Da je Ukrajina postala teško stratište za ruske bombardere, otvoreno priznaju i ruski vojni blogeri.
„Od početka borbi, u jednoj našoj bombarderskoj pukovniji svaka četvrta posada je oborena – sa žalošću je konstatirao ruski bloger, a vojni stručnjaci smatraju kako se radi od 559. ruskoj bombarderskoj zrakoplovnoj pukovniji. Ova je jedinica, prije invazije na Ukrajinu, imala čak 36 nadzvučnih dvomotornih dvosjeda Su-34. Ukrajinci su od tada oborili četrnaest Su-34, što neovisni analitičari mogu potvrditi, uz 43 druga ruska borbena i jurišna zrakoplova, piše Slobodna Dalmacija.
Prošli vikend kijevske su vlasti objavile kako su u jednom danu srušili četiri ruska zrakoplova: Su-34, dva Su-30 i jedan Su-25. Nemoguće je neovisno provjeriti točnost tih podatke pogotovo ako su zrakoplovi pali na okupiranom ili nepristupačnom području, no video snimke koje kruže internetom potvrđuju niz preciznih pogodaka ukrajinske protuzračne obrane. Danas je Zapovjedništvo ukrajinskih zračnih snaga izvijestilo kako su lovci odeske protuzračne raketne brigade PC "Jug" oborili dva ruska jurišna zrakoplova Su-25, 29. rujna oko 17 sati u regiji Mikolajeva.
Rusi su od početka ukrajinske protuofenzive maksimalno prorijedili nalete svojih bombardera u strahu od učestalih rušenja pa Ukrajinci komentiraju kako su se "orke povukle u mišju rupu". Jučer kad su srušena dva zrakoplova, ruski piloti izveli su samo četiri zračna napada, a istodobno su Ukrajinci, koristeći američke brze proturadarske rakete AGM-88 HARM, zaustavili napad šest neprijateljskih protuzračnih raketnih sustava na njihove kopnene snage.
David i Golijat
Bombarderi Su-34 među najsofisticiranijim su lovcima na svijetu, no ukrajinski rat pokazao se vrlo kobnim za njih. Vojni analitičari smatraju da je glavni problem što bombarderima nedostaje najsuvremenije naoružanje za precizno gađanje s velike visine. Iako se govorilo da će Su-34 uvesti novu eru visokotehnološkog i preciznog bombardiranja za ruske zračne snage, oni su u Ukrajinu doletjeli noseći primitivno naoružanje koje imaju i svi drugi ruski lovci. Tako da Su-34, vrijedni 50 milijuna dolara, lete nisko kroz najgušću ukrajinsku protuzračnu obranu kako bi imali kakvu-takvu šansu precizno pogoditi cilj. A onda ih tu dočekuju Gepardi, Stingeri, BUK-ovi i MANPADS-i s kojima su Ukrajinci dobro opskrbljeni.
S druge strane, neobično je kako u zračnoj borbi Davida i Golijata, Ukrajinci, koji raspolažu šakom jada u odnosu moćnu rusku zračnu flotu, s onime što imaju vrlo vješto i agresivno pomažu svoje kopnene snage. Kijevski piloti pokazali su veliku hrabrost i vještinu i kad su ulijetali duboko u neprijateljski teritorij i slijetali na ruševine Azovstala, donoseći borcima hranu i oružje, kao i dovozeći nove svježe snage i odvozeći ranjenike.
Ukrajinske zračne snage započele su rat s oko 120 operativnih borbenih zrakoplova uključujući nekih tridesetak Su-27, 50-ak MiG-29, 30-tak jurišnih zrakoplova Su-25 i desetak Su-24. Te avione Ukrajina je naslijedila od Sovjetskog Saveza nakon njegovog raspada 1991. godine. Svi su bili stariji od 30 godina, a samo je nekoliko dobilo značajne nadogradnje. Međutim, ruske zračne snage, unatoč stotinama novih lovaca i - u teoriji - ogromnoj tehnološkoj prednosti, ipak nisu uspjele uspostaviti kontrolu nad ukrajinskim nebom. Ukrajinci s ovime što imaju, podrška su svojim kopnenim jedinicama što se može vidjeti i na brojnim video snimkama.
Lete tik iznad krošnji stabala
Na jednoj se tako uočavaju dva ukrajinska bombardera koja brzo leteći tik iznad krošnje šume, navođenim raketama gađaju ruski tenk koji je dobro skriven među drvećem. Vjeruje se kako su snage na zemlji ili operateri bespilotne letjelice uočili ruski tenk, odredili njegove GPS koordinate i proslijedili ih posadi Su-24 dovoljno brzo da posada bombardira tenk prije nego što se pomakne. Jednostavno je, ali tu svi uključeni moraju djelovati brzo.
Čak i uz točno ciljanje i navigaciju, samo bombardiranje bilo je opasna stvar. Niska visina leta predstavlja ozbiljan rizik za posadu. I tu je, smatraju analitičari, također velika razlika između branitelja i agresora. Ukrajinski piloti imaju veliku samostalnost u donošenju odluka na terenu i zato brzo djeluju, dok je ruska vojna doktrina zračnog ratovanja staromodna i teško drži korak ako se situacija na bojišnici brzo mijenja. Ruskim pilotima dodjeljuje se bombardiranje unaprijed planiranih ciljeva, a koordinate im daju zemaljski zapovjednici i to često na temelju neažuriranih obavještajnih podataka. Zbog toga zračne snage vrlo često ne prate neprijateljske kopnene trupe u realnom vremenu.