Državna tvrtka "HŽ Cargo", koja upravlja ostacima ostataka nekad slavnog teretnog prometa na hrvatskim tračnicama, oglasila je prodaju velikoga građevinskog zemljišta s pratećim objektima u Pločama, ukupno oko 75 tisuća četvornih metara smještenih uz najveću dalmatinsku teretnu luku, a potencijalni kupci svoje će pisane ponude moći slati zaključno s 1. prosincem, piše Slobodna.
Budući da je zapravo riječ o nekretninama nekadašnje tvornice "Plobest", nekoć poznate po proizvodnji kočionih obloga i sličnih proizvoda povezanih s azbestom, aktualni potez tvrtke iz sustava "Hrvatskih željeznica" ni po čemu se ne bi trebao izdvajati iz niza sličnih "rješavanja" neperspektivne ili nenamjenske imovine.
Jer, reklo bi se, što će željezničkom operatoru više od 62 tisuće građevinskih kvadrata, k tome još i oko 13.300 kvadrata pod objektima, kada na tom terenu nije izgradio planirani robno-transportni centar. Dapače, ta tvrtka već godinama siječe "šine" svojeg poslovanja na hrvatskom jugu.
Upravo se "kvaka" cijele priče krije u tome da su poslovodstva "HŽ Carga", koja su i prije 12 godina i danas kadrovski ekipirana s blagoslovom vladajućeg HDZ-a, donijela dvojbene odluke. Sadašnja Uprava na čelu s Draganom Marčinkom odlučila se za prodaju spomenutih nekretnina uz ušće Neretve po početnoj cijeni od 90 milijuna kuna ili nepunih 12 milijuna eura, odnosno oko 158 eura po četvornom metru.
Natječaj bi vjerojatno prošao ispod (novinarskog) radara da ista državna tvrtka tu istu imovinu, umanjenu za desetak tisuća kvadrata, nije 2010. godine kupila za 125 milijuna kuna, dakle za 265 eura po četvornom metru. Globalna ekonomska kriza tada je itekako tresla i Hrvatsku, pa je cijena kupljenih nekretnina bila "junačka". Nimalo slučajno...
Naime, "HŽ Cargo" uložio je javni novac u kompleks nekadašnje tvornice koji je od 2002. godine držala zagrebačka kompanija "C.I.O.S.", u vlasništvu Petra Pripuza, hrvatskog "kralja otpada". No, taj je poduzetnik kupio imovinu propalog "Plobesta" za samo 8 milijuna kuna, a osam godina kasnije "proslijedio" ju je državnoj tvrtki za vrtoglavih 125 milijuna kuna.
Za hrvatske prilike potpuno očekivano, i HŽ je još 2002. godine, kada i Pripuz, imao priliku kupiti (građevinske) nekretnine kod pločanske luke. Bez reakcije tada su ostali i tvrtka "Luka Ploče", u to doba "debelo" u državnom vlasništvu, kao i također državna - Lučka uprava Ploče.
Sve je to otežavalo situaciju nekadašnjim radnicima "Plobesta" koji su potraživali zaostale plaće, kao i odštete, jer su bili i ostali žrtve rada s opasnim azbestom. Njihove prosvjede i upozoravanja temeljito je pratio naš kolega Stanislav Soldo koji je tada napisao i ovo:
Nekoliko godina nakon kupnje "Novi Plobest" je navodno pokušao prodati spomenuto zemljište Lučkoj upravi Ploče za 10 milijuna eura. Upravno vijeće krovne lučke ustanove, koje je predvodio Branko Bačić (HDZ), tadašnji državni tajnik za more, odbilo je ponudu, smatrajući da je cijena nerealno visoka.
Međutim, ono što je 2008. godine odbio Bačić sa suradnicima, dogodilo se dvije godine poslije, jer je zemljište za puno veći iznos prodano "HŽ Cargu", dakle državi.
- Sada su zemljište i zgrade nekadašnjeg "Plobesta" prodane državnoj tvrtki, "bogatom" i "profitabilnom" "HŽ Cargu", koji ga je kupio za nevjerojatnih 125 milijuna kuna, čime su suvlasnici tvrtke "Novi Plobest produkti" (među ostalima i Petar Pripuz i Drago Tadić, čelnik građevinske tvrtke "Osijek Koteks", op.a.) ostvarili nevjerojatnu dobit od 117 milijuna kuna - isticao je tada Toni Zmijarević, SDP-ov vijećnik u Gradskom vijeću Ploča.
Za usporedbu, lokalna vlast u to je doba prodavala oko 21 tisuću kvadrata bivšeg "Brodometala", također smještenog u "srcu" luke, po četiri puta nižoj cijeni.