StoryEditorOCM
DubrovnikGradski prijevoz

Mobilna aplikacija vapi za nadgradnjom. Libertasovci, ugledajte se na splitski Promet, ima se što naučiti. Evo i cijena karata

Piše Jadran Kapor
26. ožujka 2023. - 08:31

Libertas se ovih dana pohvalio da je sugrađanima na raspolaganje stavio “revitaliziranu i ažuriranu mobilnu aplikaciju” koja u realnom vremenu omogućuje informacije o autobusnim linijama. S njome putnici znaju koje su im sljedeće stanice i kad točno autobus stiže do odabrane lokacije. Za taj su projekt, kroz suradnju s Dubrovačkom razvojnom agencijom, dobili novac Europskog fonda za regionalni razvoj. Libertas je pozvao građane i da im daju povratne informacije o o aplikaciji, pa smo na portalu dubrovački.hr, kroz jednu glosu (dakle, kratak i žustar polemički komentar) kritizirali činjenicu da aplikacija nije ni blizu današnjim informatičkim standardima. Već samim time što je aplikacija namijenjena samo građanima koji koriste mobilne telefone s Android operativnim sustavom.

Kako se kritika aplikacije i prispodoba o tome kamo nas vodi informatički zaostatak pokazala nepoželjna, nećemo više ni riječi o aplikaciji Libertasa.

Samo pozitivno

Evo recimo, o tome ćemo što je lani svojim građanima darovao gradski prijevoz u Splitu kojeg, nemaštovito, zovu - Promet.

Split, kao i Dubrovnik, ima flotu autobusa mlađu od 5 godina. Naši su, dakako, puno ljepši. Nisu tako veliki, a narančasta ih je boja oduvijek činila ljepšima od autobusa u bilo kojem drugom gradu na svijetu. Cijene karata je nezahvalno uspoređivati, tim prije što su u Splitu generalno niže nego u Dubrovniku.

Ono bismo voljeli da građani Dubrovnika (i njihovi gosti) dobiju, a Split ima još od lani, jest suvremen način kupovine karata, uključujući i mjesečnih “pokaza”. Još prije dvije godine, kaže nam direktor Prometa Miroslav Delić, njihove stručne službe počele su osmišljavati funkcionalnosti projekta koji su nazvali “E-ticketing”. Nije neko fancy ime, ali na natječaju su posao dobile tvrtke Corvus Info i King ICT. Potonja je strateški partner NATO-a u internetskoj sigurnosti.

image

.

Tonći Plazibat/hanza Media/

Cijene autobusnih karata u Dubrovniku

Dubrovčani i njihovi gosti autobusnu kartu mogu kupiti kod vozača, u trafici ili na prodajnom mjestu Libertasa. Cijene voznih karata na području Grada su:

- pojedinačna karta kod vozača - 1,99 €

- pojedinačna karta na trafici ili biljetarnici - 1,73 € (vrijedi 60 min. od validacije)

- karta za dvije vožnje - 3,19 €

- dnevna karta - 5,31 €

- trodnevna karta - 11,95 €

- mjesečna karta odrasli - 46,45 €

- mjesečna karta učenička - 6,64 €

Čitav projekt sastoji se od sustava prodaje, distribucije i kontrole putnih karata, sustava informiranja putnika, njihovog brojanja, sustava upravljanja voznim parkom, sustava za naprednu analitiku i izvješćivanje.

- Sustav prodaje, distribucije i kontrole putnih karata koji je najznačajniji korisnicima naših usluga omogućuje kupnju karata putem interneta (web portala), kupnju karata putem kartomata, prodaju karata na centralnim prodajnim mjestima, prodaju karata kod vozača u autobusu, validiranje karata putem uređaja u autobusima, kupnja karata putem aplikacije na mobilnom telefonu - kažu u splitskom Prometu. Dobar dio softwerskog rješenja namijenjen je, dakle, tome da Promet bolje i optimalnije organizira funkcioniranje gradskog prijevoza. Mobilna aplikacija - koja omogućuje putniku ne samo da kupi kartu (na svim mobilnim uređajima), nego da zna i na kojoj stanici mora izaći ako ne poznaje Split - predstavlja samo manji dio cijelog projekta “E-ticketing”. Aplikacija je napravljena tako da putnik kupi kartu koju želi, označi odakle i kamo želi putovati, pa mu aplikacija pokaže najbližu stanicu ukrcaja, liniju kojom se treba voziti i stanicu na kojoj treba izaći, ako se putnik već sam ne snalazi po Splitu. Za razliku od aplikacije dubrovačkog Libertasa koja sve te opcije nema.

Izrada cijelog sustava u kojem je mobilna aplikacija tek manji dio mogućnosti, trajala je dvije godine. Dakle, Libertasu je upravo sad najbolji trenutak da krene u izradu sličnog sustava, da bismo taj veliki informatički iskorak stigli pohvaliti u posljednoj godini drugog mandata aktualnog gradonačelnika. Druga opcija je da jednostavno prekopiraju i malo dorade “toplu vodu” koju su otkrili Splićani, da raspišu natječaj i sve završe do turističke sezone 2024.

Kartomati

Tko se ne snalazi s mobitelima, ima drugu opciju. Ne mora trčati na kiosk, niti kupovati dvostuko skuplju kartu kod vozača. Dovoljno je da na jednome od pet splitskih kartomata - uređaju za kupovanje karata - odabere želi li jednokratnu, dnevnu, trodnevnu, sedmodnevnu ili mjesečnu autobusnu kartu za ovu ili onu zonu, prisloni kreditnu karticu i preuzme voznu kartu, odnosno produži mjesečni “pokaz”. Još jednom, osim papirnatih karata, na kartomatu se mogu nadopunjavati i vrijednosne beskontakne kartice za autobus.

U užem centru grada Splita na najfrekventnijim stajalištima instalirano je 5 kartomata koji su bili planirani navedenim projektom, a naš plan je da u budućnosti povećamo broj kartomata budući da su odlično prihvaćeni od strane korisnika, kažu u Prometu.

Da bi u Libertasu saznali koliko sve to košta, evo informacije iz prve ruke - projekt je stajao, točno u lipu, 18.987.726,93 kn (bez PDV-a), a sufinanciran je EU sredstvima putem ITU mehanizma od 60,48 posto od vrijednosti ugovora. Dakle, Splićani su za to dobili 11.484.493,70 europskog novca.

image

Prometov kartomat

Jakov Prkic/Cropix

Cijene autobusnih karata u Splitu

Splićani i njihovi gosti autobusnu kartu mogu kupiti “doma s kauča”, preko mobilne aplikacije, kartomata ili klasično, u biljetarnici i kod vozača. Cijene voznih karata u gradskom prijevozu su:

- pojedinačna karta kod vozača - 2 €* (djeca od 6 do 10 godina - 1 €)*

* Napomena: vrijedi 60 min. od validacije

- pojedinačna karta kupljena kroz aplikaciju, na kartomatu ili u biljetarnici - 1€* (djeca - 0,5 €)*

* Napomena: dječja karta vrijedi 135 min. od validacije na čitavom prijevoznom području Prometa

- dnevna karta - 4 €

- trodnevna karta - 10 €

- sedmodnevna karta - 20 €

- mjesečna karta - 35 €

Možda je zanimljivo spomenuti - aplikaciju, koja je tek malai segment cijelog sustava kojeg su Splićani dobili, do sada je na svoje mobilne telefone preuzelo i instaliralo 70 tisuća korisnika. Među njima mnogi i stranci, naravno. Ako su turisti već došli u Split kojemu se jedan tamnoputi youtuber prije dvije godine narugao da je kao Afrika, samo sa strujom, onda neka barem imaju svjetsku uslugu u gradskom prometu. Za razliku od gospara, Splićani se znaju našaliti i na svoj račun, pa ih je nasmijala prispodoba o Africi sa strujom.

image

Prometova karta na mobitelu

Vladimir Dugandzic/Cropix
image

Prometova aplikacija

Vladimir Dugandzic/Cropix
image

Prometova aplikacija

Vladimir Dugandzic/Cropix

No kad je Dubrovniku riječ, unatoč globalnom zatopljenju, mi, dakako, nikad nećemo biti Afika. Ostaje nam još riješiti ovaj problem sa “strujom”, naime s informatikom - kompjuterima, softwerima, aplikacijama, kartomatima, brojanjem putnika, analitikom upravljanjem prometa. Iskorak kojeg je Split napravio sa svime time je, inormatički gledano - civilizacijski. To je ono što bismo voljeli da dobije i Dubrovnik, a moglo bi biti jednostavno kad bi se slijedio put kojeg smo već odavno prošli u Splitu. Ili naprosto investirati malo više vremena i napraviti još bolje od toga.

Što kaže Libertas

I dok su se u splitskom Prometu pohvalili kako su njihove stručne službe same osmislile funkcionalnosti, raspisale natječaj, pronašle sredstva i odabrale izvođače, Libertas je u svom odgovoru navodi kako je sve prepustio drugima:

- Cjelokupnu proceduru vezanu za izradu navedene aplikacije provela je Dubrovačka razvojna agencija sukladno pravilniku o jednostavnoj nabavi, kroz koju je odabrana tvrtka ENUM SOFTWARE s najnižom ponudom u iznosu od 81.000,00 kn + PDV te je potom ista sklopila ugovor s DURA-om. Cilj ovog projekta bila je izrada mobilne aplikacije za praćenje kretanja autobusa JGP Libertasa- kaže naš gradski prijevoznik.

Tvrtka Enum Software je registrirana kao j.d.o.o., a vlasnik joj je Đivo Jelić. Za Grad Dubrovnik Enum Software je već izradio aplikaciju “Smart parking”, a Jelićeva druga tvrtka Windward u medijima je zasjala s jedom simpatičnom aplikacijom za jedriličare i organizatore njihovih regata.

Još jedan detalj bilo je Libertasu važno naglasiti:

- S obzirom kako u Vašem upitu povlačite paralelu sa splitskim sustavom e-ticketinga ovim putem ističemo kako je splitski sustav e-ticketinga koštao 25 milijuna kuna - kažu u Libertasu. Splićani komunicirali ponešto drukčiju cijenu.

No, nakon naših kritika, Libertas ima i sretne vijesti za budućnost. Ne, nije u pitanju samo nabavka novih autobusa, pa možda i onih na struju:

- Cilj tvrtke Libertas je da nakon što se uspješno okonča uvođenje kartičnog plaćanja u vozilima, a za što je u tijeku postupak javne nabave, započne s nadogradnjom mobilne aplikacije kako bi ista sadržavala mogućnost kupnje autobusnih karata, obnove mjesečnih pokaznih karata i slično.

25. travanj 2024 21:55