StoryEditorOCM
Turizam i gospodarstvoSMIJEŠI SE DOBRA SEZONA

Turisti su se vratili u Dubrovnik, samo da tako i ostane: Ne fali gostiju, njih ima, ali po običaju nema tko radit‘!

Piše Kristina Filičić
17. travnja 2022. - 11:53

Krenula je, napokon. Mjesta zadovoljstvu ima, samo da potraje. Stranci ovih dana dominiraju Stradunom, Grad živi. Ugostiteljske stolice nisu prazne. Iako su s prognozama za sezonu svi opravdano oprezni, oduševljenje dobrim početkom ne kriju.

Mirsad Čeljo, vlasnik ugostiteljskog objekta 'Veritas' dočekuje nas s osmijehom na licu i riječima 'početak obećava'. Troše li turisti opreznije zbog ekonomske krize koja 'drma' svijetom, pitamo dubrovačkog ugostitelja, a on odgova 'kako tko, netko i objeduje i popije, netko samo popije'.

image

Mirsad Čeljo, vlasnik ugostiteljskog objekta 'Veritas' u društvu vijerne ekipe umjetnika

Bozo Radic/Cropix

- Svugdje ima bogatijih i siromašnijih i nešto srednjeg staleža koji se gubi čak i u razvijenim zapadnim zemljama. Nekad te iznenadi koliko potroši naš čovjek, a nekome su opet svaka kuna ili euro golemi. Osjeti se kriza svugdje, prvo zbog korone, a sad, nažalost, i ovog rata u Ukrajini – kaže Čeljo pa spominje najveći problem dubrovačkog turizma, manjak radne snage.

- Nema ljudi koji će raditi tako da se krpimo kako znamo i umijemo.

Sinko, što znaš radit?

Ako se ugostitelji već na početku 'krpe' što će tek biti u špici, pitamo se. I u njegovom je lokalu uvezena radna snaga, nešto je i naše čeljadi. S domaćima je Mirso najzadovoljniji, ali nažalost domaćih nema dovoljno.

- Naša ugostiteljska škola izbacuje neki kadar koji se zove hotelijerski tehničar, nema klasike konobar, kuhar, slastičar. Pitam jednoga 'sinko, što znaš radit', a on kaže 'svega, malo ovo, malo ono'. A to ti znači ništa – kroz osmijeh će sugovornik dok iskusnim pogledom 'češlja' taracu da se uvjeri treba li što kojem gostu jer i ujutro ima punih stolova.

- U zadnje vrijeme je puno Amerikanaca, što je iznenađujuće. Nešto je i turista iz Skandinavije, standardno Nijemaca. Evo i sada sjedi šest, sedam stranaca – kaže pa, pokazujući prema stolu s ekipom dubrovačkih slikara, nastavlja:

- Tu su i naši lokalni umjetnici. Oni su zaštitni znak i Dubrovnika i 'Veritasa'.

image

U Dubrovniku sve više turista, posao krenuo i ugostiteljima

Bozo Radic/Cropix

'Nabava je uredna, samo je rast cijena problem', kaže na temu konstantnih poskupljenja i nestašica pojedinih artikala. Unatoč navedenom, u Čeljovu objektu cijene su iste već pet godina. Hoće li ih korigirati na više, još ne zna. A za sezonu predviđa kako bi mogla biti na razini lanjske jer '2019. se nikada više neće ponoviti, ona je limit, ali ako budemo i blizu toj godini, bit će super'.

Otvorili su s prvim danom travnja i posao je odmah krenuo, čak bolje od očekivanog, pogotovo u danima kad ima brodova, kaže nam voditelj ugostiteljskog objekta 'Kopun' Dražen Galić. Čini se, vratio se onaj prijašnji turistički đir.

- U predsezoni su, što je poznato, uvijek bili mrvicu kvalitetniji gosti, tako je i ove godine. Njih ne zanima plaža nego vole prošetati i lijepo pojesti, tako da je klijentela trenutno odlična – kaže Galić i dodaje kako od gostiju još nitko nije prigovarao na cijene.

- Cijene smo digli svega 5 posto, nadam se da nećemo morati još, sve ide gore pa je treba mala korekcija. Ali nudimo akcijske menije pa se gostima sviđa ta ponuda, možemo pokriti svaki džep.

image

Dražen Galić, voditelj ugostiteljskog objekta 'Kopun' kaže kako je posao krenuo čak bolje od očekivanog

Bozo Radic/Cropix

'Very nice'

Akcijski meniji od tri slijeda goste stoje 169 kuna, tradicionalne delicije su tu, juha od kopuna, pašticada i desert. Naravno, u ponudi je mesna i riblja opcija. Dok nam voditelj Kopuna govori o ponudi, skupina Britanaca baš se diže sa stola i prolazeći pristojno zahvaljuju personalu. Riječi 'very nice' dominiraju.

- Trenutno imamo različite nacionalnosti. Dobar dio klijentele su nam Francuzi, dio personala je polagao i tečaj jezika. U Francuskoj su jako popularni upravo ti meniji, njihovi restorani rade na taj princip, pa im se to jako sviđa – ističe Galić. Spominje kako s nekim agencijama dogovaraju grupe i veće aranžmane, dosta je upita koji su zadnje dvije godine izostali što je pokazatelj kako bi sezona mogla biti jako dobra 'ako ne bude nekih novih korona'.

- Sad se to vraća, ne u velikom broju. Fali azijsko tržište koje će se, nadamo se, vratiti kroz godinu, dvije. Oni su uvijek preferirali ta grupna putovanja, vole putovati po budžetu, znati točno kako gdje idu.

Kada taj dio ne bi izostao, mogla bi se ponoviti 2019., smatra. U ovom lokalu zadovoljni su brojem grupa, 'to nisu low budget grupe takve nismo nikad radili'. I on spominje očito najveći problem ugostiteljske branše – radnu snagu.

- Po trenutnim dolascima i najavama posla će biti za sve ali najveći je problem što fali radna snaga, naročito pomoćna. Iz RH je jako puno mladih pošlo u Irsku, Njemačku..., pa će dobar dio uvesti radnu snagu. I mi ćemo imati tri, četiri Filipinca za pomoćne poslove. Svi se ponovno otvaraju pa je ove godine taj problem posebno izražen. Prošle godine su se ljudi opekli, otvorili u lipnju s minimumom personala, onda se u srpnju i kolovozu dogodio 'bum' i nije se moglo naći radnika. Sad ljudi grabe, traže, ali radnici su pošli, tako da sada mi moramo povlačiti radnu snagu iz drugih zemalja – kaže Galić.

Vlasnik ugostiteljskog objekta 'Dalmatino' Robert Jasprica tvrdi kako se veći protok ljudi osjetio dan nakon što je u Zračnu luku Dubrovnik, a to se dogodilo 27. ožuka, sletjelo 12 zrakoplova na međunarodnim letovima.

image

Robert Jasprica, vlasnik ugostiteljskog objekta 'Dalmatino' ističe kako je najbitnija dobra zračna povezanost i međunarodne avio veze

Božo Radić/Cropix

- Očito je da nam je bitan jedan jedini faktor a to je zračna povezanost i međunarodne veze. Kad su krenuli avioni, doslovno se pokrenulo preko noći – kaže Jasprica i dodaje kako uskrsni vikend uvijek znači i početak sezone pa se od tada nada kontinuitetu.

Sa 2 na 20

- Zadnji tjedan je počeo ozbiljniji posao a to za moj lokal znači 60, 70 ljudi dnevno.Uglavnom se sve svodi na večeru. Počeli smo sa dvoje, četvero ljudi na doručku, a sad ih dolazi petnaestak do 20 pa se nadamo da će se taj trend i nastaviti.

Porast broja doručaka u ugostiteljskim objektima znači i popunjenost okolnog privatnog smještaja. Zanima nas što je s kruzerima, je li i ti gosti putnici zalaze u lokale?

image


U Dubrovniku posao krenuo i ugostiteljima
 

Bozo Radic/Cropix

- Ovisi koji je kruzer. 'Viking' je bio super. Bilo je njih 28 na ručku, Amerikanci, svi s kruzera. Kad su drugi kruzeri uglavnom nema nekog pomaka, osim kad je kiša – iskreno će Jasprica kojemu su najčešći travanjski gosti Amerikanci, Englezi i Irci. Cijene u lokalu su realne. Zbog rasta troškova morali su određene povećati, no trude se, kaže dubrovački ugostitelj, ne pretjerivati. Primjerice, sva vina u ponudi su stavili na čašu kako bi ih mogli plasirati.

- Optimist sam uvijek, samo pozitiva. Ne nadam se prometu iz 2019., ali ako dosegnemo 2018., bit ću sretan i zadovoljan. Za sada je dobro, rezervacije stižu, svaki dan ima interesa za neke manje grupe. Bit će nešto grupa, više na kraju sezone. Ali to nisu grupe kao nekad, od 25 do 30 osoba, sada je to 10, 12 osoba. Nadajmo se da će se brojevi povećati kako budemo išli prema rujnu i listopadu – zaključuje vlasnik 'Dalmatina'.

Dok su neki, zbog sveopćeg poskupljenja, minimalno korigirali cijene na više, neki se iz petnih žila trude zadržati postojeće. U prosjeku, pristojan obrok će gosta stajati dvjestotinjak kuna, ovisno o jelovniku, poziciji i kvaliteti lokala. Za uskrsne blagdane očekuje se porast turističkog prometa, najavljuje se slijetanje sedamdesetak zrakoplova na Zračnu luku u predstojećem uskrsnom vikendu, kao i uplovljavanje devet kruzera u grušku luku. Bit će posla!

05. studeni 2024 06:51