StoryEditorOCM
Hrvatska i svijet‘Repovi‘ Pelješkog mosta

Veljko Nižetić, direktor Strabaga Hrvatska o mogućoj arbitraži: ‘Jedino u što smo u građevini potpuno sigurni je da nikada, baš nikada nećemo postići ugovoreni iznos!‘

Piše Silvia Rudinović
6. listopada 2023. - 07:31

Potkraj srpnja objavljena je informacija kako izvođači radova na Pelješkom mostu i pristupnim cestama oko njega, od Hrvatskih cesta potražuju još 40 milijuna eura zbog dodatnih troškova. Na Regionalnoj konferenciji o arbitraži i alternativnom rješavanju sporova u graditeljstvu, održanoj početkom tjedna u Dubrovniku, predstavnici građevinskog sektora te korporativni pravnici i odvjetnici raspravljali su upravo o trendovima koji pogađaju ovu industriju, kao što su poskupljenje materijala te nedostatak sirovina i radne snage. Najteže je, moglo se čuti, dogovoriti oko podjele rizika.

image

Veljko Nižetić, direktor građevinske tvrtke Strabag Hrvatska

Božo Radić/Cropix

Među sudionicima skupa bio je Veljko Nižetić, direktor Strabag Hrvatska, jedne od građevinskih tvrtki izvođača radova na pristupnim cestama Pelješkom mostu.

- U ugovoru kojeg imamo za izvođenje radova u tom projektu nije pokrenuta arbitraža. S naručiteljem radova još nismo okončali pregovore oko otvorenih pitanja, zadržavamo to na razini dopisivanja. Međutim, ukoliko vrlo brzo ne dođe do pomaka, bit ćemo prinuđeni pokrenuti postupak – kaže Veljko Nižetić, direktor građevinske tvrtke Strabag Hrvatska.

Na skupu u organizaciji Međunarodne trgovačke komore (ICC) Hrvatska i Hrvatske gospodarske komore, moglo se čuti kako je u interesu naručitelja radova, privatnih ili javnih, kao i izvođača, unaprijed ugovoriti načine rješava mogućih sporova. Arbitraže mogu biti skup ‘sport‘, pa se pribjegava alternativnim načinim rješavanja prijepora među ugovornim stranama.

image

Vijadukt kod Brijeste

Tom Dubravec/ Cropix/Cropix

- U gradnji uvijek postoje rizici koje treba predvidjeti u samom začetku, prije svega se to odnosi na raspodjelu rizika između naručitelja i izvoditelja. Kad javni naručitelji pišu uvjete javne nabave, često ta podjela rizika nije dovoljno dobro balansirana, a mi, kao izvođači, nemamo alate kojima bismo na to utjecali. Prinuđeni smo prihvatiti neuravnoteženu podjelu rizika, što kasnije dovede do neželjenih rasprava u kojima gubimo energiju i resurse, a neki se projekti nikad ne završe – kaže Veljko Nižetić.

Govoreći o javnoj nabavi u Hrvatskoj, za građevinske tvrtke sporni su kriteriji odabira. Zanemarujući duljinu garancije, osnovni kriterij je cijena.

image

Tunel Debeli brijeg

Tonci Plazibat/Cropix

- Projektant izrađuje troškovnik, ali s početkom radova, a to se osobito odnosi na infrastrukturne projekte, ne znamo na što ćemo naići tijekom izvođenja. Jedino u što smo potpuno sigurni je da nikada, baš nikada nećemo postići ugovoreni iznos! Hoće li troškovi biti nešto manji ili će biti veći, pitanje je obračuna nadzornog inženjera i nas izvođača koji dokazujemo obavljeni rad. Uočljiv je visok pritisak izvođača koji nisu dosad bili prisutni na našem tržištu, a često se natječu s ponudama daleko ispod tržišne cijene. Neki izvuku projekt na svoju štetu, a neki možda imaju poticaje svojih država. To je na javnim naručiteljima da utvrde. Mislim da bi, sukladno preporukama Europske unije, trebalo mnogo više brige voditi o zaštiti okoliša i energetske učinkovitosti kao kriterijima koji nose bodove pri odabiru izvođača. Ipak je riječ o infrastrukturnim projektima koji, uz osnovnu funkciju, trebaju voditi računa i o drugim društveno važnim pitanjima i aspektima života – kaže direktor Strabaga Hrvatska.

image

Split,150720.
Reportazni prikaz izgradnje pristupnih cesta i tunela novonastajucem peljeskom mostu.
Na fotografiji:ulaz u tunel Debeli Brijeg.
Foto: Sasa Buric/Cropix

Sasa Buric/Cropix/Cropix

Građevinski sektor mora se nositi sa starim zakonskim okvirom u pogledu izmjene cijene koji nije mijenjan 45 godina.

- Imamo problem sa zakonom o obveznim odnosima koji regulira pitanje promjene cijena u graditeljstvu. Zakon je pisan u nekom drugom sustavu koji nije predvidio javnu nabavu ni rokove takvih postupaka, ali dosad nije bilo volje da se to mijenja, što je neophodno upravo radi pitanja podjele rizika o kojem se mnogo ovdje govori. To je neozbiljno od zakonodavca, jer otežava realizaciju projekata i stvara ogromne troškove izvođačima, ali i naručiteljima – smatra Veljko Nižetić, direktor građevinske tvrtke Strabag Hrvatska.

04. studeni 2024 19:25