad imamo city breakove s lokanjem i kupanjem. A to nisu gosti - govori nam M. M. iskusan, dugogodišnji iznajmljivač, vlasnik nekolicine apartmana uz more na rubu Splita. Cijeli niz godina proučava i analizira situaciju u splitskom turizmu, a sada je, prateći njegova kretanja, više nego uvjeren kako ćemo ovog ljeta prvi put doživjeti sezonu u kojoj neće biti sve puno, piše Slobodna Dalmacija.
- Onu u kojoj neće biti "daj, daj, daj" i nakon koje će neki prestati raditi. Do sada ste mogli iznajmiti bilo koju bužu tijekom Ultre za 200 eura. Ove godine se buže neće iznajmiti za taj novac. Evo, i ja sam tek jučer napunio posljednji apartman za Ultru. Košta 97 eura, a bio je 120. Znači, na last minute. Treba imati živce i izdržati... Ni lani rezervacije za Ultru nisu stizale puno ranije, ali prethodnih godina bi termini Ultre bili pola godine unaprijed popunjeni. Otkako je korona u điru rezervacije stižu mjesec, mjesec i pol dana prije - uočio je naš sugovornik.
Puno otkaza
Problem je, objašnjava, što ima dosta otkaza nakon kojih se apartmani ne pune odmah što znači da više nema ni nekadašnjeg interesa gostiju, pa da nam u srcu ljeta ponestane prostora za turiste.
- Nije toliko stvar viška kapaciteta... Uistinu ne mislim da je toliko u pitanju prevelik broj apartmana nego je naprosto manje gostiju. Naravno, jedno i drugo kreira ukupnu sliku stvarnog stanja. Primjerice, ove godine su izostali Nijemci. Totalno, nema njihovih rezervacija, ni onih starijih ni mlađih gostiju iz Njemačke. Smještaje na rubu Splita i u njegovoj okolici poput Podstrane, znači one za goste koji dolaze na obiteljski odmor, na životu drže istočna tržišta - Ukrajina i Poljska. Preko 50 posto naših gostiju stiže iz te dvije države. Ostali?! Skandinavci nula bodova, bilo je nešto Engleza i Amerikanaca, nula Francuza. Nema Talijana. Iz Austrije nam je stigao jedan stari gost - naglas prebire po listi dosadašnjih gostiju M. M.. Rezerviraju mu uglavnom tjedan dana, maksimalno 14.
- Očito je inflacija učinila svoje. Dere cijelu Europu, to je danak. Sve je poskupilo... Istina, digli smo cijene, ali nije ni u Italiji jeftinije. Neće nama dugogodišnjim iznajmljivačima ljeto biti katastrofa, ali nije to ono na što smo mi navikli. Na kraju će izaći dobro, bit će malo manje popunjeno nego inače, ali ćemo tu razliku nadoknaditi nešto višim cijenama, pa ćemo opet biti na istom. Ali nije to to. Nema jagme, netko ti otkaže sedam dana u srpnju i iskreno se bojiš hoće li se to napuniti. Prije je bilo "odčepiš, začepiš". Ali sad je došlo drugo vrijeme - kaže M. M.