Dubrovnik još od predratnog vremena nije bio povezan s Amerikom kao što će biti ove sezone, aviokompanije optimistično najavljuju nove letove za jug Hrvatske, broj zaraženih opada a procijepljenih značajno raste. Čini se da bismo drugu godinu u pandemiji uistinu mogli postići bolje rezultate nego lani. Cijene smještaja bit će niže nego 2019. godine, no poučeni lanjskim iskustvom, u turističkom sektoru s velikim oprezom govore o toj temi. Treba li se podčiniti strahu od podbačaja i značajno sniziti cijene noćenja?
Cijene ostaju na pet zvjezdica
Dubrovnik je grad s najviše visokokategornika, najviše postelja nose hoteli s pet zvjezdica, a njima snižavanje cijena ne igra ulogu, kaže Nikolina Trojić, predsjednica HGK-Županijske komore Dubrovnik.
– Gosti visoke kategorije nisu cjenovno elastični, njihova je potražnja stabilna u uvjetima u kojima dokažemo sigurnost destinacije. Takve goste nećemo privući snižavanjem cijena. Visokokategorinici pokušavaju održavati cijene hotela s pet zvjezdica kako bi ne bi ugrozili tzv. visibility kod svojih klijenata. Očekuju da će srpanj i kolovoz biti dobri, s obzirom na najave zračnih linija i ukoliko ne bude nepredviđenih situacija na britanskom tržištu. Stoga, ne bi trebalo biti značajnijih korekcija cijena, ali ako dođe do bilo kakvih poremećaja na tržištima, naravno da će biti prisiljeni na korekcije. Hotelijeri su bili aktivniji u marketingu, izdvajali su više sredstava na pojedinim segmentima i bili još više izloženi potrebi sami tražiti tržište. U ovom vremenu prije sezone, u Dubrovniku ste imali hotele s pet zvjezdica koji su nudili noćenje po cijeni od 100 do 200 eura, a inače su mnogo skuplji – kaže Trojić.
Istraživanja su pokazala da su turistima važni dostupnost turističkog odredišta, ali i sigurnost u očuvanju zdravlja putnika. Hoteli su više ulagali u reklamiranje i informiranje gostiju o pravilima ulaska u Hrvatsku, procijepljenosti hotelskog osoblja, organizaciji zdravstvenih usluga za vrijeme boravka u odredištu i u slučaju zaraze, itd.
Cijene smještaja i u 'normalnim' su godinama podložne dnevnim, mjesečnim i sezonskim fluktuacijama, to je redovno stanje u turističkoj industriji. U izvanrednim situacijama poput pandemije, fluktuacije su očekivane s obzirom da će se većina smještajnih kapaciteta ugovarati po principu 'last minute' rezervacija.
U privatnom smještaju, cijene su u startu niže 20 do 30 posto u odnosu na početne iz 2019. godine, tvrdi Nino Dubretić, predsjednik Zajednice obiteljskog smještaja regije Dalmacija – Dubrovnik, suosnivač agencije Direct Booker.
- Treba podsjetiti da ni 2019. nisu nužno prolazile cijene zacrtane krajem 2018. godine. I tada se događalo da postavimo cijenu 150 eura za noćenje, neke datume smo uspjeli prodati po toj cijeni, a neke smo za 'last minute' prodali za 70 eura. Uvijek je postojala i postojat će krivlja kretanja cijena ovisno o udaljenosti do datuma prijave u objektu. Prosječna cijena noćenja apartmanskog smještaja u Dubrovniku 2019., na razini booking.coma, bila je 100 eura, a sad je pitanje što će biti s 2021. Kao firma, smanjili smo one početne cijene iz 2019. za 20 do 30 posto i pustili tržištu da ih nadalje regulira. Rezervacije su od 1. svibnja gotovo udvostručene, ali to su i dalje male razine i teško je davati prognoze. Ako nam se ponovi lanjski slučaj, kad se gotovo sve svelo na 'last minute' prodaju, u tom slučaju cijene mogu ići i za 50 posto dolje. Dakle, onaj tko ne proda kolovoz do 1. srpnja ili najkasnije do sredine tog mjeseca, taj će ići na 50 posto popusta – kaže Dubretić.
Last minute
Manjina se već odlučila na značajne korekcije cijena ne bi li kupili mir i već proljetos osigurali popunjenost, iz straha da u moru iznajmljivača ostanu kratkih rukava.
- To su rezervacije s policom besplatnog otkazivanja. Naš je stav: drži liniju, pričekaj! Objektivno, u ovim danima neće biti navala na srpanj, kolovoz, rujan i listopad, zbog nepoznanica o uvjetima putovanja, tko će tada biti na zelenoj a tko na crvenoj listi, hoće li se uspjeti cijepiti, ali vide se pozitivne naznake, počevši od uvođenja izravne linije s SAD-om, a nadamo se i pozitivnim vijestima iz Velike Britanije 15. svibnja. Nekad smo imali idealnu situaciju, rezervacije 35 dana prije check-ina, a ove godine, više nego ikad moramo računati na 'last minute' goste. Ali, ne treba paničariti – komentira Dubretić.
Iako su neki iznajmljivači zaledili poslovanje na godinu dana, privremeno otkazali iznajmljivanje u strahu od bolesti, većina je ostala na tržištu, tvrdi Dubretić. Dugoročnom najmu okrenuli se oni koji ne mogu konkurirati, vlasnici starijih i nedovoljno opremljenih apartmana. Još se lani pokazalo kako nema interesa za sobe na jednu noć. Prosječan boravak se produžio, zbog neizvjesnosti turisti su manje skloni ići od odredišta do odredišta, a toj statistici u prilog ide općenito manji broj turista.
- U odnosu na ovo vrijeme prošle godine, u prednosti smo mjesec dana. U najboljem slučaju, ove godine hvatamo brojke od 50 posto prihoda koje smo ostvarili 2019. godine. Doduše, realno bi bilo reći kako ćemo dostići 35 do 40 posto prihoda – prognozira Dubretić.
Ne treba rušiti cijene
Barbara Marković, potpredsjednica Hrvatske udruge obiteljskog smještaja, kaže kako su iznajmljivači u čitavoj Dalmaciji s oduševljenjem dočekali vijest o zračnom mostu između SAD-a i Dubrovnika.
- I nama u Splitsko-dalmatinskoj županiji je važno da Dubrovnik ove godine uspije ostvariti dobre turističke rezultate, svi o tome ovisimo. Split i osobito Dubrovnik ovise o zračnom prometu, za razliku od sjevernog Jadrana koji je i lani imao solidnu sezonu zahvaljujući činjenici da su autodestinacija do koje Talijani, Slovenci, Mađari, Austrijanci i ostali, s lakoćom dođu osobnim vozilom. Unatoč svemu što se lani dogodilo, uvjerenja sam kako ne treba rušiti cijene na dubrovačkom području, jer se time ruši i ugled destinacije. Teško bismo se vratili na stare cijene. Osobno sam snizila cijene u posezoni za 20 do 30 posto, i očekujem da će ona biti dobra, da nam se neće ponoviti lanjski slučaj kad je zaraza opet krenula uzbrdo u kolovozu – kaže Marković.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....