stdClass Object
(
[id] => 1209113
[title] => ‘Crvena raketa‘: Američki san kralja pornića
[alias] => crvena-raketa-americki-san-kralja-pornica
[catid] => 286
[published] => 1
[introtext] =>
[fulltext] =>
Marginalci američkog društva ponovno se nalaze u središtu interesa nezavisnog režisera Seana Bakera, autora odlične "Mandarine" i još boljeg "Projekta Florida". "Crvena raketa" ("Red Rocket"), novitet na hrvatskom "online" videotržištu, oslikava tamnu stranu Amerike prošaranu sjajnim sunčevim zrakama, a Bakerovi likovi, izopćenici s društvene margine, pokušavaju dobiti novu priliku za kakav-takav uspjeh u životu dok životare na ostacima ostataka neodsanjanog američkog sna i još uvijek ga pokušavaju budni odsanjati.
Trenutno nema redatelja zainteresiranijeg za takve priče od Bakera, pa i boljeg, što potvrđuje i "Crvena raketa", njegov posljednji uradak dostojan dvaju prethodnika. Tajna Bakerove izvrsnosti je autentičnost. Stvarni glumci nestaju u ulogama običnih ljudi (za Oscara nominirani Willem Dafoe, "The Project Florida") dijeleći kadar sa slučajno otkrivenim naturščicima prvi put pred kamerom koji ionako stvarne ljude čine još stvarnijima i ne čini se da glume likove, već da jesu.
---
FILM: Red Rocket; komična drama; SAD, 2021. REŽIJA: Sean Baker ULOGE: Simon Rex, Suzanna Son OCJENA: **** ½
---
A filmovi su životni, ali više no dovoljno filmični, sa scenarističkim konstrukcijama koje se grade kao život sam ili obratno – životi koji se ispisuju kao scenarij. Komična drama "Red Rocket" upravo je takav film i predstavlja novog "bakerovskog" izopćenika američkog sna propalu porno-zvijezdu Mikeyja "Sabera" (Sablja) u "comeback" ulozi Simona Rexa, komičarskoga glumca s pornografskim iskustvom na početku karijere, poznatog po seriji "Jack i Jill" i kasnijim nastavcima serijala "Scary Movie", te bivšeg VJ-a na MTV-ju.
Uloga je metafilmska, na tragu Jean-Claudea Van Dammea u "JCVD-u", Mickeyja Rourkea u "Hrvaču" i Nicolasa Cagea u "Nepodnošljivoj težini golemog talenta". Prije ovog filma Rex je bio posve zaboravljen, a sad se vraća iz zaborava. Kad Saber u jednoj od prvih scena kaže "To sam ja, Mikey, sjećaš me se?", iz njega kao da progovara i Rex.
Svakako, Mikey je lik i pol, na papiru odbojan, u tumačenju Rexa magnetičan, šarmantan i karizmatičan, toliko da gotovo navijate za njega. Zamislite sredovječnog Dirka Digglera iz "Kralja pornića" i otprilike imate Mikeyja koji, sav izubijan i švorc, dolazi iz Hollywooda busom u Texas City praćen 'NSyncovom pjesmom "Bye Bye Bye".
Naslov pjesme je znakovit – "Bye, Bye, Bye" umjesto, recimo, "Hello" Lionela Ritchieja. Jer, mnogi bi Mikeyju radije odmah rekli "zbogom" umjesto "zdravo", počevši od njegove (bivše) žene Lexi (Bree Elrod). Njoj će Mikey i banuti na vrata čim dođe. "Rekao si da nećeš više kročiti u Teksas", podsjeća Lexi koja je i sama bila glumica iz filmova za odrasle, ali se vratila doma prije njega nakon što su se razišli.
"Svijet me zeznuo", pravda se Mikey i uvjerava Lexi da će, ako mu ona i njezina mama Lil (Brenda Deiss) daju krov nad glavom, biti kao da su i dalje oženjeni. "Mi i jesmo još uvijek oženjeni", ispravlja ga Lexi. "Eno vilin konjic", Mikey brže-bolje skrene s teme gledajući kroz prozor.
---
---
Ovaj trenutak puno govori o Mikeyju kao liku. I doista, Mikey se vratio da pokuša iznova usnuti "american dream" i povratiti nekadašnju slavu, ako ju je uopće istinski imao, spreman koristiti sav svoj šarm da u uspije makar kao porno-agent, a ako nekog pritom iskoristi, bože moj, ništa novo za proračunatog muljatora njegova kalibra koji se diči da je "Teksašanin u srcu" (izgubio je naglasak radi posla). On je narcis, propalica i lažac koji umišlja da je faca.
"Ja sam glumac filmova za odrasle, porno-zvijezda", predstavlja se i u produžetku nabraja da je snimio 2000 pornića, dobio 13 nominacija, šest nagrada, ušao u Kuću slavnih..., izostavljajući spomenuti da sada za svaki slučaj u novčaniku drži paketić Viagre.
No, to mu većinski prolazi u teksaškoj "rupčagi od grada" gdje je za domaće ljude "mr. Hollywood", a i neki od njih se pretvaraju da su nešto što baš i nisu, primjerice Mikeyjev prijatelj i susjed Lonnie (Ethan Darbone) koji se predstavlja kao veteran, iako rata vidio nije.
"Mr. Hollywood" etiketa ne prolazi kod razgovora na posao. "Nisam sigurna da bi našim mušterijama bilo ugodno u vašoj blizini", govore Mikeyju nesuđeni poslodavci. Na kraju će se Mikey "zaposliti" kao diler za Leondriju (Judy Hill) i njezinu pomoćnicu June (Brittney Rodriguez), dilajući travu koju uredno i puši, sam ili s mladom Raylee zvanom Strawberry (Suzanna Son; otkriće), uskoro 18-godišnjom zaposlenicom prodavaonice krafni.
Crvenokosa djevojka privlači Mikeyja, izgledajući s pjegicama na licu kao jedna od njezinih krafni s mrvicama, recimo ona ružičasta kakvu, u XXL izdanju, nagi Mikey nosi kao kolut za plivanje na plakatu filma. I Mikey privlači Raylee kao netko tko "ima hollywoodsku vibru".
---
---
Kako je nadimak Strawberry, prema Mikeyjevom mišljenju, stvoren za zvijezdu porno-industrije, on u njoj vidi potencijalnu "kartu za povratak" u Los Angeles i predviđa razinu uspjeha Jenne Jameson i Sashe Grey. Dotad, Mikey dila travu kod nje na poslu, i to šljakerima iz obližnje naftne rafinerije čiji se dimnjaci uzdižu iza prodavaonice krafni dok se njihova neonska svjetla noću sudaraju i stvaraju ugođaj izvan ovoga svijeta u leći kamere Drewa Danielsa ("Valovi").
Krafne i trava su, čini se, vodeća ekonomija Texas Cityja ili ih bar takvima čini Mikey koji folira, mulja, laže i maže gdje god stigne, a Baker u njemu kao da sve više vidi Donalda Trumpa, posebice kad neposredno izazove lančani sudar i ostavi iza sebe još veću štetu, ali neovisno o tome planira "comeback".
U filmu, ambijentiranom u vrijeme američke predsjedničke kampanje iz 2016. godine, Trump se pojavljuje na TV-u. "Moramo se osloboditi političkih prepucavanja iz prošlosti. Amerika je nacija vjernika, sanjara i pregalaca koju vodi grupa cenzora, kritičara i cinika", poručuje Trump koji će u idućem TV obraćanju reći da su "izbori namješteni", što je rekao i 2021. kad je izgubio od Joea Bidena.
Slično prijašnjim Bakerovim filmovima, "Crvena raketa" je društveno-politički kontekstualizirana. Mikey kupuje rizle u bojama američke zastave. "Ja sam patriot", natukne on prodavaču, a u idućoj sceni mota rizlu i na televiziji gleda govor budućeg predsjednika SAD-a. Scena je ironična i provokativna. Rizla američkog sna će sagorjeti i nestati u dimu trave. Američki san je popušen.
---
Uspon Seana Bakera
Sean Baker (r. 1971.) je stupio na scenu s filmovima "Take Out" i "Prince Of Broadway" iz 2004. i 2008., nominiranim za nagradu "John Cassavetes Independent Spirit". Potom je snimio "Starlet" (2012.) i za taj film osvojio nagradu "Robert Altman Independent Spirit". Od "Tangerine" (2015.) naovamo, Bakerovi filmovi imaju premijere u Cannesu, a "Projekt Florida" (2017.) dobio je i jednu oskarovsku nominaciju. Šuškalo se da bi se i "Red Rocket" mogao naći u utrci za ovogodišnjeg Oscara, s naglaskom na kategoriju glavne muške uloge, ali Simon Rex je na kraju ostao bez nominacije, kao i sam film, iako je zaslužio zauzeti mjesto "Kralja Richarda" i(li) "Ne gledaj gore".
Marginalci američkog društva ponovno se nalaze u središtu interesa nezavisnog režisera Seana Bakera, autora odlične "Mandarine" i još boljeg "Projekta Florida". "Crvena raketa" ("Red Rocket"), novitet na hrvatskom "online" videotržištu, oslikava tamnu stranu Amerike prošaranu sjajnim sunčevim zrakama, a Bakerovi likovi, izopćenici s društvene margine, pokušavaju dobiti novu priliku za kakav-takav uspjeh u životu dok životare na ostacima ostataka neodsanjanog američkog sna i još uvijek ga pokušavaju budni odsanjati.
Trenutno nema redatelja zainteresiranijeg za takve priče od Bakera, pa i boljeg, što potvrđuje i "Crvena raketa", njegov posljednji uradak dostojan dvaju prethodnika. Tajna Bakerove izvrsnosti je autentičnost. Stvarni glumci nestaju u ulogama običnih ljudi (za Oscara nominirani Willem Dafoe, "The Project Florida") dijeleći kadar sa slučajno otkrivenim naturščicima prvi put pred kamerom koji ionako stvarne ljude čine još stvarnijima i ne čini se da glume likove, već da jesu.
---
FILM: Red Rocket; komična drama; SAD, 2021. REŽIJA: Sean Baker ULOGE: Simon Rex, Suzanna Son OCJENA: **** ½
---
A filmovi su životni, ali više no dovoljno filmični, sa scenarističkim konstrukcijama koje se grade kao život sam ili obratno – životi koji se ispisuju kao scenarij. Komična drama "Red Rocket" upravo je takav film i predstavlja novog "bakerovskog" izopćenika američkog sna propalu porno-zvijezdu Mikeyja "Sabera" (Sablja) u "comeback" ulozi Simona Rexa, komičarskoga glumca s pornografskim iskustvom na početku karijere, poznatog po seriji "Jack i Jill" i kasnijim nastavcima serijala "Scary Movie", te bivšeg VJ-a na MTV-ju.
Uloga je metafilmska, na tragu Jean-Claudea Van Dammea u "JCVD-u", Mickeyja Rourkea u "Hrvaču" i Nicolasa Cagea u "Nepodnošljivoj težini golemog talenta". Prije ovog filma Rex je bio posve zaboravljen, a sad se vraća iz zaborava. Kad Saber u jednoj od prvih scena kaže "To sam ja, Mikey, sjećaš me se?", iz njega kao da progovara i Rex.
Svakako, Mikey je lik i pol, na papiru odbojan, u tumačenju Rexa magnetičan, šarmantan i karizmatičan, toliko da gotovo navijate za njega. Zamislite sredovječnog Dirka Digglera iz "Kralja pornića" i otprilike imate Mikeyja koji, sav izubijan i švorc, dolazi iz Hollywooda busom u Texas City praćen 'NSyncovom pjesmom "Bye Bye Bye".
Naslov pjesme je znakovit – "Bye, Bye, Bye" umjesto, recimo, "Hello" Lionela Ritchieja. Jer, mnogi bi Mikeyju radije odmah rekli "zbogom" umjesto "zdravo", počevši od njegove (bivše) žene Lexi (Bree Elrod). Njoj će Mikey i banuti na vrata čim dođe. "Rekao si da nećeš više kročiti u Teksas", podsjeća Lexi koja je i sama bila glumica iz filmova za odrasle, ali se vratila doma prije njega nakon što su se razišli.
"Svijet me zeznuo", pravda se Mikey i uvjerava Lexi da će, ako mu ona i njezina mama Lil (Brenda Deiss) daju krov nad glavom, biti kao da su i dalje oženjeni. "Mi i jesmo još uvijek oženjeni", ispravlja ga Lexi. "Eno vilin konjic", Mikey brže-bolje skrene s teme gledajući kroz prozor.
---
---
Ovaj trenutak puno govori o Mikeyju kao liku. I doista, Mikey se vratio da pokuša iznova usnuti "american dream" i povratiti nekadašnju slavu, ako ju je uopće istinski imao, spreman koristiti sav svoj šarm da u uspije makar kao porno-agent, a ako nekog pritom iskoristi, bože moj, ništa novo za proračunatog muljatora njegova kalibra koji se diči da je "Teksašanin u srcu" (izgubio je naglasak radi posla). On je narcis, propalica i lažac koji umišlja da je faca.
"Ja sam glumac filmova za odrasle, porno-zvijezda", predstavlja se i u produžetku nabraja da je snimio 2000 pornića, dobio 13 nominacija, šest nagrada, ušao u Kuću slavnih..., izostavljajući spomenuti da sada za svaki slučaj u novčaniku drži paketić Viagre.
No, to mu većinski prolazi u teksaškoj "rupčagi od grada" gdje je za domaće ljude "mr. Hollywood", a i neki od njih se pretvaraju da su nešto što baš i nisu, primjerice Mikeyjev prijatelj i susjed Lonnie (Ethan Darbone) koji se predstavlja kao veteran, iako rata vidio nije.
"Mr. Hollywood" etiketa ne prolazi kod razgovora na posao. "Nisam sigurna da bi našim mušterijama bilo ugodno u vašoj blizini", govore Mikeyju nesuđeni poslodavci. Na kraju će se Mikey "zaposliti" kao diler za Leondriju (Judy Hill) i njezinu pomoćnicu June (Brittney Rodriguez), dilajući travu koju uredno i puši, sam ili s mladom Raylee zvanom Strawberry (Suzanna Son; otkriće), uskoro 18-godišnjom zaposlenicom prodavaonice krafni.
Crvenokosa djevojka privlači Mikeyja, izgledajući s pjegicama na licu kao jedna od njezinih krafni s mrvicama, recimo ona ružičasta kakvu, u XXL izdanju, nagi Mikey nosi kao kolut za plivanje na plakatu filma. I Mikey privlači Raylee kao netko tko "ima hollywoodsku vibru".
---
---
Kako je nadimak Strawberry, prema Mikeyjevom mišljenju, stvoren za zvijezdu porno-industrije, on u njoj vidi potencijalnu "kartu za povratak" u Los Angeles i predviđa razinu uspjeha Jenne Jameson i Sashe Grey. Dotad, Mikey dila travu kod nje na poslu, i to šljakerima iz obližnje naftne rafinerije čiji se dimnjaci uzdižu iza prodavaonice krafni dok se njihova neonska svjetla noću sudaraju i stvaraju ugođaj izvan ovoga svijeta u leći kamere Drewa Danielsa ("Valovi").
Krafne i trava su, čini se, vodeća ekonomija Texas Cityja ili ih bar takvima čini Mikey koji folira, mulja, laže i maže gdje god stigne, a Baker u njemu kao da sve više vidi Donalda Trumpa, posebice kad neposredno izazove lančani sudar i ostavi iza sebe još veću štetu, ali neovisno o tome planira "comeback".
U filmu, ambijentiranom u vrijeme američke predsjedničke kampanje iz 2016. godine, Trump se pojavljuje na TV-u. "Moramo se osloboditi političkih prepucavanja iz prošlosti. Amerika je nacija vjernika, sanjara i pregalaca koju vodi grupa cenzora, kritičara i cinika", poručuje Trump koji će u idućem TV obraćanju reći da su "izbori namješteni", što je rekao i 2021. kad je izgubio od Joea Bidena.
Slično prijašnjim Bakerovim filmovima, "Crvena raketa" je društveno-politički kontekstualizirana. Mikey kupuje rizle u bojama američke zastave. "Ja sam patriot", natukne on prodavaču, a u idućoj sceni mota rizlu i na televiziji gleda govor budućeg predsjednika SAD-a. Scena je ironična i provokativna. Rizla američkog sna će sagorjeti i nestati u dimu trave. Američki san je popušen.
---
Uspon Seana Bakera
Sean Baker (r. 1971.) je stupio na scenu s filmovima "Take Out" i "Prince Of Broadway" iz 2004. i 2008., nominiranim za nagradu "John Cassavetes Independent Spirit". Potom je snimio "Starlet" (2012.) i za taj film osvojio nagradu "Robert Altman Independent Spirit". Od "Tangerine" (2015.) naovamo, Bakerovi filmovi imaju premijere u Cannesu, a "Projekt Florida" (2017.) dobio je i jednu oskarovsku nominaciju. Šuškalo se da bi se i "Red Rocket" mogao naći u utrci za ovogodišnjeg Oscara, s naglaskom na kategoriju glavne muške uloge, ali Simon Rex je na kraju ostao bez nominacije, kao i sam film, iako je zaslužio zauzeti mjesto "Kralja Richarda" i(li) "Ne gledaj gore".
Marginalci američkog društva ponovno se nalaze u središtu interesa nezavisnog režisera Seana Bakera, autora odlične "Mandarine" i još boljeg "Projekta Florida". "Crvena raketa" ("Red Rocket"), novitet na hrvatskom "online" videotržištu, oslikava tamnu stranu Amerike prošaranu sjajnim sunčevim zrakama, a Bakerovi likovi, izopćenici s društvene margine, pokušavaju dobiti novu priliku za kakav-takav uspjeh u životu dok životare na ostacima ostataka neodsanjanog američkog sna i još uvijek ga pokušavaju budni odsanjati.
Trenutno nema redatelja zainteresiranijeg za takve priče od Bakera, pa i boljeg, što potvrđuje i "Crvena raketa", njegov posljednji uradak dostojan dvaju prethodnika. Tajna Bakerove izvrsnosti je autentičnost. Stvarni glumci nestaju u ulogama običnih ljudi (z...