Usporavanje radova na velikom gradilištu u Žrnovskoj Banji ovih dana puni medijske stupce, lokalni dobavljači čekaju da im se podmire računi, a sve češće čujemo o financijskim problemima izvođača koji utječu na dovršetak radova najvećeg infrastrukturnog projekta u povijesti otoka. Vlasnik tvrtke koja gradi novu luku tvrdi da su glasine daleko od istine, već sljedećeg tjedna radovi se nastavljaju, lokalnom stanovništvu podmireni su dugovi, a projekt će biti gotov u roku.
Aleksandra Milosavljevića, osnivača Aqua Mont service d.o.o. Srbija te stopostotnog vlasnika kapitala tvrtke, sreli smo u srijedu u Korčuli gdje je održao radni sastanak s predstavnicima Ministarstva mora, prometa i infrastrukture i Županijske lučke uprave Korčula (ŽLU). Tema je bila usporavanje dinamike radova na izgradnji više od 25 milijuna eura vrijedne Nove luke Polačište na kojoj se punom parom gradilo od svibnja prošle godine. Nakon radnog sastanka odlučio nam je ekskluzivno otkriti detalje radova na Polačištu te smiriti glasine zabrinute javnosti. Osim što je potrebno, Milosavljević smatra da je i pristojno ljudima dati točne informacije, pogotovo kad su radnici na otoku tako lijepo primljeni. Za paniku, kaže, nema razloga.
„U životu imamo dobre i loše faze, tako je i u poslu. Aqua Mont service d.o.o. Srbija i sestrinske firme izvode niz puno većih projekata u cijeloj regiji od korčulanske nove luke. Došli smo projekt odraditi uspješno, ne gura nas politika, pokrovitelj ni nešto treće. Ne možemo kontrolirati sve procese, upali smo u financijske probleme koje rješavamo“, najavio je Milosavljević.
Problem izvođača u Žrnovskoj Banji jest što su solventni, ali nisu likvidni. Odnosno, nedostaje im „živog“ novca kako bi završili drugu fazu radova. No, kako bi detaljno objasnili problematiku izgradnje Polačišta, potrebno je vratiti se korak unazad.
Vrijeme trajanja radova predviđeno je Ugovorom o izgradnji unutar kojeg nova luka treba biti gotova za 30 mjeseci, odnosno do kraja 2024. godine. Ugovor o financiranju projekta potpisan je između Središnje agencije za financiranje i ugovaranje programa i projekata Europske unije (SAFU), Ministarstva mora, prometa i infrastrukture i ŽLU Korčula. Projekt se financira iz dvije financijske omotnice, odnosno dva financijska razdoblja 2014. – 2020. te 2021. - 2027. Prvo financijsko razdoblje obuhvatilo je prvu fazu projekta, druga faza je započela s 2024. godinom, a za nju su osigurana sredstva iz programskog razdoblja 2021. – 2027. godine.
Kad je EU i financiranje projekata u pitanju, pravila su jasna, novce dobijete kad posao odradite. Aqua Mont kao izvođač radova nema pravo na avans, a za početak uložili su vlastita sredstva kako bi u Žrnovsku Banju dopremili mehanizaciju, materijal i ljude. U isto vrijeme, Polačište je tek jedan u nizu velikih projekata Aqua Monta u regiji, modelom spojenih posuda, kad zaškripi na jednom projektu, nedostaje novaca na drugom pa su radovi u Žrnovskoj Banji usporili dok Milosavljević ne pronađe izvor cash flow-a za zadnji korak do isplate.
„Računali smo na kredit kojeg smo čekali kao ozebli sunce. Banka je dodala klauzulu koju je bilo nemoguće ispoštovati, a kredit je ostao mrtvo slovo na papiru iako nemamo nikakvih zaduženja u Hrvatskoj. Nije to ništa neobično što se događa velikim tvrtkama, firme propadaju, bankrotiraju, ali nam je usporilo poslovanje.“, tvrdi Milosavljević ističući kako ne vidi dublje uzroke izostanka kreditiranja osim oštrije politike hrvatskih banaka zbog krize.
Račun Aqua Monta, objašnjava nam Milosavljević, bio je u blokadi nekoliko tjedana, no nedavno je deblokiran, tvrtka je trenutno likvidna sa sto tisuća eura na računu. Prvi na redu za podmirenje dugova bili su lokalni dobavljači i stanodavci, njima su u četvrtak plaćeni računi. Budući da je u Hrvatskoj Uskrs i prazničko razdoblje, Milosavljević najavljuje kako će već sljedećeg tjedna lavovski nastaviti s radovima.
Tvrtku Aqua Mont do sljedeće isplate ne dijeli puno, Milosavljević je taj period nazvao kritičnim putem, a trajat će najviše jedan mjesec i to pod morem. Podmorska faza radova još uvijek traje, buši se stijena na koju se postavljaju AB piloti od armiranog betona, na njima će ležati kompletna nova obala luke. Od ukupnih 189 pilota postavljeno je 169, radi se na posljednjih 20. Milosavljević priznaje kako su se iznenadili čvrstoćom stijene pod morem, za usporedbu, prije nekoliko su godina istim principom gradili marinu Korkyra u Veloj Luci. Stijena u Veloj Luci bila je puno više propusna od stijene u Žrnovskoj Banji pa su na drugom kraju otoka bušili i postavljali po pet pilota dnevno, a na Polačištu su sretni kad uspiju postaviti jednog.
Dok se gradilište na Polačištu budi iz zastoja, istovremeno se u brodogradilištu u Korčuli, kojeg je izvođač uzeo u najam, izrađuju predgotovljeni betonski elementi za nadmorsku konstrukciju luke na koje je tvrtka potrošila oko milijun eura. Obalni zidovi i poprečni nosači većinom su gotovi, strpljivo čekaju postavljanje zadnjeg pilota kako bi se dopremili na projektna mjesta u Žrnovskoj Banji čime će otključati i novu isplatu. Nakon završetka te faze, površinu će naliti betonom i asfaltom, dobit će ravninu za lučki promet, ljude i vozila te će projekt krenuti u završnu fazu.
„Iako to sad zvuči nemoguće, projekt ćemo završiti bez nekog ozbiljnijeg kašnjenja“, uvjeren je Milosavljević ističući kako će po završetku kritičnog puta projekta preostati velika financijski kapital kojeg do sad nisu imali priliku koristiti što je garancija svim dionicima projekta.
Aqua Mont service d.o.o. Hrvatska dio je grupacije sestrinske Aqua Mont Crna Gora te matične tvrtke Aqua Mont Srbija. Hrvatski ogranak nastaje u prosincu 2018. godine, do danas su uspješno izgradili niz zahtjevnih projekata za koje je bilo potrebno osigurati znanja, tehnologiju, ljude i resurse. Za privatnog investitora izgradili su velolušku marinu, a postupcima javne nabave dobili su i realizirali projekt proširenja lukobrana u Cresu s obalom, ribarsku luku na Rabu, proširenje luke Baška na Krku s dva lukobrana, trajektno pristanište na Kapriju u šibenskom akvatoriju. Sudeći prema riječima Milosavljevića, za četiri mjeseca plato pristaništa će biti gotov nakon čega ih čekaju tek manji infrastrukturni radovi pa će realizirati i projekt izgradnje nove korčulanske luke i to zahvaljujući najviše dobroj suradnji s ŽLU Korčula.
„Naredni mjesec pokazat će je li ovo sve samo moja priča ili realno stanje na terenu. Zaista nisam u stresu, vjerujem da ćemo sve odraditi u roku financijski i vremenski. Želim se zahvaliti ravnatelju Tvrdeiću i ŽLU Korčula na izvrsnoj suradnji i angažmanu oko rješavanja ovog problema. Surađivali smo s mnogim lučkim upravama, no korčulanska je pokazala izvanredno razumijevanje i operativnost“, poručio je.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....