StoryEditorOCM
NeretvaGUBITCI U MILIJUNIMA

Zbog kašnjenja radova na obnovi pruge u Jablanici: gomilaju se brda ugljena u Pločama, ne pomažu ostavke ali ni kamioni

Piše Ante Šunjić
10. siječnja 2025. - 09:35

Željeznička pruga od Ploča do Sarajeva, prema najnovijim informacijama, trebala bi biti završena do kraja siječnja. Sanacija oštećenog dijela pruge kod Jablanice, koju izvodi turska tvrtka Cengiz Idsaat, trebala je, u stvari biti gotova ovih dana, ali je rok prolongiran zbog, kako javljaju BiH mediji, loših vremenskih uvjeta i sporijeg sušenja betona. Podsjetimo, željeznički promet između Ploča i Sarajeva prekinut je 4. listopada prošle godine zbog razornih poplava i klizišta koji su na pojedinim lokacijama, osobito na području Konjica i Jablanice, doslovno uništili željezničku infrastrukturu.

image

Situacija u Luci Ploče 

Ante Šunjić/

Predstavlja to veliki problem za gospodarstvo susjedne države, ali i za pločansku luku, preko koje bosansko hercegovačke tvrtke obavljaju glavinu prometa. Primjerice, Global Ispat Koksna Industrija Lukavac (GIKIL), najveći uvoznik i drugi najveći izvoznik u BiH, da bi spasio proizvodnju, angažirao je 140 kamiona, ali taj prijevoz ide veoma sporo u odnosu na željeznicu. Ilustracije radi, dnevne potrebe GIKIL-a za ugljenom su 2 400 tona, a kamionskim prijevozom mogu osigurati tek oko 700 tona. Zbog toga posežu za još nekim alternativnim, a ujedno i skupljim rješenjima, vezanim uz crnogorsku luku Bar i, od Lukavca tisuću kilometara udaljenu, rumunjsku luku Konstanca.

image

Luka Ploče

Ante Šunjić/

Ostavke zbog zastoja

Trenutačnom situacijom posebno je ugrožen lukovački gigant s 900 zaposlenih, GIKIL, čiji je generalni direktor Almin Suljić, nakon što je više od mjesec dana upozoravao na posljedice koje su uslijedile prekidom željezničkog prometa, podnio ostavku. U GIKIL-u je još u listopadu formiran Krizni štab.

Prije ostavke Suljić je za BiH medije isticao kako im se količine ugljena koje su prije nesreće dobivali vagonima za jedan dan, sada im se isporučuju kamionima za četiri dana, što, osim kašnjenja povećava i troškove transporta. Naglašavao je kako se GIKIL nalazi u najvećoj logističkoj krizi u zadnjih pet desetljeća jer je prekinuta jedina žila kucavica u željezničkom prometu. Posljedično, stradavaju i njihovi poslovni partneri, kojih je, direktno ili indirektno oko 400, a posebice ArcelorMittal Zenica kojem Lukavac pokriva 90 posto potreba i koji u kratkom vremenskom roku ne može dobiti koks ni od svojih postrojenja u Poljskoj.

ArcelorMittal Zenica, najveći proizvođač dugih čeličnih proizvoda na Balkanu sa proizvodnim kapacitetom od skoro milijun tona godišnje i najveći strani investitor u BiH, u sličnoj je situaciji, ali i mnoga druga poduzeća, direktno ili indirektno. Alternativna rješenja koja koriste, osim što ne mogu zadovoljiti njihove potrebe, iziskuju i mnogo veće troškove. Očekuju se desetci milijuna maraka gubitaka, a ništa bolje ne prolaze ni Željeznice Federacije BiH, čiji se dnevni gubitak procjenjuje na oko 300 tisuća maraka. Osim njih, štetu trpe i Željeznice Republike Srpske, koje su robu i sirovine, dopremljene iz Ploča, transportirale u tvrtke na području toga entiteta.Istovremeno, na lučkim dokovima u Pločama nalazi se nekoliko stotina tisuća tona robe koja se, zbog aktualne situacije, usporenim tempom, cestovnim prometom, transportira na BiH odredišta, posebno ona najteže pogođena prekidom željezničkog prometa, na području Tuzlanskog i Zeničko – dobojskog kantona.

image

Situacija u Luci Ploče 

Ante Šunjić/

Stotine kamiona utovarenih ugljenom iz pločanske luke svakodnevno kreću prema susjednoj državi. "Cestovni transport sporiji je od željezničkog zbog čega se roba dulje zadržava u luci, no najbitnije je da, unatoč svim okolnostima, roba dolazi do svojih kupaca. Nadamo se čim skorijem uspostavljanju redovnog prometa na zadovoljstvo svih", poručili su iz luke. Da će jedan od najznačajnijih privrednih subjekata u Dubrovačko – neretvanskoj županiji, zbog prekida željezničkoga prometa s BiH pretrpjeti financijsku štetu nitko ne dvoji, a kolika će ona biti znati će se uskoro kada pločanska tvrtka, izlistana na Zagrebačkoj burzi, objavi rezultate poslovanja za prošlu godinu.

image

Situacija u Luci Ploče 

Ante Šunjić/

400 tisuća tona 

Obnova pruge koja povezuje Ploče s BiH započeta je tek dva mjeseca nakon poplava poplava koje su teško pogodile tu zemlju usmrtivši 27 osoba, pri čemu su teško oštećene brojne kuće, ceste pa tako i željeznička pruga između Sarajeva i Mostara a nadležni su samo prebacivali dogovornost zbog kašenjenja.
Odron koji su prouzročile bujične poplave na području Jablanice odnio je dio nasipa na kojemu je bila pruga pa su nakon toga u zraku ostale visjeti tračnice a one tako stoje i danas. Do 4. listopada kada je pruga oštećena vlakovi Željeznica Federacije BiH iz Ploča dnevno su prevozili do sedam tisuća tona tereta. Oko 400 tisuća tona robe koja je potkraj listopada bila nagomilana u Pločama uključivalo je ugljen, koks, naftu, proizvode od čelika, šećer, kao i ostale vrste robe u kontejnerskom transportu.

image

Situacija u Luci Ploče 

Ante Šunjić/
image

Situacija u Luci Ploče 

Ante Šunjić/
image

Situacija u Luci Ploče 

Ante Šunjić/
image

Situacija u Luci Ploče 

Ante Šunjić/
image

Situacija u Luci Ploče 

Ante Šunjić/
10. siječanj 2025 09:54