Književnik i vizualni umjetnik Stanislav Habjan otvorio je u Galeriji Flora izložbu "My brother is watching me". Izložba kombinira sliku i riječ, a umjetnik je otkrio je li postigao ono što je želio - je li s dubrovačkom publikom ostvario dijalog te je više otkrio o samom postavu, njegovom značenju.
- Izložba izrazito je literarna, tekstovi su sastavni dio svakog od tih dvadesetak formata, može se i čitati linearno jer postav čini narativni krug. To je priča o jednom ljudskom životu čije su glavne dimenzije upravo odnosi, komunikacija s onim što je u njemu bilo i što mu je i dalje najinspirativnije i najznačajnije, a to su Umjetnost, Djetinjstvo, Prijateljstvo, Ljubav i, kao peto, takozvane Žnorice, nevidljive niti kojima su sve te dimenzije protkane i spojene u jednu. To je dakle moje osobno, intimno životno iskustvo, stoga sam malo i dužan pojasniti ga dodatno gdje treba, proširiti ga usmeno nekom pričom ili slikom, potvrditi istinitost tih izložaka na način koji mi je moguć samo uživo. I naravno da je bilo krasnih razgovora jer zaplesti se s nekim u te žnorice iskustva, različitih prepoznavanja, sinkroniciteta, pripadnosti, slučajeva - uvijek je poticajno, često i smiješno, a svakako oslobađajuće. Već desetak godina predstavljam svoj rad upravo na takav način, oblikujem ambijente u kojima su radovi tek poticaj za komunikaciju i sve ono što se može dogoditi tijekom trajanja izložbe. A Florin dom iznimno je sretna adresa za takvu izložbu, jer je istovremeno i klasična i prirodna i već sama po sebi djeluje kao vanvremenska oaza duhovnosti i nekog drugačijeg oblika komunikacije, pa sam ukupno vrlo sretan sa svime što se događalo i događa na izložbi. U utorak, 16. svibnja u 20 sati predstavljam u Galeriji i svoju novu knjigu,"Otok ili kit", razgovarat ću o njoj sa spisateljicom Stašom Aras, pa vas evo pozivam, kao i sve čitatelje, na taj svečani dijalog, poručio je Habjan.
- Već i ovo pozivno obraćanje upućuje na jezik te komunikacije. Na sadržajnoj razini to je svojevrstan esperanto sastavljen od općepoznatog ikonografskog elementa – pjesme Minstrel Boy Boba Dylana, koji sa sobom donosi asocijaciju i na autoreferencijalnost autora i na ozračje pjesme – i Habjanove promjene završetka stiha u kojem je coin, novčić iz izvornika, pretvoren u drugačiju vrijednost: pitanje.
- Izložba u formatu ambijentalne instalacije zbir je raznovrsnih dijaloga i predstavlja priče o pjesmama koje Minstrel Boy pred ulazom izvodi, no one se pripovijedaju riječima i slikama, pa ispada kako su pjesme ispričane svojevrsnim literarno likovnim esperantom. Osim dijaloga između riječi i slike, kao čimbenici jedinstvenosti instalacije u razgovoru sudjeluju i objekti, pa bi se moglo reći i kako je scenografija izložbe također jedan od sugovornika. Štoviše, tu je prisutan i autor kao domaćin prostora kojega je izložbom posvojio; u inscenaciji izložbe on ulazi u razgovor s posjetiteljima, obrazlaže ishodišta i rasplete predstavljenih slikovno-tekstualno-objektnih dijaloga, kao i razloge koji su ih učinili važnima u raznim razdobljima života. Ono što međusobno razdvaja cjeline izložbe, a koje autor tek usmeno imenuje, dimenzije su života o kojima govore. A ono što ih povezuje jest da su sve izražene autentičnim vizualnim esperantom, od slikovno tekstualnih objava, fotomontaža i plakata do gotovo inovativna završna formata, kojega bi se moglo označiti tek opisno: pjesma u dvanaest vizuala.
- Odgovarajući na poziv Minstrel Boya, kao jedan od likova u jednoj od izloženih epizoda, javljam se prvi za riječ: Tko je taj brat koji te gleda okom kroz naočale Johna Lennona, a s kojim si u neprestanom dijalogu? Tko je taj nevidljivi čuvar, pratitelj ili vodič, koji patrolira područjem između tebe kao motiva i tih, već zgotovljenih, portreta? Tko predlaže kombinacije ili dijaloge između života koji postoji i onoga što imaš u glavi? "Kombinacije", kako kaže Jean Renoir, "koje mogu donijeti umjetnički rad, mogu donijeti sekundu sreće, nešto jednako važno kao i ostalo." - napisao je Boris Greiner.
Izložba se može pogledati do 23. svibnja svaki dan od 10 do 12, te od 17 do 21 sat.