Prometna gužva na moru ovih je dana gotovo jednaka onoj prometnoj na kopnu. Sve je puno glisera, jedrilica, katamarana, jahti...Vrhunac turističke sezone kada je u pitanju dubrovački akvatorij ove godine znači više brodova na moru nego ikad. Prema nekim informacijama samo je u Dubrovniku ove godine registrirano više desetaka novih plovila uglavnom za najam. Kako to izgleda na moru pokazuju i platforme za najam brodova gdje je na dubrovačkom području sada, usred sezone još dostupno više od 200 brodova za najam.
Ministarstvo mora, prometa i infrastrukture potvrđuje ove visoke brojke. Na naš upit odgovaraju kako je na području Dubrovačko-neretvanske županije, odnosno na području Lučke kapetanije Dubrovniku ukupno registrirano 3438 brodica, 38 jahti i 125 brodova. U 2023. godini registrirane su 369 brodice, 3 jahte i 22 broda!
Velike su to brojke za naš akvatorij gdje dolaze brodovi registrirani duž čitavog Jadrana i sa svih strana svijeta. Ministarstvo, mora prometa i veza raspolaže samo s podacima o brodicama i jahtama većim od 45 metara. Evo koliko je takvih bilo u našem akvatoriju u tri srpanjska tjedna.
Uvidom u Hrvatski integrirani pomorski informacijski sustav - CIMIS, u kojem se evidentiraju dolasci svih brodova te jahti duljine veće od 45 metara, na morskom području u nadležnosti Lučke kapetanije Dubrovnik zabilježeno je ukupno 10.687 uplova domaćih i 338 uplova stranih plovila.
Bez sumnje, zadnjeg tjedna srpnja i početkom kolovoza, bit će ih još više. Izvjesno je kako će među njima biti i stotinjak sasvim novih plovila koje je prema riječima Maria Knega proizveo pogon njegove tvrtke Euromarine, najveće tvrtke kada je u pitanju broj charter plovila, a također su i proizvođači jedrilica.
- Teško je utvrditi koliko je gdje brodova registrirano, jer primjerice naša tvrtka ima 62 broda za najam, ali samo dio je registriran u Dubrovniku, ostali su u Splitu i Puli. Euromarine je ove godine proizveo stotinjak novih brodova, no teško je napraviti kvalitetan i točan pregled gdje su one registrirane – govori Knego. Iako je na moru gužva Knego ističe kako svi nautičari na našem dijelu Jadrana ove sezone glavnim problemom smatraju cijene dnevnog veza, koje su u nas skuplje nego drugdje, a ne cijene najma plovila.
- Kada neka obitelj planira unajmiti brod za odmor onda gledaju ukupnu cijenu a ne samo cijenu najma već i goriva, vezova, hrane a kod nas sve je mnogo skuplje nego u konkurentskim zemljama na Mediteranu. Dnevni vezovi u našim marinama su 60% skuplji nego u Grčkoj. Vez na privezištu košta 70 eura, dok je to u Španjolskoj i Grčkoj 20 eura. Nadalje, riblji restorani 30 posto su skuplji u nas ako izuzmemo Mikonos, Santorini ili na primjer Portofino gdje prosječan unajmitelj broda i ne zalazi. U uvali Vinogradišće, odnosno Palmižani, privez za bovu se naplaćuje čak 100 eura i rezervacija još košta 30 eura što je ekstremno skupo, a preskupi su vezovi i na hvarskoj, starigradskoj i viškoj rivi. U ACI marini Korčula katamaran od 12 metara plaća dnevni najam 400 eura! Sada je puna sezona, a u dubrovačkoj marini nema tranzitnih gostiju jer je četveročlanoj obitelji vez 150 eura pa onda će radije otići u Zaton i za te novce večerati - govori Knego o problemima nautičara.
Na nedavnoj konferenciji ‘Novi nautički potencijali južne Dalmacije‘ naglašeno je kako je u posljednjih deset godina na našem dijelu Jadrana izgrađeno više od 15.000 vezova, te da je ukupno evidentirano gotovo 65.000 vezova.