StoryEditorOCM
Turizam i gospodarstvoIZAZOVNA VREMENA

Snalažljivi Dubrovčani u pandemiji ne samo da su ostvarili zavidne turističke rezultate već su ojačali svoju poziciju na tržištu

Piše dv
11. siječnja 2022. - 10:02

Dubrovnik je stoljećima rastao s turizmom.Začeci modernog turizma sežu u razdoblje polovine 19. stoljeća, ali turistička putovanja Dubrovniku nisu bila strana ni tijekom Dubrovačke Republike. I tada je grad ugošćavao mnoge uglednike i manje poznate putnike, a domaćini su se trudili osigurati im ugodan boravak. Tako je turizam uvelike oblikovao i način života njegovih građana. Iako ova industrijaglasi za jednu od profitabilnijih, nije tajna da se radi ovisokorizičnoj gospodarskoj grani zbog svoje osjetljivosti na čitav niz promjena u okruženju. Na turističku sezonu utjecat će sveod prirodnih katastrofa pa do nestabilnog političkog okruženja ili globalnih ekonomskih, klimatskih i zdravstvenih kriza. Pandemija korona virusa koja je pred proljeće 2020. godine čitav svijet zaustavila u koracima, podsjetila je na ozbiljnost situacije u kojoj je lokalno gospodarstvo okrenuto monokulturi, a Dubrovnik je doslovno preko noći ostao bez velikog dijela svojih prihoda.

Pandemija COVID-a 19 pogodila je Dubrovnik u trenutku kada se pripremao za novu sezonu u kojoj su u punu primjenu trebale krenuti mjere i protokoli iskristalizirani kroz strateški multidisciplinarni projekt Poštujmo Grad (Respectthe City). Prepoznajući opasnosti prekomjernog turizma na visokovrijednu baštinu zaštićenu UNESCO-m, kvalitetu života svojih građana, ali i narušen doživljaj destinacije za sve posjetitelje, nova gradska uprava 2017. pokreće navedeni projekt, okreće se odgovornom upravljanju destinacijom i u samo dvije godine izvodi Dubrovnik na put održivosti. Negativni efekti prekomjernog turizma ubrzo počinju blijediti, a Dubrovnik se usvajanjem postulata i praksi održivog i odgovornog upravljanja u relativno kratkom razdoblju prometnuo u predvodnika i zagovaratelja održivosti u turizmu što prepoznaje i međunarodna stručna javnost.

image
.
Bozo Radic/Cropix

No korona kriza, koja je uz zdravstvenu donijela i ekonomsku prijetnju, natjerat će dionike na ponovno preispitivanje svoje pozicije, a činjenica da se s pandemijom u istom trenutku suočio cijeli svijet, dodatno je otežala cijelu situaciju. Bez sličnih primjera i iskustava Dubrovnik se morao okrenuti svojoj pameti, a Dubrovčani su se i pred ovim izazovom, najvećim od Domovinskog rata, pokazali snalažljivima i inovativnima. Još tijekom ljeta 2020. Dubrovnik bilježi rekordan posjet vodećih međunarodnih medijskih kuća što pokazuje da interes za ovim turističkim biserom ne prestaje ni u korona krizi. Upućivana je jedinstvena poruka - Dubrovnik je jedna od najsigurnijih europskih destinacija za putovanja koja ima povijesno iskustvo u uspješnom nošenju s epidemijama. U rujnu iste godine grad ugošćuje nekoliko inozemnih filmskih i TV produkcija, a potom se vješto okreće novom rastućem diversificiranom obliku ponude promovirajući se kao pogodna destinacija za digitalne nomade.

U vrlo kratkom roku Dubrovnik se prilagođava novonastaloj situaciji te se na svjetskom turističkom tržištu predstavlja s cijelom paletom dodatnih vrijednosti koje su istovremeno jamčile zdravstvenu sigurnost i ugodan boravak ljudima nikad više željnima putovanja. Uloženi napori i ciljana promocija na emitivnim tržištima itekako su se isplatili pa je Dubrovnik već na proljeće 2021. glasio kao jedno od turistički najpoželjnijih odredišta svijeta. Prošlogodišnja sezona donosi reaktivaciju turističkih putovanja i ponovno pokretanje gospodarstva. I dok su druge mediteranske zemlje„prekrižile“ turističku sezonu, Dubrovnik uvodi direktne avionske linije i privlači turiste sameričkog i ruskog tržišta, ali i drugih tradicionalnih i novih tržišta. Dobroj sezoni svakako je doprinijela povoljna epidemiološka slika u samom Dubrovniku i provjereni sigurnosni protokoli.

Dubrovnik nije samo turistički opstao nego je pandemiju iskoristio kako bi se repozicionirao na turističkoj karti svijeta kao jedinstveno, visokokvalitetno, ali i uključivoodredište izvrsnosti. Najave za novu turističku sezonu su ponovno ohrabrujuće, a iz Zračne luke objavili su da će Dubrovnik u 2022. biti povezan s gotovo 80 svjetskih odredišta, putem 48 stranih i domaćih kompanija. Nastavak zaokreta Dubrovnika u upravljanju odredištem osigurat će i Plan upravljanja povijesnim jezgrom teprojekt Poštujmo Grad, koji je krajem prošle godine dobio i svoj Akcijski plan za razdoblje do 2025. godine. Jedno je sigurno – Dubrovniknezaustavljivokorača prema održivom, inovativnom i odgovornom upravljanju.

05. studeni 2024 16:24