StoryEditorOCM
DubrovnikLoše osvijetljene i opasne

Zebre su postale nove ‘crne točke‘ prometa, ekološka rasvjeta smrtonosna je zamka za pješake!

Piše Lorita Vierda
22. veljače 2024. - 21:15
Pješački prijelaz na početku Vojnovića, kod skretanja za OB Dubrovnik jedan je od opasnijih u DubrovnikuAhmet Kalajdžić/

Je li vas strah prelaziti gradske zebre? Nas jest. I to s razlogom. Ništa se pod milim bogom ne vidi: ni kad pješak uđe u ‘zonu‘ pješačkog, ni kad na njega kroči, pa prelazi noseći glavu u torbi. Dubrovačke zebre, kao i prometnice s izlizanim slojem asflata su, da se ne lažemo, gradske kritične točke, sve redom. Prometne nesreće događaju se svakodnevno, a porazni podaci govore o velikom porastu u početku ove 2024. godine u odnosu na cijelu 2023., još gore je ako ih usporedimo s 2022. godinom. 

Prije neki dan pješak je nastradao na pješačkom prijezu na Vojnoviću kraj hotela Lero. Nije čudo, vozite li tom prometnicom u sumrak ili noću, čak i smanjene brzine, sva je vjerojatnost da ćete u zadnji tren ugledati pješaka koji pokušava prijeći cestu. To je povod i da promislimo gdje su sve problemi u prometu pješaka.

image

Pješački prijelaz kod Vodovoda jedna je od onih ‘crnih točaka‘ u gradu

Dv/

Gradska rasvjeta jest ekološki bolja, nema svjetlosnog zagađenja, hodajući ulicama ili uz prometnice dovoljno je osvijetljeno da ne smeta, a put se jasno vidi. Sve do zone pješačkog prijelaza što je, smatra prometni stručnjak Boris Orešić, prava zamka za pješake i vozače.

-Mišljenja sam da bi pješački prijelaz, kao i zona prilaza zebri, morala biti jače osvijetljena nego je to slučaj na dubrovačkim prometnicama. dakle vi kao vozač ne samo da u zadnji tren, što često može biti prekasno, ugledate pješaka na prijelazu, nego ga ne možete ugledati na vrijeme ni u toj zoni zebre, taman prije nego će krenuti na pješački prijelaz. Naravno, prilagođavanje brzine je ključno, ali zebre su generalno loše, slabo osvijetljene i to je činjenica" - kaže Orešić.

image

Pješački prijelaz ispod Šumice koji ‘izlazi‘ iz ulice ravno na cestu jedan je od opasnijih u gradu

Tonći Plazibat/cropix/

-Gradska je rasvjeta žura, što znači topla, i to je u redu, ali u tim zonama prijelaza morala bi biti hladnija, bijela, jače osvijetljena, kao što je po sunčanom danu. Vozače iz suprotnog smjera često zaslijepe svjetla drugih vozila, što je uobičajeno u zonama gustog prometa, i to je još jedan od faktora koji utječe na vidljivost, odnosno nevidljivost pješačkog prijelaza. Ako vi vidite pješaka koji se približio zoni prijelaza, usporit ćete i stati na vrijeme. Kad je on već ugazio, a vi već na zebri, moglo bi biti kobno" - zaključuje Orešić.

Nekim zebrama na gradskim prometnicama dodana su podna led svjetla, a često su jednostavno nedovoljno upozorenje i ne daju dodatnu vidljivost.

-Na Zvekovici primjerice, pješački prijelaz osvijetljen je led reflektorima i to je dobro, ali mana je što nije osvjetljena neposredna blizina pješačkog prijelaza, da vozač vidi da pješak prilazi zebri, posebno noću. A gradske su još gore zbog gustog prometa i svjetala iz suprotnog smjera koja zasljepljuju vozače."

Nabrojit ćemo samo neke - zebra ispod Vodovoda na kojoj se nažalost često događaju nesreće, zebra kod hotela Lero na Vojnoviću, zebra na izlazu iz Hladnice prema Peytonu, prijelaz na Hebrangovoj kraj Sinjske koji je doduše poboljšan upozorenjem o brzini, prijelaz preko Ilijine glavice, s Gornjeg konala, preko četiri prometne trake,... 

Brojni pješački prijelazi osim slabog osvjetljenja, slabije su vidljivi i zbog svjetala zaraslih u raslinje.

image

Pješački prijelaz na početku Vojnovića, kod skretanja za OB Dubrovnik jedan je od opasnijih u Dubrovniku

Ahmet Kalajdžić/

Ispred udruge Sigurnost u prometu Denis Pavela o sve češćim nesrećama na dubrovačkim ali i hrvatskim prometnicama, govori:

"Cestovna rasvjeta je samo jedan, ali možda od bitnih uvjeta za sigurnost cestovnog prometa. Ono što je bitno za naglasiti,  ista mora biti obvezno postavljena u zonama povećane opasnosti, a to su svakako obilježeni pješački prijelazi. Posebice se to odnosi na one pješačke prijelaze koji se pojavljuju kao „opasna mjesta“, upravo zbog neispunjavanja svoje svrhe i mjesta ugradnje (zavoji, raskrižja…) odnosno prilikom same ugradnje nisu ispunjeni svi sigurnosni uvjeti iz Pravilnika o prometnim znakovima, signalizaciji i opremi na cesti. Ne smijemo zaboraviti da je pješački prijelaz mjesto gdje bi se pješak trebao osjećati najsigurnije prilikom prelaska preko kolnika, a upravo cestovna rasvjeta smanjuje broj prometnih nesreća, povećava sigurnost na cestama te osigurava vidljivost sudionicima u prometu. Njezina osnovna namjena je da osigura vidljivost sudionika u prometu. Upravo cestovna rasvjeta prometnica noću i prilikom smanjenja vidljivosti na pojedinim mjestima jamči vozačima sigurnu vožnju, pješacima uočavanje moguće nadolazeće opasnosti kao i sigurnu vidnost pri kretanju prometnicama te doprinosi boljem međusobnom štovanju vozač – pješak."

image

DV Dubrovnik, 291223 Predsjednik Udruge sigurnost u prometu Dubrovnik, Denis Pavela i taksisti Plavog taksija govore o projektu naziva Ako pijes ne vozi, samo nazovi. Na fotografiji: Denis Pavela. Foto: Bozo Radic/CROPIX

Bozo Radic/Cropix

Udruga Sigurnost u prometu često upozorava na probleme u prometu, na opasnosti za sve sudionike, ali i na ‘crne točke‘ kojih je nažalost sve više, a prometne nesreće sve su češće. No rpoblemi se, dodaje Pavela, lako mogu uočiti i prepraviti.

-Za pravovremeno uočavanje pješaka potrebno je osvijetliti pješački prijelaz i pješaka na njemu, a tome sigurno ne doprinosi postojeća javna gradska rasvjeta. Naime, rasvjeta na pojedinim mjestima daje lažni zakašnjeli prikaz siluete pješaka, jer za rasvjetljavanje pješačkih prijelaza trebaju se upotrebljavati svjetiljke s asimetričnom krivuljom zračenja svjetlosti koje emitiraju svjetlost ciljajući na određeno mjesto, isključivo na obilježeni pješački prijelaz. Najbolji primjer za navedeno je osvjetljeni pješački prijelaz na kolniku državne ceste D- 8 u mjestu, a koji su ugradili djelatnici Hrvatskih cesta. Ukoliko postoji pješački prijelaz gdje imamo učestale prometne nesreće i gdje je svjetlost adekvatna, postoje druge sigurnosne mjere kojima  se upozoravaju vozači  prilikom nailaska na pješački prijelaz, a to su zvučne trake, vibracijske trake te uzdignute plohe, upravo ovi segmenti služe za prisilno smanjenje brzine vozila te se izvode pojedinačno ili u nizu."

image

Pješački prijelaz na Šumici preko ulice Andrije Hebraga dobio je upozorenja o brzini, no još uvijek je jako opasan za pješake

Anton Hauswitschka/

Pametni i sigurni pješački prijelazi nisu bog zna kakva filozofija, udruge gradove po Hrvatskoj počele su uvoditi upravo takve primjere dobro osvijetljene zebre s dodatnim znakovnim upozorenjima, ne oslanjajući se samo na podne led reflektore koji ne pružaju ni dobru vidljivost ni bolju sigurnost u prometu. U ovom primjeru cijela je zebra kao i zona neposredno uz samu zebru, jasno osvijetljena, da vozač iz veće udaljenosti može jasno vidjeti što se događa.

Koliko su porazni podaci o stradanju pješaka najbolje govori informacija iz PU dubrovačko-neretvanske.

"Tijekom 2023. godine na području Postaje prometne policije Dubrovnik, koja teritorijalno nadzire prometnice od Konavala do Zaton Dola, dogodilo se 45 prometnih nesreća u kojima su sudjelovali pješaci. U tim prometnim nesrećama nastradalo je 39 pješaka od kojih je 18 teže, a 21 lakše ozlijeđeno. U siječnju prošle godine dogodile su se dvije prometne nesreće u kojima je nastradalo dvoje pješaka koji su zadobili teže tjelesne ozljede, dok je u četiri prometne nesreće koje su se dogodile u siječnju ove godine lakše nastradalo četvero pješaka."

image

Pješački prijaz između TUP-a i bivše prometne policije u gružu

Božo Radić/cropix/

Crne su brojke i motorista

"Tijekom 2023. godine na našim je prometnicama bilo čak 156 prometnih nesreća u kojima su sudjelovali motociklisti i mopedisti, dodaju iz PU. Za usporedbu, u siječnju 2023. dogodile su se četiri, a u siječnju ove godine već šest prometnih nesreća. "- pišu iz PU Dubrovačko-neretvanske.

Imamo policajce motoriste, no po prometnicama se kreću tijekom ‘tople‘ sezone, kad je, kažu mopeda i motocikala na dubrovačkim prometnicama najviše. No cjelogodišnje dobro vrijeme i lakše snalaženje po gradu razlog su zbog kojeg se mopedi i motocikli ovdje voze cijele godine. Policija na motorima, dodaju iz PU, "zbog vremenskih uvjeta tijekom zimskih mjeseci navedene aktivnosti provodi auto  ophodnjama, a ne službenim motociklima, ali važno je naglasiti da se takve aktivnosti provode tijekom cijele godine zbog, kako ste sami naveli, činjenice da je jedan manji dio mopedista i motociklista na prometnicama prisutan tijekom cijele godine. "

-Najveći broj prometnih nesreća događa se upravo u razdoblju od travnja do listopada. Bez obzira na brojčano manji broj mopedista i motociklista na našim prometnicama u zimskim mjesecima, sigurnost ove kategorije vozača jedan je od prioriteta u radu Policijske uprave dubrovačko-neretvanske zbog čega nadležne službe prometne policije tijekom cijele godine provode  preventivno-represivne kontrole ove skupine vozača, a koje kontrole vrlo često i medijski najavljujemo, upravo kako bismo skrenuli pozornost na važnost prevencije."- zaključuju iz policije.

image

Opasna zebra kod gruške škole

image

Pješački prijelaz kod Vodovoda jedna je od onih ‘crnih točaka‘ u gradu

Dv/
image

Pješački prijaz između TUP-a i bivše prometne policije u gružu

Božo Radić/cropix/
image

Pješački prijelaz na bogenu ispod Kapelice, jedan od niza opasnih i nepreglednih

Dv/
24. studeni 2024 05:32