Zbog divljanja cijena goriva na benzinskim postajama, Vlada Republike Hrvatske prošloga je tjedna donijela uredbu o maksimalnoj cijeni benzina i dizela u Hrvatskoj koja vrijedi do 16. studenog. Trgovci naftnim derivatima litru benzina tako prodaju za najviše 11,10 kuna, a dizel po 11 kuna, piše Jutarnji.
U računicu Vlade nažalost nije ušao autoplin čije cijene bez 'zaštite' slobodno divljaju. Najveća naftna kompanija u Hrvatskoj autoplin trenutno cijeni 5.90 kuna, a na većini drugih benzinskih postaja već je probijena granica od šest kuna.
Pa je li onda vožnja na plin i dalje isplativa? Apsolutno, ali uz dodatak da opipljivu računicu donosi automobil s tvornički ugrađenom plinskom instalacijom. Naknadna ugradnja u startu vam iz džepa izbije oko 7000 kuna (uređaj+atest), a prilikom svakog produljenja registracije i dodatnih 550 kuna na račun naknade za ceste.
Kao što možete vidjeti iz tablice na primjeru Dacije Duster u sve tri varijante, isplativost vožnje na plin nije upitna. Uzevši u obzir cijene automobila i cijene goriva, jasno je da se tvornička plinska instalacija počinje isplaćivati već pri izlasku iz prodajnog salona.
Na 1000 prijeđenih kilometara vozač automobila na plin u usporedbi s benzincem i dizelašem štedi 304, odnosno 187 kuna. Dakle, na 10.000 kilometara ušteda u odnosu na benzinski motor iznosi 3034 kune, a na 100.000 kilometara čak 30.340 kuna! Razlika je još veća u odnosu na dizelsku varijantu jer je plinski Duster u startu povoljniji za više od 30.000 kuna.
Primjer
Dacia Duster
Benzin (1.0 TCe 90 KS)
Cijena: 106.400 kuna
Potrošnja: 7,2 l/100 km
Cijena litre goriva: 11,1 kuna
Trošak 100 km: 79,92 kuna
Trošak 1000 km: 799.2 kuna
Plin (1.0 TCe Eco-G 100 KS)
Cijena: 109.400 kuna
Potrošnja: 8,4 l/100 km
Cijena litre goriva: 5,9 kuna
Trošak 100 km: 49,56 kuna
Trošak 1000 km: 495.6 kuna
Dizel (1.5 Blue dCi 115 KS)
Cijena: 139.900 kuna
Potrošnja: 6,2 l/100 km
Cijena litre goriva: 11 kuna
Trošak 100 km: 68,2 kuna
Trošak 1000 km: 682 kuna
Bez obzira na aktualne turbulencije, autoplin je bio i ostao daleko najpovoljniji energent za pokretanje automobilskih motora, koliko god potrošnja plina u prosjeku bila osjetno viša od potrošnje dizela, pa i od benzina. Najbolje to zna oko 60.000 vozača koliko se procjenjuje da ih vozi našim promenticama. Naš izračun isplativosti vožnje na plin pritom jasno pokazuje i da ne treba strahovati od povećanih troškova održavanja kad se umjesto benzinske ili dizelske bira izvedba s tvornički ugrađenom plinskom instalacijom.
Prema propisanom planu održavanja, naime, troškovi redovnih servisa do primjerice 90.000 kilometara iznose svega 1115 kune više u odnosu na benzinsku i 1205 kuna više u odnosu na dizelsku izvedbu. I to najviše zahvaljujući propisanim izmjenama filtra plinovite (svakih 30.000 km) i tekuće faze (svakih 60.000 km), od kojih se svaki cijeni 196 kuna te popratnim radnim operacijama (svaka zamjena po 82,5 kune).
Svi troškovi naknadne ugradnje
Ugradnja plinske instalacije u prosjeku stoji oko 6000 kuna, atest naknadno ugrađene plinske instalacije 1000 kuna, a prilikom svakog produljenja registracije plaća se i dodatnih 550 kuna na račun naknade za ceste (nije uračunata u cijenu autoplina). Također, pri izračunu isplativosti ulaganja treba voditi računa da je potrošnja autoplina otprilike 10 do 15 posto veća od potrošnje benzina, zbog njegove manje energetske vrijednosti. Prednost tvornički ugrađene plinske instalacije jest što nema troška atesta, a ponekad niti troška same instalacije.
U Hrvatskoj se modeli s tvorničkom instalacijom nažalost mogu nabrojati na prste jedne ruke: uz Daciju Duster (109.400 kuna) i Sandero (98.000), tu su još Renault Clio (122.400) i Captur (142.000), svi opremljeni TCe 100 LPG motorima. U razgovoru s uvoznikom Opela čije su modele na plin naši kupci tradicionalno kupovali u velikom broju, saznali smo da su odlukom njemačke centrale plinaši povučeni iz ponude.
Njihova baza, uz benzin i dizel, sada je struja, piše Jutarnji.