StoryEditorOCM
DubrovnikSad smo i na listama ‘što izbjeći‘

Strani mediji savjetuju da nas zaobilaze jer smo ‘mravinjak‘, dubrovački turistički vodič kaže: ‘Nismo više ‘hidden gem‘, svi su nas otkrili‘, a iz gradske TZ poručuju...

Piše L. V.
29. svibnja 2024. - 18:12

Sjećate se onih vijesti iz Češke i Poljske, kad su oni svoje građane upozoravali da ne idu u Hrvatsku pogotovo ne gdje ima planinarenja i hikinga, nakon nebrojenih slučajeva koji su završavali u hrvatskim medijima s naslovima - nestala obitelj na luftmadracu, ozlijeđeni turisti na Svetom iliji, nestali u brdima, nestali na moru, akcije spašavanja... Shvatili su tada da ne mogu spriječiti svoje građane da luduju, pa nakon pokušaja blaćenja Hrvatske što nema dovoljno dobar sigurnosni aspekt, odlučili su okrenuti pilu naopako i obratiti se izravno građanima, da se prestanu glupirati.

O Britancima na ljetovanju pisalo se i piše se svugdje u svijetu, brojni su, vole potrošiti, partijati do zore, vole se pržiti na suncu i rado izvode vratolomije. Populacija koja je tada punila dubrovačke i hrvatske novinske stupce, pronašla je neke druge ‘meke‘, poput Splita, grčkih otoka ili dijelova Španjolske i Portugala, a Britanci koji pod svaku cijenu žele vidjeti Dubrovnik, sad imaju problem s nesnosnim gužvama i vide da  ‘value for money‘ nije samo koliko je piće, obrok ili ulaznica, nego i da pretjerani broj turista ‘šporkava‘ sliku Dubrovnika otežavajući život lokalnom stanovništvu. A kad lokalaca nema, sve je posvećeno turistima, gubi se i ono što im prodajemo - živi grad u zidinama, miran život, lagani ritam, dolce far niente i Mediteran kakav je nekad bio. Svi su nam slogani u visokoj sezoni počeli padati u vodu. I oni najbrojniji i možda i najomiljeniji ne žele se, kao ni mi domaći, gužvati i da im to bude naglasak odmora, baš kao što je to nama obilježje ljetne sezone. No, možda je sve to rezultat agresivnog britanskog PR-a koji još od Brexita i nakon pandemije nastavlja raditi na ‘Staycationu‘ i inzisitra da Britanci radije ljetuju u svojoj zemlji. Nije nečuveno.

Bitanske turiste agencije po medijima su počele upozoravati svoje građane da ne dolaze u Dubrovnik zbog nesnosnih gužvi. Na Redditu su upozoreni ovako: "Kraj srpnja je vrhunac sezone u Hrvatskoj, pa su gužve nešto što se očekuje. Netko je već spomenuo unutrašnjost Hrvatske kao opciju za odmor bez gužve, i također bih preporučio otići u Zagorje, sjeverni dio zemlje, unutrašnjost Istre koje obiluje simpatičnim selima za posjetiti i male udaljenosti od Krka, te regiju Gorski kotar i Liku, što je planinski dio Hrvatske."

"Posjetili smo dosta mjesta u Hrvatskoj prije nekoliko godina i stvarno je bila velika gužva. I to ne samo u gradovima, ali mjesta poput Plitvičkih jezera su ludilo, također svugdje je jako vruće! Ali  postoji razlog zašto su svi ti ljudi tamo, sve to vrijedi, samo ako možete podnijeti ogromne gužve! - jedna je od brojnih preporuka.

"Turizam ubija život u mnogim europskim destinacijama. Postalo je jako teško pronaći pristupačan dugoročan smještaj pa mladi ljudi sele u predgrađa. Vlasnici stanova traže od stanara da iziđu prije srpnja kako bi zaradili od turista tijekom ljeta." - piše jedan komentator.

"Previše je turistički, dolaze im ogromni kruzeri koji dovode tisuće i tisuće turista u vrlo mali stari dio grada. Nakon 9 ujutro sve je prepuno i tu više nema nikakvog užitka. Hrvatska je prekrasna ali ovaj grad je ne predstavlja baš najbolje. Sve je super skupo i vrlo, vrlo turistički orijentirano. Još je i gore kad stignu kruzeri, pa istražite i druge dijelove Hrvatske." -neki su od komentara o Dubrovniku i prekomjernom broju turista.

I baš Britanci dugo su godina naši broj 1 turisti u Dubrovniku, ali i ostatku Hrvatske. Dio Britanaca odlučio je ‘potrošiti svoj novac negdje drugdje‘, pišu britanski mediji.

Wall Street Journal piše Amerikancima gotovo identičnu stvar - izbjegavajte Dubrovnik u srcu sezone, to je nepodnošljivi mravinjak.

"Idete u Europu u potrazi za dobrom hranom, fascinantnom poviješću i djevičanskim plažama? Reći ćemo vam gdje biste trebali ići bez uobičajenih ljetnih gomila. Najava ljeta znači ubrzanu potragu Amerikanaca na odmoru koji se spuštaju u Europu. Dolaze u milijunima tražeći povijesne lokalitete, plate svježih morskih specijaliteta okupane u maslinovom ulju i mediteranske plaže. Ali njihova uvjerenja da samo neka mjesta na svijetu mogu udovoljiti njihovim nadama - isti grčki otoci, isti veliki gradovi, isti povijesni lokaliteti - odmah će ih baciti na koljena i razočarati. Dok određene lokacije, poput Dubrovnika i Santorinija stenju pod teretom masovnog turizma, već je prošlo vrijeme da počnemo misliti izvan onih ‘najvećih hitova kontinenta‘. 

Što to znači za Dubrovnik kojeg su i Britanci i Amerikanci dosad obožavali, posebno nakon eksplozije interesa zbog serije Game of Thrones?

Prema podacima sustava za prijavu i odjavu turista eVisitor, Britanci su još uvijek na prvome mjestu. No od samih iznajmljivača koji su dugo godina u tom poslu, čujemo kako interes tih gostiju definitivno opada u srpnju i kolovozu. Po dolascima u Dubrovnik slijede ih Amerikanci i domaći gosti. 

Najbrojniji gosti, navode iz Turističke zajednice Grada Dubrovnika, bili su iz Ujedinjenog Kraljevstva, Hrvatske, SAD-a, Francuske, Njemačke, BiH, Irske, Poljske, Italije i Finske. Prema vrsti smještaja, u hotelima su zabilježena 134 166 dolazaka s ostvarenih 313 053 noćenja, dok je u privatnom smještaju zabilježeno 37 244 dolaska te 121 122 noćenja.

image

Miro Drašković, direktor TZ Grada Dubrovnika

Bozo Radic/

Sve ovo podaci su za travanj koji je, što zbog vremenskih prilika koje su više sličile na srpanj, što zbog činjenice da se i dalje smatra kako je tada turista manje, bio sjajan. A Dubrovčanima pak prerano gužvovit.

-Britanci su u Dubrovniku na dnevnoj razini ponovo prvi kao i svake godine, na godišnjoj razini imaju 20 posto više noćenja, na dnevnoj razini 23 posto, a do 27. 5. imaju 6 posto više noćenja nego rekordne 2019. Mi nemamo informacije da je nekakav potres na tržištu i očekujemo redovnu sezonu s britanskog tržišta" - govori direktor dubrovačke TZ Miro Drašković i dodaje: - Na napise o Dubrovniku i overturizmu smo reagirali promptno jer je iz teksta bilo očito da autor uopće nije bio u Dubrovniku već je bazirao cijeli tekst na komentarima  s Reddita. Nema smisla više demantirati te napise nego uvijek šaljemo informaciju o tome što se u Gradu promijenilo s Respect the cityjem, kažemo im da je prije bilo i do 8 kruzera u luci u isto doba (do 16000 putnika s kruzera), a da se to više ne događa i da je situacija u usporedbi s pretpandemijskim godinama bitno bolja. Pozivamo ih da ako žele doći i uvjeriti se, da su dobrodošli. Ipak, uz povremene negativne napise, Dubrovnik to na brojevima ne osjeća, čak suprotno"- zaključuje Drašković.

image

Ivan Vuković Vuka jedan je od najpoznatijih dubrovačkih vodiča. ‘Nismo više ‘skriveno blago, svi su nas otkrili!‘

Ivan Vuković/

Dubrovački turistički vodič, svjetski putnik i putopisac te fotograf, Ivan Vuković svakog je dana u kontaktu s turistima, agencijama i turističkim novinarima iz cijelog svijeta i ova su mu upozorenja dobro poznata, pa ističe i probleme koji se potežu godinama.

-Britanci su rekli da su se cijene značajno promijenile i da sve više čitaju loše vijesti o nacijama koje žive od turizma. Španjolci na najsiromašnijim Tenerifima žive od turizma i bune se jer imaju cjelogodišnji turizam. Mi se bunimo jer gužva se nije riješila, promet ne funkcionira, a ni zakoni o nošenju slušalica u grupama preko 20 ljudi također, te naravno povratak Azijskih grupa bez lokalnog vodiča. Sve je to draž turizma, kako se šušur naziva ako ti nije posao pa te nervira." - priča Vuković, koji dobro zna i prati i svjetska kretanja u turizmu dok van sezone putuje u udaljene krajeve. Ono što nikako ne smijemo, a non stop radimo, jest da mislimo da su turisti ovce za šišanje, pa time štetimo i turizmu i lokalnom stanovništvu.

- Krfu se dogodio prije par godina značajan rast cijena jer su mislili da su turisti ovce pa su ostali bez Britanaca i skratila im se sezona. Iraca ima ove sezone recimo jako malo po Gradu, u odnosu na prošle sezone. Amerikanci su standardni u dolasku, ali nismo više hidden gem, svi znaju za nas. Sad je samo bitno tko nas moze priuštiti i nadam se da nas neće izbjegavati u srcu sezone kao prošle godine zbog napisa stranih medija da je Dubrovnik puno toga zabranio, jer ljudi pamte te loše vijesti." - dodaje Vuković.

Slijedi nam europsko nogometno prvenstvo, igrat će se u Njemačkoj, a Britanci i Nijemci, kao tradicionalno dobri turisti i tradicionalno žestoki nogometni navijači, mogli bi ipak u srcu sezone odabrati Hrvatsku i Dubrovnik. Vlasnica turističke agencije nakon dugogodišnjeg poslovanja tvrdi kako interes nije ništa posebno velik u tih mjesec dana od 14. lipnja do 14. srpnja, takav je bio i na posljednja dva Eura, no da se sve, ove godine zahvaljujući niskotarifnim aviokompanijama, može promijeniti u posljednji trenutak. Znaju kako se u Hrvatskoj slavi, dodaje, neće je čuditi last minute odluka da Euro 2024. gledaju na ekranima u Gradu umjesto po stadionima u Njemačkoj.

17. lipanj 2024 05:34