U nastavku glazbenog programa 69. Dubrovačkih ljetnih igara održan je koncert pod naslovom Guitarrismo u atriju Kneževa dvora, gdje su pozornicu podijelili čak osam gitarista: Zoran Dukić, Petrit Çeku, Morana Pešutić, Tomislav Vukšić, Tvrtko Sarić, Krešimir Bedek, Pedro Ribeiro Rodrigues i Maroje Brčić. Uz izbor ponajboljih kompozicija i aranžmana za različite gitarske sastave, koncert je donio i praizvedbu djela Bašamar za osam gitara Gorana Tudora.
Publika je imala priliku čuti Koncert br. 10 u h-molu Antonija Vivaldija izvorno skladan za četiri solo violine i violončelo, u obradi Petrita Çekua za osam gitara. Na programu se našla i glazba iz baleta Trorogi šešir Manuela de Falle koji je bio revolucionaran po tome što je po prvi put za baletnu pozornicu uveo tehnike španjolskih plesova. Zbog ovoga je i većinski dio glazbe sačinjen od plesova poput jote, farruce, fandanga i seguidille. Djelo se sastoji od tri odlomka koje je za trio gitara aranžirao Darko Petrinjak. Program koncerta zastupao je i čuvenog skladatelja Astora Piazzollu; svirao je Invierno Porteño - zadnji stavak Piazzollina najpoznatijeg koncerta, monumentalnog pozdrava Vivaldiju nazvan Četiri godišnja doba Buenos Airesa. Proslavljen je aranžman koncerta za violinu i orkestar koji je naručio veliki latvijski violinist Gidon Kremer i kojeg je publika imala priliku slušati na Ljetnim igrama 2013., dok je na program ovoga koncerta uvrštena obrada zimskoga stavka Krešimira Bedeka za četiri gitare. Na programu je bilo i djelo pravnika i skladatelja Iva Josipovića Drmeš za Pendereckog u obradi za osam gitara koju potpisuje Krešimir Bedek.
Na koncertu je bilo praizvedeno i djelo Gorana Tudora nastalo upravo za ovogodišnje Dubrovačke ljetne igre, a radi se o jednostavačnoj skladbi za osam gitara u 12/8 mjeri, naslova Bašamar. Skladba je napisana ovog proljeća, a posvećena je Tudorovim kolegama, umjetnicima gitare koji su je i premijerno izveli. Pisana je specifično za prostor Kneževog dvora. Prema riječima skladatelja: „Bašamar je arhaična dubrovačka riječ za jato riba i odgovarala mi je kako po svom značenju i zvučnosti tako i po činjenici da nam etimološki izraz bašamar nije lako protumačiti baš kao što i u skladbi nije uvijek jasno koje je porijeklo njenih motiva, tema i ritmova.“ Afrobrazilski ritmovi i melodije pomno su utkani u većinu djela Paula Bellinatija pa tako i u skladbi Jongo koja je izvedena na ovom koncertu. Prvobitnoj verziji za duo gitara, uslijedile su brojne preradbe samoga autora, među ostalim one za jazz ansambl i orkestar, za gitaru i orkestar te za solo-gitaru. Za potonju inačicu, skladanu 1982., Bellinati je 1988. osvojio prvu nagradu na osmom natjecanju Carrefour Mondialde la Guitare na Martiniku. Na programu je bio i četvrti stavak Fandango iz Kvinteta za gitaru i gudače Luigija Boccherinija u obradi britanskog gitarista Jeremyja Sparksa koja je dio standardnog repertoara gitarističkih kvarteta te ujedno i ovog koncerta.
Svih osam spomenutih gitarista diplomiralo je na Muzičkoj akademiji u Zagrebu u klasi profesora Darka Petrinjaka. Publika je većinu od ovih osam gitarista koji su podijelili pozornicu u Dvoru imala priliku već ranije upoznati. Tako je primjerice zajednički nastup gitaristima Zoranu Dukiću, Petritu Çekuu, Tvrtku Sariću i Maroju Brčiću lani donio Nagradu Orlando, a istom nagradom prije nekoliko godina nagrađen je i gitarski duo Maroje Brčić i Zoran Dukić.
StoryEditorOCM
Kultura69. DUBROVAČKE LJETNE IGRE
GUITARRISMO Osam gitarista zasviralo u Dvoru
17. kolovoza 2018. - 03:50
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....