Ako ste ovih dana u potrazi za nekim novim kućanskim uređajem, primjerice hladnjakom ili perilicom rublja, u trgovinama bi vas mogle zbuniti energetske oznake na tim proizvodima.
Naravno, pretpostavka je da se pri odabiru novog uređaja vodite njegovom energetskom učinkovitošću, a ne prvenstveno cijenom ili mogućnošću njegova uklapanja u prostor koji vam je na raspolaganju.
U nekim ćete trgovinama na njima naći stare energetske oznake, na nekima nove, a na nekima stare i nove. Naime, 1. ožujka ove godine došlo je do izmjene dijela energetskih oznaka, nove oznake su od A do G, a ukinuto je proširivanje na A+ razrede.
U ožujku su izmijenjene energetske oznake za hladnjake i zamrzivače, rashladne vitrine (vinski hladnjaci), perilice rublja, kombinirane perilice/sušilice, perilice posuđa te za televizore i elektroničke zaslone. Uz to uvedene su i energetske oznake za dio profesionalnih uređaja - rashladni uređaji s funkcijom izravne prodaje, rashladne vitrine za hlađenje pića i zamrzivači za sladoled.
Prije ovih izmjena u ožujku, više od 90 posto proizvoda bilo je svrstano u razrede A+, A++ i A+++ što je poprilično zbunjivalo kupce. Nova, jednostavnija ljestvica od A do G je stroža i osmišljena je tako da se u početku samo manji broj proizvoda može razvrstati u razred "A", čime se ostavlja prostor za buduće učinkovitije proizvode.
Energetski najučinkovitiji proizvodi koji su trenutačno na tržištu sada su mahom svrstani u razred "B", "C" ili "D", u obilasku jedne trgovine bijelom tehnikom od brojnih ponuđenih perilica rublja samo je jedan model na novoj ljestvici imao "A" razred. To ne znači da je uređaj koji prema novoj oznaci ima razred "B" odjednom postao energetski neučinkovit, nego to znači da je njegova potrošnja energije usklađena s novom klasifikacijom. Nova ljestvica osmišljena je tako da se u početku samo manji broj proizvoda može razvrstati u razred "A", čime se ostavlja prostor za buduće energetski još učinkovitije proizvode.
Upravo je jednostavnost i jasnoća bila glavni razlog zbog kojeg su se u Europskoj uniji odlučili za promjenu i optimiziranje oznaka u skladu s potrebama korisnika, potvrdio nam je i Marko Bišćan iz Energetskog instituta "Hrvoje Požar".
- Do promjena je prije svega došlo zbog činjenice da je sustav označavanja energetskih razreda od A+++ do G postao manje učinkovit. Razredi koji uključuju mnoge "+" oznake više nisu transparentni te je velika većina proizvoda bila svrstana u najučinkovitija tri razreda. Time je kupcima bilo teško razlikovati najučinkovitije proizvode, a proizvođači su manje skloni razvoju novih energetski učinkovitih proizvoda. Europska unija je stoga promijenila i optimizirala oznaku u skladu s potrebama korisnika – kaže Bišćan.
Dodaje kako su uz samu promjenu ljestvice energetske učinkovitosti, na energetskoj oznaci promijenjene i određene druge informacije poput potrošnje energije u 100 ciklusa kod perilica ili potrošnja energije u načinu rada visokog dinamičkog raspona (HDR) u 1000 sati kod televizora.
Uz navedeno, energetske oznake sadrže i QR kod kako bi kupci lakše, preko svojih pametnih telefona, pristupili dodatnim podacima o proizvodu, a sve s ciljem olakšavanja optimalnog odabira proizvoda. Oznaka će putem tog QR koda biti na razini EU-a povezana s novom bazom podataka koja pruža dodatne informacije za sve označene proizvode, kako potrošačima, tako i trgovcima, te za nadzor tržišta.
Uz promjene vrijednosti razreda energetske učinkovitosti proizvoda, nova je oznaka drukčijeg izgleda, s jasnijim i modernijim ikonama. Kao i prethodne, oznake s promijenjenom vrijednošću pružaju više informacija od razreda energetske učinkovitosti. Na primjer, za perilicu rublja jasno su prikazani broj litara vode po ciklusu, trajanje ciklusa i potrošnja energije, kako je izmjereno za standardizirani program.
I kod hladnjaka je, primjerice, potrošnja električne energije vrlo važna stavka jer su oni spadaju među rijetke uređaje koji rade bez prestanka, cijele godine. Hladnjaci su zaslužni za otprilike jednu petinu godišnje potrošene električne energije u kućanstvu pa odabir modela koji je energetski najučinkovitiji može značajno pridonijeti smanjenju računa za potrošenu električnu energiju.
Nakon što su u ožujku promijenjene oznake za nekoliko vrsta uređaja, od 1. rujna nove su oznake i na žaruljama i svjetiljkama s fiksnim izvorima svjetlosti. Što to zapravo znači za kupce?
- Kod nove oznake za izvore svjetlosti u velikoj većinu slučajeva nema izmjena, uz iznimku integracije QR koda i nove ljestvice energetske učinkovitosti (od A do G). Kako su redefinirani zahtjevi za pojedine energetske razrede prema novoj energetskoj oznaci će biti veće razlike između razreda za pojedine proizvode. Tako su prije gotovo svi LED izvori svjetlosti bili u najvišem razredu energetske učinkovitosti, dok se sada očekuju različiti razredi, čime se uvodi razlika i dodatno ističu učinkovitiji proizvodi – pojašnjava Marko Bišćan.
Što je s ostalim kućanskim uređajima poput sušilica rublja, klima-uređaja, štednjaka...?
- Za ostale kategorije uređaja nove energetske oznake se planiraju uvesti do 2030. godine, s time da se još ne zna točan raspored – kaže Bišćan.
Inače, tijekom prijelaznog razdoblja do prosinca 2021. primjenjivat će se neka izuzeća za kućanske uređaje i televizore namijenjene postupnom ukidanju. Takvi modeli proizvoda mogu se prodavati do početka prosinca sa starom energetskom oznakom, a nakon toga više se ne smiju prodavati.
Podsjetimo, energetske oznake za proizvode već više od 25 godina usmjeravaju potrošače u pretraživanju i odabiru energetski učinkovitih proizvoda, a te su oznake potaknule razvoj inovativnih i učinkovitih proizvoda. Zbog ponude i potražnje za proizvodima koji učinkovito troše energiju, potrošnja energije i pripadajući troškovi značajno su smanjeni.
Iz Europske unije naglašavaju kako se izvorna oznaka energetske učinkovitosti pokazala iznimno uspješnom i prosječnom kućanstvu u Europi omogućila je uštede od nekoliko stotina eura godišnje te potaknula poduzeća na ulaganja u istraživanje i razvoj. Novi će sustav biti jasniji potrošačima i osigurati da poduzeća nastave s inovacijama i ponude još učinkovitije proizvode, a to pomaže i u smanjenju emisija stakleničkih plinova.
U istraživanju provedenom na razini Europske unije 2019. godine, 93 posto potrošača potvrdilo je da su prepoznali oznaku, a 79 posto ih je potvrdilo da je to utjecalo na njihovu odluku o tome koji će proizvod kupiti.