Bilo je zanimljivo promatrati kako se na ovaj tjedan održanoj aukciji kuće Artmark u hotelu Sheraton vodila prava bitka oko djela jednog naivnog umjetnika, a ne recimo Bukovca, koji je dosad bio zvijezda aukcijskih prodaja. "Zimski pejzaž" Ivana Rabuzina, nakon žestokog nadmetanja u dvorani i online te 15 licitacijskih koraka, postigao je cijenu od 6500 eura, a ulje na platnu "Slakovi" otišlo je za 7000 eura. Prodan je i jedan Generalić, "Mrtva priroda uz more", za 2750 eura, i Kamilo Ružička, "Na cesti", za 3750 eura. Zvijezda večeri, slika Vlaha Bukovca "Daleko od doma" ("Ciganka"), najavljena kao "jedno od najvažnijih djela hrvatske moderne, dragulj svog žanra", nije zasad, međutim, pronašla novi dom. To je ujedno najskuplje Bukovčevo umjetničko djelo ikad ponuđeno na nekoj aukciji, a procijenjeno je na iznos od 100 do 200 tisuća eura.
Ništa od rekordnih iznosa, izgleda, kada je riječ o djelima hrvatskih umjetnika. Nedavno se ista situacija dogodila s jednim Vaništinim djelom na aukciji Sotheby‘sa, gdje je prodavano također za rekordnu svotu od pola milijuna eura, no nije prodano. Pumpanje cijena od strane trgovaca i vlasnika umjetnina zasad nije imalo efekta, vidjet ćemo kako će biti u budućnosti.
A zašto te umjetnine nisu uspjele postići tražene cijene, pitanje je čiji odgovor leži u više faktora. Jedan je, dakako, previsoka cijena, hrvatski umjetnici naprosto nisu cjenovno u rangu umjetnika na međunarodnoj sceni iz istih razdoblja. Tu je i vrlo mali broj hrvatskih kolekcionara koji imaju toliko novca da si mogu priuštiti tako skupe umjetnine, većina ih već ima "kapitalce" u svojim zbirkama i očito nisu spremni izdvojiti iznos koji daleko premašuje dosadašnje cijene koje su plaćali za neko djelo, makar to bio i Bukovac. Nije zanemariva niti smjena generacija i promjena ukusa, pri čemu kupci sve više traže umjetnička djela koja su u dosluhu s vremenom u kojem žive i s interijerima njihovih domova. Aukcijske kuće i trgovci umjetnina u Hrvatskoj idu, pak, više-manje s uvijek istom ponudom i adutima - Bukovci, Crnčići, Medovići, Vidovići, Stančići - pod izgovorom da su to provjerene vrijednosti, umjetnici koji će uvijek držati cijene i koji su neka vrsta investicije. No, sakupljanje umjetnina ponekad znači i rizik, ulaganje u recentna djela; tako su, uostalom, nastajale sve važne svjetske kolekcije. Današnji domaći kolekcionari, pogotovo nove generacije, sve više to shvaćaju, a sve veći broj galerija koje su se otvorile u posljednje vrijeme upravo s takvom ponudom na dobrom su putu da preokrenu dosadašnji trend trgovine umjetninama u Hrvatskoj. U svijetu postoji itekako velika potražnja za suvremenim djelima, kod nas su dosad takvi kolekcionari bili iznimka.
Inače, Bukovčeva slika "Daleko od doma", koja prikazuje Ciganku duge, raspuštene kose s licem u poluprofilu i crvenom tokicom ukrašenom dukatima iz 1886. godine, u središte je pozornosti došla prije nekoliko godina, kada je bila otkriće na izložbi u Klovićevim dvorima.
Pronađena je, naime, tijekom trajanja te izložbe koja se bavila umjetnikovim pariškim razdobljem i bila je izložena tri dana prije zatvaranja.
Osim te slike, na Artmarkovoj su se aukciji nudila još dva Bukovčeva djela, ulje na platnu "Studija za Ikara", koje je postiglo finalnu cijenu od 17 tisuća eura, te "Cesta prema Parizu (Fontainebleau)" iz 1882., procijenjena na 15-25 tisuća eura, koja nije prodana.
Najvišu cijenu na aukciji postigla je slika Emanuela Vidovića "Chioggia - Canale della Vena" prodana za 22 tisuće eura. "Slikareva vila u Novom Vinodolskom" Mencija Clementa Crnčića prodana je za 10 tisuća eura, Čikoševa "Četiri arhanđela" za 8 tisuća eura, a Detonijevi "Tamburaši" za 8,5 tisuća eura.
Procijenjena vrijednost umjetnina na aukciji bila je, prema riječima Iuliana Plestiua, direktora Artmarka Croatia, više od 700 tisuća eura, no na koncu je ukupna prodaja, kako su izvijestili iz aukcijske kuće, prešla 200 tisuća eura s otprilike 55 posto prodanih lotova.