Od svih potrošnih dijelova na vašem automobilu, o gumama se možda najviše priča. Ako pitate nekoliko ljudi o tome kada guma postaje neadekvatna za uporabu, vjerojatno ćete dobiti različite odgovore. Iako je riječ o opravdanoj zabrinutosti za sigurnosti, uglavnom se rasprava svodi na stvari koje je netko čuo od nekoga drugoga. Srećom, Ari Henning se ‘dublje‘ pozabavio pitanjem, stavivši čak i svoje tijelo ‘na kocku‘ kako bi saznao odgovor, piše Autoklub.
Iako je priloženi videozapis usmjeren na gume za motocikle, dobiveni zaključci mogu se koristiti i za automobilske gume. Ustaljeno mišljenje je da gume treba mijenjati nakon četiri ili pet godina, čak i ako još imaju gazni sloj i ako izgledaju da su uporabljive. Ari postavlja teško pitanje: ‘Je li to mit koji su stvorili proizvođači guma da prodaju više guma, ili je riječ o nesporazumu?‘.
Kako bi riješio prvi dio tog pitanja, Ari je nazvao neke proizvođače guma i postavio im pitanja. Njihov kratak odgovor bio je ‘da to nije tako jednostavno‘. Gume stare, ali budući da je to starenje uzrokovano bezbrojem čimbenika i predstavlja zabrinutost za sigurnost, smjernice za zamjenu guma s pravom su na konzervativnoj strani.
Međutim, možda je pet godina malo previše konzervativno – samo je jedan proizvođač, Avon, preporučio nešto blizu sedam godina. Druge marke, poput Bridgestonea, Michelina, Dunlopa i Continentala navode 10 godina kao maksimalni vijek trajanja pravilno održavanih guma. Možda se to čini ludim, ali Ari je odlučio testirati teoriju. Pronašao je set 7 godina starih Bridgestone guma, montirao ih na kotače GSXR-a 1000, i stavio ih, zajedno sa sobom, na test.
Iznenađujuće, ne samo da su gume dobro držale cestu, već su i imale dovoljno prianjanja da održe tempo sličan onom potpuno novog seta. Razlog tomu je što su te stare gume bile pravilno skladištene. Evo nekoliko savjeta za pohranu ne samo za motociklističke gume, već i za gume vašeg automobila:
1. Hladna temperatura
Gume treba držati na hladnom mjestu. Zbog topline se ulje u gumenoj smjesi diže, zbog čega se gume brže pretvaraju u ‘kamen‘.
2. Oksidacija
Iako je kisik neophodan za život, automobilskoj (ili motociklističkoj) gumi radi štetu. Naime, molekule elastomera u gumenim smjesama postaju tvrđe i slabije kada su izložene kisiku. Nažalost, ovdje ne možemo puno učiniti.
3. Tama
Postoji razlog zašto vidite kampere ili terence s gumama u poklopcima i kutijama. Izlaganje ultraljubičastom zračenju potiče degradaciju guma, zbog čega je najbolje skladištiti gume izvan dosega Sunca. Ovdje je prilično jednostavno rješenje vreća za smeće.
4. Ozon
Nusprodukt izgaranja ili kisika izloženog struji ujedno je i vodeći uzrok suhog truljenja guma. To znači da bi skladištenje guma u vašoj radionici moglo biti najgore mjesto. Podrum ili tavan su odlične alternative, pod uvjetom da u njima nema nikakvih kućanskih uređaja.
5. Slaganje jedne na drugu
Kada se guma skladišti, poput recimo zimskog seta ili rezervnog kompleta, najbolje je da ih ne slažete, jer to dodatno opterećuje one na dnu. Ne možete učiniti ništa da potpuno zaustavite proces starenja gume, ali uz malo pažnje možete maksimizirati njihov vijek trajanja.