Tenkovi Challenger 2 britanske proizvodnje, njemačka borbena vozila Marder i borbena vozila Stryker iz Sjedinjenih Američkih Država stigli su u Ukrajinu i dodijeljeni su ukrajinskim elitnim zračnim jurišnim snagama. Čini se čudnim dodjeljivanje tenka Challengera 2 teškog 71 tone i Mardera od 31 tone formacijama koje se, u teoriji, raspoređuju padobranom, piše Slobodna Dalmacija.
Čak i Stryker, okretno vozilo s kotačima, teže je od 16 tona. No, Ukrajinci znaju što rade. Padobranci dobivaju nova teška vozila jer će im upravo takva trebati u nadolazećim tjednima i mjesecima, kada budu vodili dugo očekivanu ukrajinsku protuofenzivu.
U ukrajinskoj vojnoj doktrini zračno-jurišne trupe zapravo ne putuju često helikopterom ili zrakoplovom. Pogotovo ne u sadašnjem ratu, gdje se Ukrajinci bore na vlastitom tlu i gdje ruska protuzračna obrana isključuje zračne napade velikih razmjera.
Padobranci su elita ukrajinske vojske. I prije nego što je Rusija izvršila invaziju na Ukrajinu u veljači 2022., tadašnjih sedam zračno-jurišnih brigada bile su jedine ukrajinske brigade koje su uvijek bile u pripravnosti. Oko 1400 vojnika svake brigade bilo je uvježbano i opremljeno za velike borbe i spremno za trenutni raspored.
Tenkovski zoološki vrt
"Naš vojni zoološki vrt se širi. Borbenim "macama" se pridružio i "slon". Upravo tako su naši padobranci nazvali Challenger, kazao je ukrajinski ministar obrane Reznikov. "Mace" su naravno već isporučeni njemački Leopardi.
U dosadašnjim bitkama ukrajinske zračno-jurišne brigade bile su nešto lakše od mehaniziranih i tenkovskih brigada. Dok je tenkovska brigada mogla imati tri tenkovske bojne, svaka s oko 30 dizelskih tenkova T-64, T-72 ili T-80U, zračno-jurišna brigada obično je imala samo jednu četu s tenkovima T-80BV.
Zahvaljujući svojoj višegorivnoj turbini, T-80 je nešto brži i lakši od tenkova na dizelski pogon. Turbinski tenk odgovarao je željama zračno-jurišnih brigada za brzim kretanjem na velikim udaljenostima i za snažno pogađanje ciljeva. Ta im je metoda borbe odgovarala u dvostrukim protuofenzivama na jugu i istoku u jesen prošle godine. Protuofenzive su probile slabe točke u ruskim linijama krajem kolovoza i početkom rujna i, u nekoliko žestokih tjedana, napredovale duboko u okupirano područje, čime je oslobođeno više od 2000 četvornih milja Ukrajine.
Međutim, očekivana ovogodišnja protuofenziva mogla bi naići na jači otpor neprijatelja. Istovremeno naime, dok su trošili veliki dio svoje ofenzivne borbene moći pokušavajući i ne uspijevajući zauzeti Bahmut, Vuhledar i nekoliko drugih istočnih gradova, Rusi su gradili velike utvrde kako bi pojačali svoju obrambenu moć.
Istočna i južna Ukrajina pune su ko šipak utvrda, betonsko-tenkovskih prepreka, rovova i minskih polja, iza kojih čekaju ruski dobrovoljci, regruti, plaćenici i ukrajinski separatisti. Njih oko 150.000. Unatoč teškim gubicima u zimskoj ofenzivi, Rusi još uvijek mogu voditi obrambenu bitku. Daleko je lakše ukopati se i pucati na napadača nego napredovati kroz minska polja i probijati se kroz rovove u osvajanju.
Očekivanu protuofenzivu vodit će najbolje ukrajinske brigade kao što su 92. i 93. mehanizirane brigade i 4. tenkovska brigada. Također, bit će uključeni najbolji od najboljih: 80. zračno-jurišna brigada, i to vjerojatno prva postrojba padobranaca koja je zamijenila svoje T-80BV tenkove s britanskim tenkovima Challenger 2.
Challenger 2 je dizelski tenk i s maksimalnom cestovnom brzinom od 60 kilometara na sat nešto je sporiji od T-80BV tenka koji može dostići brzinu od 80 kilometara. Međutim, Challenger 2, težak 71 tonu daleko je bolje zaštićen od tenka T-80 koji je težak 43 tone. Britanski tenk ima 120-milimetarsku cijev s rebrastim dizajnom te napredne kontrolne sustave paljbe, što mu omogućuje da gađa puno dalje i preciznije od T-80 koji ima svoj 125-milimetarski glatko-cijevni top.
Iako se Challenger 2 ne može brzo kretati kao T-80, kad se treba boriti kroz neprijateljski vatreni udar i probijati kroz utvrđenja, poželjno je imati jači tenk makar on bio sporiji.
Terensko remek djelo
Ukrajinski vojnici završili su obuku u Ujedinjenom Kraljevstvu kako bi naučili rukovati s Challengerom, a njihova je obuka započela nedugo nakon što je London početkom siječnja objavio isporuku ovih tenkova. Sad su se vojnici vratili u domovinu.
"Danas sam imao čast testirati najnoviji dodatak našim postrojbama zajedno sa zapovjednikom Zračno-desantnih snaga, general-bojnikom Maksimom Mikeom Mirhorodskim, i našim padobrancima. Inače, nakon što sam osobno "pilotirao" Challengerom, mogu reći da ni vozaču Rolls Roycea neće biti toliko ugodno kao posadi ovog remek-djela terenske borilačke vještine - naveo je ukrajinski ministar Oleksij Reznikov uz konstataciju kako će se uskoro njihova borbena moć vidjeti u akciji.