StoryEditorOCM
KulturaNova premijera u teatru

Car je gol, a dubrovačka publika nasmijana: Kolarini zaigrali i zapjevali ‘Carevo novo ruho‘! Na daskama KMD-a uspješno oživjela poznata Andersenova bajka

Piše Dv
3. studenog 2023. - 22:02

U Kazalištu Marina Držića premijerno je izvedena predstava "Carevo novo ruho" Ane Tonković nastala prema priči Hansa Christiana Andersena u režiji Paola Tišljarića. Autor pjesama je Miki Solus, izbor kostima potpisuje Petra Andrić, autor vizualnog identiteta je Davor Pukljak (Frontispis).

U predstavi igraju: Vinko Jažo (Car), Marinka Metković (Varalica 1), Barbara Lončarić Lučić/Darija Mikulandra Žanetić (Varalica 2), Jelica Čučević (Ministrica), Ante Tonći Đurković (Sluga), Marko Ilić/Jelena Maržić (Dvorjanin 1) i Antonija Daničić (Dvorjanin 2).

- Carevo novo ruho vrlo je posebna i originalna priča. Prvi put je zapisana u jednoj španjolskoj zbirci iz 14. stoljeća, ali nije stekla osobitu popularnost dok ju, u njemačkom prijevodu, nije pročitao i kasnije preradio Hans Christian Andersen. Ova bajka tako postaje idealan okvir za svaku vrst kritičkog propitivanja društvenih vrijednosti. Nije se slučajno rečenica "Car je gol" zadržala u jeziku kao svojevrsna poslovica, to je sintagma kojom raskrinkavamo nekakav lažni sustav, ona bez suvišnih objašnjenja sažima čitavo mišljenje o nekoj osobi ili stvari. Tako i priča podnosi razne, uvijek dobro poentirane adaptacije. Zahvaljujući svom univerzalnom kodu može se obraćati djeci i odraslima, jer na svakoj razini postoji prepoznavanje – djecu će zabavljati ono da se i neki car ponaša naivnije od djeteta, dok će se odrasli (svjesni svakodnevnih kompromisa) nasmijati uz nešto gorčine. "Carevo novo ruho" danas svoju univerzalnost produbljuje s jednom specifičnošću našeg vremena – rastućem potrošačkom fenomenu. Ucijenjeni smo marketingom, stiješnjeni reklamama, živimo u svijetu koji polazi od vanjštine. Sve je „image“ i sve se može kupiti – svakodnevnim odlukama u trgovini kupujemo sigurnost i samopouzdanje. Nagovor na kupnju sve je sofisticiraniji i sve su učinkovitiji mehanizmi laži – reklame.

- Dramaturški postupak adaptacije priče kreće iz tog kuta – sve moćnijeg medijskog utjecaja, te relativizira jedan naizgled apsolutni sustav i propituje – kolika je cijena gluposti? Od tog pitanja ne treba bježati, već se time suočiti i samom predstavom, valja odgovarati bez stroge pedagogije i bez prisile postaviti neku etičku vertikalu – to je barem u kazalištu moguće. Ovakvo čitanje karakterizira i stalna promjena kuta gledanja, priča putuje od lica do lica, vodi publiku u potragu za vlastitom, u instant rješenjima često izgubljenom perspektivom. Do mjesta u kojemu je svatko neponovljivo poseban i na kojemu svatko smije i zna kada treba povikati: Car je gol! (Ana Tonković) - stoji u popratnom tekstu.

Program se realizira uz potporu Ministarstva kulture i medija Republike Hrvatske, Grada Dubrovnika i Dubrovačko-neretvanske županije u partnerstvu s Kazalištem Marina Držića.

Kolarini posebno zahvaljuju Ani Tonković (dramaturgija), Mikiju Solusu (autor songova) na ustupanju songova, Jelki Grljević (majstor krojač), Anamariji Obradović (slikarica), Draganu Pantoviću (tehničar tona) i tehničkoj službi KMD-a.

Reprizne izvedbe su 4. studenoga u 17 i 19 sati. 

02. svibanj 2024 11:06