StoryEditorOCM
Film & TVCINEMARK U PULI

‘Escort‘: Punokrvni erotski triler za oproštaj

Piše Marko Njegić
20. srpnja 2023. - 15:01

Slavimo Lukasa Nolu, njegovu filmsku zvijezdu, kroz njegov posljednji film. Produkcijska kompanija Kinorama tako je pozvala publiku na posthumnu premijeru Nolina posljednjeg ostvarenja “Escort” na Pula Film Festivalu. Na to su se nadovezali i neki Nolini kolege poput Dalibora Matanića koji je napisao “Posebno emotivna projekcija Lukasova filma, svi smo tamo”.

Doista, projekcija je bila posebno emotivna i odigrala se točno deset godina nakon što je Nola 2013. trijumfirao na Pulskom festivalu dramom “Šuti”, nagrađenom sa šest Zlatnih arena, a redatelj je gledateljima za kraj ostavio punokrvni erotski triler kakvom je oduvijek stremio i uspio ga dovršiti prije smrti.

FILM: Escort; triler; Hrvatska/Sjeverna Makedonija/Kosovo, 2023. REŽIJA: Lukas Nola ULOGE: Živko Anočić, Hrvojka Begović OCJENA: ****

Debitiravši noirovskim krimi-trilerom “Dok nitko ne gleda”, Nola je od početka karijere naginjao žanrovskom filmu i erotici, pozicioniravši se kao najveći filmski erotoman novije hrvatske kinematografije, ali i netko sklon vizualnoj stilizaciji, odmaknutoj od dokumentarizma i realizma.

“Sveprisutni dokumentarizam i realizam na filmu mene jednostavno ne zanima. Volim svoj izričaj postaviti baš tako da se vidi da je film i da iza njega stoji autor koji želi nešto reći. Mene realizam ne zanima i nikad neće. Preferiram da čovjek koji dođe u kino gleda igrani, ne dokumentarni film”, izjavio nam je Nola u jednom od intervjua za “Slobodnu”.

Utoliko, “Escort” je stopostotni Nola i nešto je sasvim drukčije u hrvatskoj kinematografiji. Kod nas je triler raritet, kamoli erotski triler. Priča počinje kad prijatelji iznenade menadžera Mira (redovito uvjerljivi Živko Anočić) i pošalju mu escort-djevojku Maju (erotična Lena Medar) u hotelsku sobu kao šećer na kraju proslave završenog posla.

“Jesi sigurna da si u pravoj sobi?”, iznenađen je Miro koji za sebe kaže da je “dosadan, žena, djeca, retriver” i ovo mu je, sretno oženjenom za Dariju (Hrvojka Begović), prvi bliski susret “escort” vrste. Miro i Maja “kliknu” i večer se pretvori u maraton seksa i droge, režiran i glumljen erotski iznimno prpošno, posebice za domaće pojmove.

Međutim, kad Maja umre u kupaonici, zasigurno od viška droge, hotelski recepcionar i njegov pomoćnik u tumačenju Krešimira Mikića i Nikše Butijera predlože Miru da se stvar zataška (“sve zaboravite, kao da nije ni bilo”), nakon čega će “obični mali ljudi” iz naroda”, zauzvrat, početi od njega tražiti usluge.

“Escort” je sinteza Nolina kriminalističkog trilera “Rusko meso” i erotske art drame “Sami”: u prvom filmu protagonistica Ida se infiltrirala kao prostitutka u bordel kako bi otkrila tko je ubio njezinu sestru znakovita imena Laura Palamar (“Twin PeaksDavida Lyncha), a drugi je podizao prašinu prolongiranom i eksplicitnom scenom seksa Leona Lučeva i Nine Violić.

Koincidentno i simbolično, “Escort” je imao premijeru baš na 85. rođendan Paula Verhoevena, još jednog erotomana (“Showgirls”) i autora ključnog erotskog trilera devedesetih “Sirove strasti”. Verhoeven kao da je dobio posvetu u “Escortu”, od dvije erotske scene tjelesne nesputanosti (pjena za brijanje) do glazbe koja doziva u sjećanje snoliko-tenzične “Basic Instinct” partiture Jerryja Goldsmitha.

Glazba evocira i Angela Badalamentija, ključnog Lynchova suradnika (“Plavi baršun”, “Twin Peaks: Vatro, hodaj sa mnom”, “Mulholland Drive”). To je nagovještaj filma koji starta kao verhoevenovski erotski triler i negdje oko sredine skreće na košmarni, nadrealni teritorij s uplivom morbidnog i groteske, gdje Lynch sreće Harmonyja Korinea (“Spring Breakers”).

“Možda si sanjao”, kaže jedan prijatelj Miru. Košmarni prijelaz, podebljan i promjenom formata slike, pomalo je naglo izveden i stvoren da podijeli gledatelje. Prva polovica je, osobno, bolja od druge, ali kad je “Escort” dobar, a najvećim dijelom jest, konkurira za najbolji film u Nolinoj karijeri.

Nola o filmu

“Moja osobna nemoć pred nasiljem i primitivizmom i nemoć ljudi iz moje okoline naveli su me na pisanje i snimanje ovog filma. Jedina konstanta ove dvije države u kojima sam živio su bahatost, primitivizam i nasilje (ne mislim na fizičko iako je i toga bilo) koje dominira i određuje skoro sva pravila po kojima ovo društvo funkcionira. Ne uvijek glasno, ponekad prikriveno ili sasvim neprimjetno. Ali prisutno. I bijes na sebe zbog toga što pristajem na to – to je bio moj prvi poriv da napišem ovu priču”, zapisao je Nola u redateljskoj bilježnici za “Escort”.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
28. travanj 2024 10:23