Turistička sezona je na izmaku, ali jutarnje i popodnevne prometne gužve žilavo se opiru promjeni godišnjeg doba. Najavljuju se olakšice kroz provedbu posebnog režima prometa oko povijesne jezgre, prometna policija i redarstvo po potrebi češće ordiniraju, no nitko ne govori o radikalnim rješenjima za rasterećenje dubrovačkih cesta građenih 1960-tih:
Žičare i vaporetto
- Sve su ovo palijativne mjere, a pravi lijek za prometne gužve već postoji u važećem GUP-u kojemu bi se grad trebao okrenuti uvođenjem i drugih vidova prometa osim kopnenog, gdje brza cesta od Zračne luke Dubrovnik odakle dolazi većina naših turista ne smije više čekati da prođe korona, kriza i sl. U prometu užegradskog područja kod dolaska kruzere imamo uspješne pokušaje reorganizacije prihvata kruzera u gruškoj luci. Prije nekoliko godina radila sam prostorno-prometnu studiju za grušku luku. Veza između luke i turista koji se iskrcavaju u Gružu u tome je što se oni mogu prebacivati ne samo kopnenim putem autobusima u kojima u 30 minuta vožnje putnicima bude iritantno zbog gužve i vrućine. Alternativa je žičara koja spaja lučki terminal, ide paralelno s Mostom dr. Franja Tuđmana i penje se na padine Srđa. Smatram da se kao javno gradsko prijevozno sredstvo trebaju razmotriti i žičare i uspinjače po obroncima Srđa - tvrdi iskusna dubrovačka urbanistica Zrinka Rudež koja u borbi za rasterećenje cestovnih pravaca zagovara i treći, potpuno zapostavljeni vid prometa, onaj pomorski.
- Mi smo primorski grad, dubrovački GUP ima prijedlog javnog gradskog pomorskog prometa. Naravno da taj promet više nego kopneni ovisi o vremenskim prilikama, međutim mi smo predvidjeli veliki broj pristaništa koja mogu služiti kao javni gradski prijevoz ne samo za turiste, nego i za domaće stanovništvo - podsjeća Rudež.
Čemu bijeg od privatnih garaža?
Urbanistica komentira i gorući problem prometa u mirovanju:
- Bez velikih rušenja Grad neće uspjeti riješiti longitudinalne prometne pravce. A u prometu u mirovanju imamo samo jednu javnu garažu koja je preskupa. Građani Beča plaćaju abonamenat godišnje 365 eura, znači dnevna karta za Bečlije je jedan euro. A kod nas ni povlaštene karte za lokalno stanovništvo nisu baš tako povlaštene. Zašto se kasni s gradnjom garaža? Pitam se gdje su finuli novci uplaćeni u blagajnu po osnovi odluke da se oslobađa osiguranog parkirnog i garažnog mjesta u zgradi i na parceli gdje se to ne može postići.
Ta je odluka na snazi bila barem 15 godina, ti su novci bili namijenjeni za gradnju javnih garaža ali su se očito preusmjerili u nešto drugo goruće. GUP ima dosta lokacija koje imovinsko-pravno nisu nerješive za gradnju javnih garaža ili garaža kao poduzetnički poduhvat. Zašto bježati od privatnih garaža, na primjer imamo Atlantsku plovidbu i Grawe koji služe kao garaže u Gružu, možete parkirati tu i skloniti automobile s ceste? - ističe naša sugovornica. Napominje kako za promet u kretanju GUP predviđa zaustavljanje automobila motoriziranih turista na Osojniku i Pobrežju, ako hotel ili privatni smještaj gdje dolaze nemaju osiguran parking. Odatle bi se javnim gradskim prijevozom moglo doći do Grada, no to je već druga priča.