StoryEditorOCM
Turizam i gospodarstvoŠto se događa?

Dubrovačka Atlantska plovidba povlači se sa Zagrebačke burze: raspitali smo što to znači za dioničare i samu tvrtku

Piše Anton Hauswitschka
27. studenog 2024. - 13:00

Dubrovački brodar, Atlantska plovidba, odlučio se povući sa Zagrebačke burze o čemu će se odluka donijeti na Izvanrednoj glavnoj skupštini društva sazvanoj za 12. prosinca ove godine. Naime, u pozivu za za Izvanrednu glavnu skupštinu među ostalim stoji kako se AP čiji je većinski vlasnik zadarska Tankerska plovidba obvezuje od svih dioničara koji glasuju protiv povlačenja dionica s burze na njihov zahtjev otkupiti njihove dionice u roku od tri mjeseca uz pravičnu naknadu. Pravično naknadom smatra se prosječna cijena dionica Atlantske ostvarena na burzi u zadnja tri mjeseca prije dana objave poziva na glavnu skupštinu.

image

Sjedište Atlantske plovidbe u Dubrovniku
 

Bozo Radic/Cropix

No odluka o povlačenju s burze nije ‘sjela‘ svim dioničarima pa je tako jedan od njih, Hrvoje Vidan podnio protuprijedlog koji je kao i poziv na Izvanrednu glavnu skupštinu javno objavljen na Zagrebačkoj burzi. Ukratko, Vidan zahtjeva da se dioničarima dostave informacije o stvarnoj vrijednosti dionica jer je po njegovu mišljenju tržišna vrijednost koja je trenutačno iskazana na Zagrebačkoj burzi ispod stvarne. Ta informacija, poručuje, ključna je jer ‘ako dioničari prilikom glasovanja o ovoj točki dnevnog reda i kasnije prilikom sklapanja ugovora o prodaji i prijenosu dionica ne bi imali dovoljno informacija o samoj vrijednosti predmeta prodaje, te ako bi postojao znatan nesrazmjer između tržišne odnosno otkupne cijene dionice i njezine stvarne vrijednosti, ostvario bi se uvjet iz čl. 280 Zakona o obveznim odnosima (Bitna zabluda) te bi Društvo moglo odgovarati dioničarima za štetu koju pretrpe u slučaju poništaja ugovora, čime bi automatski oštetili i one dioničare koji nisu prenijeli svoje dionice na Društvo već ih i dalje nastavili držati‘

Što to znači za Atlantsku koju Dubrovčani, iako je u većinskom vlasništvu Zadrana, i dalje smatraju svojom najjačom tvrtkom, a mnogi strahuju da to znali njezino gašenje. Kako nam je pojasnio burzovni stručnjak, povlačenje dionica s burze nije znak da se određena tvrtka nalazi u problemima ili da joj prijeti gašenje. Naprotiv, ima jako dosta primjera vrlo uspješnih tvrtki koje su odlučile povući dionice s burza i koje su nakon toga nastavile uspješno poslovati. To također ne znači da se umanjuje njezina vrijednosti, niti da dioničari ostaju bez svog vlasničkog udjela u tvrtki, odnosno dionica.

image

Sjedište Tankerske plovidbe u Zadru

Jure Miskovic/Cropix

-Njih će i dalje moći kupovati ili prodavati, ali ne preko burze već preko klasičnih oglasnika, recimo u vašem Dubrovčakom vjesniku – kaže nam sugovornik te dodaje kako se u dosta slučajeva takva odluka donosi da bi se pojednostavnila administracija poslovanja, jer tvrtka koja je ‘izlistana‘ na burzi, u ovo slučaju Atlantska plovidba Zagrebačkoj burzi dostavljati sve relevantne dokumente o poslovanju, financijska izvješća kao i izvješća respektabilnih i neovisnih revizora. - Ovakav potez čest je i u slučajevima kada većinski vlasnik, dakle onaj koji posjeduje preko 50 posto dionica, želi preuzeti preostale dionice do barem 75 posto vlasništva što mu u poslovanju osigurava potpunu autonomnost odlučivanja. Ima li neka tvrtka dionice na burzi ili nema, to ne govori o uspješnosti njezina poslovanja. Kada imate dionice na burzi, naglašavate kako ste ozbiljna tvrtka, to joj je dodatna preporuka za poslovne partnere, posebice za poslovne banke. Jednostavno, kad ste na burzi lakše ćete dobiti kredit. No to za sobom povlači poprilično puno obveza, papirologije što bi se kod nas reklo, a ne jamči da ćete samo zbog toga dobiti kredit. Tu treba procijeniti isplatili se to jer ta ‘papirologija‘ ima svoju cijenu i oduzima dosta vremena- pojašnjava nam sugovornik naglasivši kako pokušava objasniti situaciju na način koji je razumljiv prosječnom građaninu. Dodaje kako je vrijednost tvrtke preko cijene dionica na burzi javni podatak pa dioničari bez problema znaju koliko vrijede njihovi udjeli. U slučaju kada se dionice povuku s burze, vrijednost dionice i dalje se može utvrditi, no naravno, na teži i vremenski duži način.

Podsjetimo, u svibnju je Tankerska plovidba, koja je u tom trenutku imala 64,5 posto dionica Atlantske plovidbe, putem Zagrebačke burze oglasila dobrovoljnu ponudu za preuzimanje preostalih dionica što joj na Glavnoj skupštini dioničara osigurava više od 75 posto glasova, dovoljno za donošenje svih ključnih i strateških odluka.

 

22. prosinac 2024 21:22