Otkako je Ministarstvo gospodarstva i održivog razvoja u srpnju uspostavilo Etički kodeks kao jedan od mehanizama kojim će se poslovni subjekti "obavezati" da neće zloupotrijebiti postupak uvođenja eura za neopravdano povećanje cijena roba i usluga, toj je ‘instituciji‘ pristupila 921 tvrtka, piše Slobodna Dalmacija.
Sve je vidljivo na stranicama Ministarstva i svatko to može prelistati, ali lista još nije zaključena i Kodeksu je moguće besplatno pristupiti do kraja 2023. godine. Tako je 921 poslovni subjekt, a među njima su i trgovci, i hoteli, i banke, i frizerski saloni, i prijevoznici... svi oni koji koji direktno imaju posla s potrošačima roba i usluga, dobio pravo korištenja vizualne oznake.
Plavi krug sa znakom eura na kojem piše: "Svaki cent se broji, svaka kuna se računa", trebao bi biti istaknut i vidljiv u poslovnim prostorima kako bi potrošačima signalizirali da se baš tu provode načela Etičkog kodeksa.
Svi poslovni subjekti koji posluju u izravnom odnosu s potrošačima pozvani su pristupiti Etičkom kodeksu, jer činom pristupanja svojim potrošačima jamče da neće neopravdano povećavati maloprodajne cijene te da će korektno preračunavati i iskazivati cijene i druge novčane iskaze vrijednosti, kažu iz Ministarstva gospodarstva i održivog razvoja.
Od ključne je važnosti, dodaju, da svaki poslovni subjekt koji mu pristupi zaista posluje u duhu Etičkog kodeksa te na taj način kontinuirano doprinosi transparentnosti i zaštiti potrošača u procesu uvođenja eura.
I kako smo već spomenuli, inicijativa Etički kodeks provodi se pod sloganom "Svaki cent se broji, svaka kuna se računa" kojoj je cilj da potrošači budu sigurni da se svaka njihova kuna zaista računa i svaki cent se broji, te da postoje poslovni subjekti kojima u procesu prelaska na euro mogu vjerovati, poručuju iz Ministarstva.
Prosječni potrošač će lako potvrditi da su na policama dvojne cijene, jer se mnogi još uvijek znaju zbuniti, pa i poveseliti kad vide manji iznos. Naravno da nisu dobro vidjeli da je kunski iznos puno veći.
Mnogi nisu vidjeli ni znak za Etički kodeks. Jeste li negdje gdje plaćate robe ili usluge primijetili plavi krug? Možda niste, jer ih tvrtke još nisu stigle istaknuti, jer se možda zaposlenici tu još nisu stigli ‘posložiti‘, kako nam kaže Tanja Popović Filipović, predsjednica CEIP-a, Centra za edukaciju i informiranje potrošača iz Osijeka.
Riječ je o jednoj od pet hrvatskih potrošačkih udruga u Hrvatskoj koja se uključila u projekt "tajni kupac", među kojima u startu na žalost nije bilo dalmatinskih predstavnika.
- Otkako smo 5. rujna počeli gledati kako trgovci preračunavaju kune u eure, obratili smo pažnju i na one koji su pristupili Etičkom kodeksu, ali ključno je to da ne mora značiti da će loviti u mutnom oni koji nisu pristupili Etičkom kodeksu.
Pamtim taj vikend prije 5. rujna, prije nego smo krenuli na teren, trgovci su povećavali cijene prije preračunavanja u eure, kaže predsjednica osječke udruge.
Tako su ti trgovci ispali i pošteni i moralni, sve u skladu s Kodeksom, no Tanja Popović Filipović kaže kako su imali dosta prijava zaokruživanja pa tako i povećavanja cijena na račun uvođenja eura tamo gdje artikli nisu bili pod povećalom, kod potrepština i stvari za uređenje doma, na primjer. Ljudi su im se javljali i prijavljivali takve nepravilnosti.
No, trgovci jako dobro znaju što kontroliraju ‘tajni kupci‘, pa kako dodaje Popović Filipović, na tim proizvodima nijedna trgovačka tvrtka neće riskirati, ali s ostalim robama i uslugama... kako tko uspije. To je i praksa pokazala.
Tako se nekidan dogodilo i u Pepcu gdje su zaokruživanjem neke proizvode poskupljivali i za 16 posto, kako je istražio i pisao Jutarnji list. Tko zna koliko je ovakvih slučajeva prošlo ispod radara, možda čak i tamo gdje je izvješena i istaknuta ‘etiketa‘ Kodeksa časti.
Na upit o tome je li je Pepco pristupio Kodeksu časti, iz Ministarstva su nam rekli da se uvidom u aplikaciju Etičkog kodeksa vidi da ta trgovačka tvrtka nije na listi, što ne znači da se ne bi trebala ponašati časnije. Jer bez obzira jesu li ili nisu pristupili, opet su pod nadzorom nadležnih tijela, kažu u Ministarstvu te poručuju:
- Nepoštivanje načela povlači za sobom reputacijski rizik budući da potrošači, ali i udruge za zaštitu potrošačaa, mogu unositi pritužbe putem aplikacije Etičkog kodeksa koje su javno vidljive.
E, sad, koliko se trgovci i pružatelji usluga boje za svoju reputaciju dok love u mutnom? To najbolje znaju potrošači koji bi trebali sve nepravilnosti prijaviti Državnom inspektoratu. Ili potrošačkim udrugama. Na koncu, tu smo i mi, novinari.