StoryEditorOCM
DubrovnikUOČI PROMETNIH GUŽVI

Dubrovnik ne može ono što se u Šibeniku i Zagrebu može! Niti uže vozilo, niti motor - Hitna će u Grad i dalje preko Ploča

Piše Ahmet Kalajdžić
10. travnja 2024. - 07:33

Brzina intervencije tima Hitne medicinske pomoći problem je kojeg žitelji dubrovačke povijesne jezgre potenciraju na početku turističke predsezone. Naime, u slučaju nužnog pružanja liječničke pomoći stanovnicima i turistima unutar gradskih zidina vozilo Hitne  često usporavaju duge kolonena uskom gradskom prometnicama, posebno od Ilijine glavice do vatrogasaca i dalje kroz usjek ispod Minčete i Pila, a u srcu ljeta već i od raskrižja kod Doma zdravlja. Dubrovčani ljeti svjedoče kako vozači kola Hitne pomoći bespomoćno trube uz zvuk sirene kako bi ih druga vozila propustila. No često je to nemoguće jer se nemaju gdje maknuti u stranu. Stoga, kako bi se intervencije ubrzale te izbjegle gužve u Zagrebačkoj ulici i oko gradskih zidina, građani su i nedavno na zboru građana Gradskog kotara Grad pred dubrovačkim gradonačelnikom Matom Frankovićem ponovno ukazali na nužnost rješenja tog problema  dolaska Hitne do  Grada Ulicom dubrovačkih branitelja te ulaska u povijesnu cjelinu  kroz vrata od Pila umjesto kroz istočna vrata do kojih trebaju voziti oko cijelih Ploča.

Zašto voziti 15 minuta duže?

image

Marc van Bloemen

Ahmet Kalajdžić/

-Svima je interes da vozilo Hitne pomoći stigne što prije do pacijenta. No, iako je najbrži put preko Pila, već nekoliko godina ta vozila u Grad ulaze preko Ploča i mislim da se tako gubi dragocjeno vrijeme. Osobno, poznajem umirovljenog vozača HMP koji ističe da nikada nisu vozili preko Ploča jer se vozi 10 do 15 minuta duže. Ako je problem veličine vozila, zašto se ne nabavi posebno vozilo, slično kao što se za potrebe vatrogasaca nabavilo vozilo koje relativno lako ulazi u povijesnu jezgru- pita se Marc van Bloemen, dok predsjednik GK Grad Marin Krstulović ističe:

image

Marin Krstulović

Ahmet Kalajdžić/

-Prvenstveno me kao predsjednika GK Grad zanima da vozilo Hitne pomoći što prije stigne do pacijenta jer se ne smije dogoditi,kao što smo ranijih godina vidjeli,  da to vozilo unutar naselja Grada Dubrovnika ne može doći u roku 10 minuta od poziva, što je vrijeme koje je struka propisala. 2011. godine smo dobili 90 milijuna eura za postizanje tog cilja. Dali smo više prijedloga među kojim da u vrijeme najvećih prometnih gužvi vozilo bude non-stop unutar povijesne jezgre, a ako nije da ide najbližim putem. Ako je to put od Pila, nek dolazi tako, a ako su Ploče, nek‘ dolazi s te strane. Ali, nikako se ne smije dogoditi da vozilo ne može doći u propisanom roku! Kao ogroman problem pokazale su se prometne gužve u ljetnim mjesecima, pa je naš prijedlog bio da, ako su za koncert Severine trebala u Gradu dežurati vatrogasno i vozilo Hitne pomoći, ako znamo da će zbog najave dolaska kruzera i desetina autobusa jednodnevnih izletnika, istodobno doći nekoliko tisuća turista, tad pogotovo treba ta vozila osigurati, što je dužnost organizatora. Ako su vatrogasci dobili specijalno vozilo za ulaz u Grad, takvo vozilo treba osigurati i za Hitnu pomoć! Ljudski životi nemaju cijenu- pita se Krstulović te dodaje:

Trebamo vozilo za uvjete Grada

image

Noću, kad nema gužve, Hitna pomoć ulazi preko Pila

Ahmet Kalajdžić/

-Problem je što Županijski zavod za hitnu medicinu kao ni bolnica, odnosno timovi Hitne pomoći, nema dovoljno ljudi! Preko županijskog vijećnika smo tražili da nam tijekom turističkih gužvi osiguraju dežurni tim za Grad, a odgovor je bio- imamo ga, dežura u bolnici! Znači, zapravo nemaju, ali to se ne smije javno reći! To su životne i nadstranačke stvari! Ako nam stanovnici nisu bitni nego turisti, moramo paziti i na njihovu sigurnost, a ne samo im uzimati novce a zauzvrat ne osigurati osnovne uvjete! Ponavljam, dužnost organizatora je da se brine za stanovnike i posjetitelje, da dođu i odu živi i zdravi!

image

Pero Bajurin na Vratima od Pila

Ahmet Kalajdžić/

Uspjeli smo doći i do umirovljenog vozača Hitne pomoći Pera Bajurina koji se sjetio dana kad je vozio te nam na predjelu Vrata od Pila osobno pokazao kako je to činio bez problema:- Unatoč tvrdnji da se ne može ili je vrlo teško, kažem vam -  tuda sam prošao najmanje stotinu puta! Kad god je liječnik rekao da je hitno, išao sam preko Pila! Tad smo imali Citroen Jumper vozila koja su duža i šira nego su vozila koja se sad koriste. A imali smo i ”orijentir” na zidu ispod prilazne staze. Kad prednji kraj vozila dođe do ove ”sige”, vozači bi naglo skrenuli ulijevo i bez teškoća ušli na Stradun. Istina, nekad bi se malo vratili u rikverc, ali se gubilo minimalno vremena. To je puno brži dolazak nego Zagrebačkom ulicom koja je ljeti sva usporena kolona. Preko Pila bi došli za 5, a okolo ni za 15 minuta! Zimi je brže, ali gradska uprava treba zabraniti postavljanje konopa i ukloniti onaj štand ”kod klesara” te tako stvoriti preduvjete. I bez tih odluka se, uvijek, u žurnim situacijama, mogu privremeno ukloniti stupići s konopom te predlažem gradonačelniku da Gradskom vijeću uputi na izglasavanje odluku o njihovu uklanjanju jer se i bez njih ljudi imaju pridržavati bon-tona!- priča gospar Bajurin i uz smijeh dodaje:

image

Bajurin kraj "sige" kod koje se naglo skreće ka Stradunu

Ahmet Kalajdžić/

-Mladost došla na naplatu! Bole me koljena! Jer, bio sam ne samo vozač nego i nosač: ne znam koliko sam pacijenata prenio! Mnogo! Najteže je bilo doći do ispod Sv.Marije, a Peline i iznad Prijekog nisu bile problem jer vozilo može sve do Vrata od Buže.

image

Ravnatelj Zavoda za hitnu medicinu Dubrovačko-neretvanske županije Luka Lulić

Arhiv DV

Motocikli HMP u Zagrebu

O rješenju ovog problema kaže ravnatelj Zavoda za hitnu medicinu Dubrovačko-neretvanske županije Luka Lulić naglašava da su, posebno tijekom turističke sezone, najveći problem ulasku medicinskim vozilima na Stradun preko Pila, gužva zbog brojnih ljudi između vrata od Pila i Velike Onofrijeve česme, koje je nemoguće pomaknuti u kratkom vremenu:- Držimo da ste i sami svjesni da je to problem koji je sad nemoguće riješiti na adekvatan način. Isto tako, naše vozilo jedva da može proći na ulaz od Pila i kada je sve potpuno prazno, te se tu gubi previše vremena, a medicinsko vozilo ”manjih dimenzija” kakvo spominjete ne zadovoljava propisane standarde te ga ne možemo koristiti. U prilog tome naveo bih da je takvo vozilo prije nekoliko godina nabavio Grad Šibenik za svoje uske ulice te da rečeno vozilo nije nikada od kada je nabavljeno poslano na medicinsku intervenciju- kaže Lulić i naglašavajući brzinu medicinskog zbrinjavanja hitnih pacijenata kao bitnu za rad izvanbolničke hitne medicinske službe, dodaje kako se u svakom pojedinačnom slučaju kod hitnih medicinskih intervencija prilagođavaju situaciji na terenu te ”vrlo često naša vozila s timovima do Pila dolaze i cestom preko Vile Čingrije”.

image

Specijalizirano vozilo Hitne pomoći za gradsku jezgru Šibenika

Zavod Za Hitnu Medicinu ŠkŽ/

Šibenčani pronašli što im treba

O iskustvima sa specijalnim vozilom HMP ravnatelj Zavoda za hitnu medicinu Šibensko-kninske županije mr.sc. Tomislav Jukić priča:- Prije pet-šest godina pokrenuli smo nabavku vozila za intervencije u staroj gradskoj jezgri Šibenika, ali gabariti vozila nisu odgovarali standardima naše Službe hitne pomoći. Obratili smo se Hrvatskom zavodu za hitnu medicinu koji nam je dao uvjet da to vozilo mora sadržavati sve što sadrži svako vozilo HMP. Uvaživši naše potrebe, poslali su posebno rješenje te smo krenuli u potragu i tražeći odgovarajuće vozilo pokazivali fotografije sličnih vozila koja se koriste na Mediteranu. Uspjeli smo pronaći vozilo marke ”piaggio” koje se pokazalo vrlo učinkovito u našoj staroj gradskoj jezgri gdje u uske uličice ne mogu ući standardna vozila.

image

Motocikl Hitne medicinske pomoći grada Zagreba

Fotoarhiv Cropix/

Na upit zašto i naš Zavod za HMP, kao što se to radi širom Europe, pa i u Zagrebu još 2016. godine, ne koristi motocikl koji bi kao ”prethodnica” brže stigao unutar zidina i žurno pomogao pacijentu do dolaska kola Hitne pomoći, ravnatelj Lulić ističe:

-Nažalost motori nisu predviđeni, odnosno ne udovoljavaju propisanim uvjetima i standardima za medicinska vozila u hitnoj medicinskoj službi u Republici Hrvatskoj. Tim više što je predviđeno da tim hitne medicinske službe čine liječnik, medicinska sestra i vozač, a uz to na motoru se radi dimenzija, ne može nalaziti sva neophodna medicinska oprema. Naši su timovi dosad uvijek pravovremeno stigli pružiti potrebnu medicinsku skrb pacijentima u staroj gradskoj jezgri. Ponavljam da problem ulaska medicinskog tima predstavlja gužva u turističkoj sezoni od Vrata od Pila do Velike Onofrijeve česme, kad bez obzira na dimenzije na Stradun uopće ne može pristupiti vozilo, bar ne u prihvatljivom vremenskom roku, nego se po pacijenta treba ići pješke, što se do sada pokazalo kao najprihvatljivije i najbrže rješenje.

Zagrebačka iskustva

Prva dva motocikla u sklopu pilot-projekta ”Hitna pomoć na motociklima” gradska uprava Zagreba je nabavila 2016. a još dva 2019. godine. Zagrabačka iskustva s ”probijanjem” vozila HMP kroz gužve u hrvatskoj metropoli govore kako u prosjeku kolima HMP treba 7 minuta i 13 sekundi do dolaska na intervenciju. Ipak, u odnosu na standardno vozilo puno su se bržom iskazala Hitna pomoć na motociklima kojoj treba prosječno 4 minute i 54 sekunde za dolazak na intervenciju. Ne treba naglašavati da se razlika od minut i pol često pokazala ključnom u spašavanju ljudskih života.

image

Vozilo Hitne pomoći u sezoni često ne stigne za samo 10 minuta u povijesnu jezgru

Tonci Plazibat/Cropix
image

Bajurin kraj "sige" kod koje se naglo skreće ka Stradunu

Ahmet Kalajdžić/
29. travanj 2024 00:55