Mogli smo bolje, mogli smo više. Činjenica je da se nije putovalo posljednje dvije godine i da su ljudi akumulirali novac za putovanja, piše Slobodna.
I da se ove godine jako puno putuje, ali i da je Hrvatska nestala s mape putovanja. Međutim, to nitko ne želi javno izreći... – kritički će Darijo Šarić, vlasnik splitske agencije VIP Holiday Booker, ekskluzivnog zastupnika tvrtke BookLogic ‘’Hotel & Travel Technology and Software Company” za Hrvatsku koja kroz sustav channel managementa vodi više od 600 resorta i hotela u preko 50 zemalja svijeta. Riječ je o agenciji koja uspješno posluje već dugi niz godina, a njezini su djelatnici, u potpunoj diskreciji, između ostaloga, na Jadranu organizirali i ljetovanja brojnih svjetskih celebrityja, poznatih sportaša, političara, poslovnih ljudi...
Bit će ih, veli Darijo Šarić, i ove godine na našoj obali, ali mu se čini znatno manje, jer su i poznate face poput “običnih”, bolje platežnih gostiju iz Engleske, Amerike i Skandinavije, očito radije izabrale neke druge adrese za nadolazeći ljetni odmor.
Na dnu ljestvice
– Zaobilaze nas i zvijezde... Zašto, ne znam?! Vjerujem da će se i ovoga ljeta u Hrvatskoj pojaviti nekakvi celebrityji u nekoj vili, na nekoj jahti, ali nije to to. Mi smo ranije puno više surađivali s agentima, koji organiziraju putovanja za takav tip gostiju, ali ove godine je jako malo upita, što znači da su otišli na neke druge destinacije – vrti glavom Šarić, podastirući podatke koji puno govore o trenutnom stanju bukinga u mediteranskim zemljama. A oni u slučaju Hrvatske, objašnjava, nisu nimalo bajni. Dapače, na dnu smo ljestvice...
– Uspoređujući broj rezervacija na Mediteranu u razdoblju 2019./2022. s Ujedinjenim Kraljevstvom, SAD-om i skandinavskog tržišta vidljivo je kako je Francuska zabilježila rast od 40 posto, baš kao i Italija i Grčka. Za 50 posto narastao je broj rezervacija u Turskoj i Španjolskoj, dok Portugal bilježi rast od čak 70 posto. Hrvatska, nažalost, samo 10 posto. Eto gdje smo mi – razočarano će Šarić, pozivajući se na podatke dobivene od subagenata, koji vode statistike i rade projekcije na dnevnoj bazi.
– Ima sada toliko aktualnih tema, od nafte, plina, inflacije..., ovoga i onoga, pa priča s bukingom prolazi ispod radara. Radim s partnerima širom svijeta i znam kakva je situacija, jer smo svakodnevno na vezi.
Ministarstvo turizma i Hrvatska turistička zajednica rade jako loš posao na promociji Hrvatske. Prošetajte sad bilo kojim važnijim gradom u Europi – Parizom, Berlinom, Londonom...
Nigdje nećete naći reklamu za Hrvatsku. Turska iskače iz paštete, Grčka isto, Portugal, Španjolska, Italija... Svi pucaju iz svih raspoloživih oružja, samo nas nema nigdje. Sve je jasno – govori vlasnik splitske agencije.
Svjestan je kako, što se tiče cijena, nismo konkurentni ni Turskoj, ni Egiptu, ni Maroku, ali ni Portugalu ili sličnim zemljama, no volio bi kada bismo promovirali nešto drugo od onoga što nam je ostalo.
– Danas su luksuz i čisti zrak, čista priroda, kvalitetna hrana... Zašto na takve stvari ne stavimo akcent u kampanjama i brendiramo se kao nezaobilazna destinacija u Europi? – pita se Šarić. Još je lani izjavljivao kako je Hrvatska posljednjih godina na svjetskoj putničkoj tržnici isticana kao jedno od pet najboljih odredišta u nastajanju. Često su je opisivali i kao najbolju iza Italije i Grčke, ali sad smo, prema njegovim riječima, potonuli.
Loša promocija
– Promocija Hrvatske kao destinacije je loša. Nema kvalitetne, dugoročne vizije, kako Hrvatsku izbrendirati, ne za tri mjeseca ili godinu dana nego za puno dulje razdoblje. Mi uopće nemamo pravu strategiju što želimo od našeg turizma, kao relativno mala zemlja s limitiranim kapacitetima, koji se baziraju na privatnom smještaju, jer možemo izbrojiti na prste jedne ruke pet pravih hotelskih resorta.
Posljednje dvije godine, tijekom korone, reklamirali smo se kao COVID free destinacija, pa su nam gosti stizali po nekoj inerciji. Ali sada su se svi otvorili i malo spustili cijene, jer žele nadoknaditi ono što su prethodnih sezona izgubili.
I sve te zemlje imaju ogroman rast u predsezoni. A gdje smo mi?! Na deset posto. A mogli smo, s obzirom na enorman rast putovanja, napraviti skok 20-30 posto. Što nismo. Mi samo vapimo da nam se ponovi 2019., ali zašto ne želimo više od toga, kad je već prilika – čudi se iskusni djelatnik u turizmu.
Bogati nas zaobilaze
Ističe činjenicu kako su Englezi, Norvežani, općenito Skandinavci, bogatija klijentela s njemačkoga govornog područja i Amerikanci, najbolji gosti što se tiče potrošnje. No, oni ove godine većinom zaobilaze Hrvatsku...
– Pa oni nose 80 posto bruto prometa potrošenog u Hrvatskoj, a 20 posto otpada na ostale – Austrijance, Čehe, Poljake, Slovake... Nama se dogodio pad, nedostaju nam gosti sa skandinavskog tržišta, koji trenutno putuju, ali ne u Hrvatsku. Nema više toliko ni Engleza... Agenti izvana s kojima kontaktiramo govore nam kako je interes za Hrvatsku mali. Nema nas nigdje... Ne upadamo u oko. Zaboravili su na nas, a nema ih što podsjetiti. Hrvatskoj se turizam dogodio i to jednostavno više tako ne ide. O.K., popunit će se sezona.
Ali što je sezona?! Razdoblje od 1. srpnja do 1. rujna. A što ćemo prije i poslije? Što jedna država može očekivati od dva mjeseca aktivnog turizma, a zapravo joj je to jedina grana koja joj donosi dobit?! Nama treba sezona od pet i pol-šest mjeseci kako bismo mogli govoriti da smo turistička destinacija. A za to, kao prvo, prema van moramo biti puno više agresivniji, moramo organizirati puno više događanja mimo srpnja i kolovoza. Hrvatska turistička zajednica mora imati jasan plan na kojemu ćemo svi zajedno raditi – rezolutno će Šarić.
Jeftina destinacija
Dobro, što bi onda, konkretno, trebalo popraviti, na čemu bi u Ministarstvu turizma i HTZ-u trebali poraditi?
– Nije na meni, da ja kao vlasnik jedne od najvećih agencija u Hrvatskoj, njih učim poslu. I ako bilo što kažem, ispast će da nekome solim pamet.
Ali dajte da ljudi koji rade u tom sektoru sjednu za stol i nešto zajedno dogovore, da imaju nekakvu viziju razvoja turizma u Hrvatskoj i da ne budemo jeftina destinacija.
Da podignemo kvalitetu, privučemo prave goste, osiguramo kvalitetan smještaj i sve prateće servise koji idu uz to. Nije na meni da ja brendiram Hrvatsku, ali u budućnosti više ne možemo tretirati hrvatski turizam kao nešto što će se dogoditi samo od sebe.
Potrebno je pažljivo ulagati s jasno definiranim ciljevima što želimo napraviti od Hrvatske kao destinacije – smatra Darijo Šarić.