Kaskaderi spremni? Akcija! Snimanjem akcijske scene prirodno se otvara "Kaskader" ("The Fall Guy"). Ovo je film posvete kaskaderima kao neopjevanim akcijskim junacima filmske industrije i njihovim akrobacijama nakon kojih dižu palce u zrak signalizirajući da su okej. Prirodno je i da "Kaskadera" režira David Leitch.
Prije nego što je postao jedan od vodećih akcijskih redatelja današnjice ("Atomska plavuša", "Deadpool 2", "Brzi i žestoki: Hobbs i Shaw", "Brzina metka"), Leitch je bio kaskader, još tamo od "Bladea" i "Matrixa" pa do "Troje", "Gospodina i gospođe Smith" i "Bourneova ultimatuma", a potom i koordinator kaskadera ("Wolverine", "Jupiter u usponu").
Najmanje dva od spomenutih naslova na kojim je radio Leitch ("Atomic Blonde", "The Bourne Ultimatum") nalaze se u montaži kaskaderskih scena pri početku filma, uz "Fast & Furious 5". Dakle, sve je Leitcha vodilo prema ovome, tj. da upravo on režira filmsku verziju akcijsko-komične serije osamdesetih "The Fall Guy" s Leejem Majorsom u ulozi kaskadera koji u fušu radi kao lovac na glave.
I Ryanu Goslingu je "Kaskader" bio suđen kao logična progresija njegovih uloga u "Vožnji", "Dobrim momcima", "Sivom čovjeku" i "Barbie", gdje je (redom) glumio kaskadera specijaliziranog za automobilističke akrobacije i to koristio radeći kao vozač za bijeg, pokazao tajming za komičnu akciju, doživio krštenje kao akcijski junak i utjelovio lutka Kena u "stvarnom" svijetu, odakle je stigao iz fantazijskog "Barbielanda".
Svaki od tih filmova i likova pripremio je Goslinga za "The Fall Guy", u kojem on glumi kaskadera akcijskog imena Colt Seavers. Već godinama Colt dublira najveću akcijsku zvijezdu na svijetu Toma Rydera (izgledni kandidat za novog agenta 007 Aaron Taylor-Johnson kao da kanalizira Matthewa McConaugheyja) i romansira kamermanku Jody Moreno (Emily Blunt, friško nominirana za Oscara u "Oppenheimeru").
"Imamo nešto što se može naći samo u filmovima", opisuje Colt odnos s Jody, "curom iz snova" s kojom radi "dream job", ali njegov/njihov san se urušava prilikom izvođenja pada s velike visine, kad on doživi gadnu nesreću (slomio leđa) i napusti filmsku industriju, zarađujući za život parkiranjem automobila jednom kad se oporavi.
Povratak na set omogućava mu producentica Gail Meyer (Hannah Waddingham; "Ted Lasso") kad ga pozove da nanovo dublira Rydera u Jodynu redateljskom prvijencu, visokobudžetnoj SF romansi "Metalstorm" koja se opisuje kao "Točno u podne" na rubu svemira.
Na setu problemi: Jody je ljuta na Colta jer je naglo ispario iz njezina života, a Ryder je netragom nestao nakon što se spetljao sa "sumnjivim ljudima". Kako bi spasio možebitno stopiranje produkcije Jodyna filma bez glavne zvijezde, pa i njihovu vezu, Colt kreće u potragu i igra se detektiva upadajući iz jedne kaskaderske akcije u drugu.
Premisa iz pera scenarista Drewa Pearcea ("Iron Man 3", "Nemoguća misija 5", "Hotel Artemis") krije neslućene metafilmske mogućnosti i "Kaskader" je potpisniku ovih redaka djelovao kao moguće najugodnije iznenađenje/ponajdraži blockbuster godine s potencijalom da postane "Last Action Hero" za novi milenij (svojevrsni "Posljednji kaskaderski junak") i transcendira granice kinematografije i zbilje, tim više uzimajući u obzir Goslinga kao naizglednu akcijsku verziju Kena.
Colt, dakle, mora implementirati kaskaderske vještine u "stvarnom" svijetu kad iskorači s filmskog seta, gdje je dosta toga isplanirano, odnosno režirano i koreografirano, tipa da zaustavi nadolazeći auto vlastitim tijelom kako bi mogao sjesti za upravljač i nastaviti potjeru.
Nešto od "meta" briljantnosti "Posljednjeg akcijskog junaka" opstoji u filmu koji u jednoj sceni simbolički rabi tehniku podijeljenog ekrana i citira "Bjegunca" i "Poroke Miamija" u sličnim situacijama (Coltu je namješteno ubojstvo i on se daje u bijeg da dokaže nevinost, jurnjava gliserima uz prepoznatljivu "Miami Vice" glazbu), no zna se i pogubiti u mješavini akcije, romanse, komedije, rom-coma i misterija.
"The Fall Guy" malčice je preopterećen žanrovima i ne uspijeva ih uvijek izbalansirati, gdjekad suviše romantizirajući za svoje dobro, želeći kapitalizirati na popularnosti fenomena "Barbenheimer" angažmanom uistinu dobro sparenog glumačkog dua Gosling-Blunt, ali i odveć komplicirajući zaplet, čega je barem i sam svjestan ("zapetljali smo se previše").
Ipak, film zaslužuje barem jedan kaskaderski palac gore, ako ne oba, i veoma je zabavan, vizualno predivan i ima šarma, a spoj akcije i romanse daje najbolju scenu: Colt se bori s negativcima na jurećem kamionu dok Jody, slomljena srca što se nije pojavio na karaokama, pjeva "Against All Odds" Phila Collinsa. Pohvalno je i što je akcija čisto režirana i većinski kaskaderska, s minimalnim inputom računalne grafike, kako i dolikuje naslovu "Kaskader".
Pirotehnički efekti, piruete i preskoci automobilima... sve je tu. Štoviše, kaskader Logan Holladay srušio je "Guinnessov" rekord u broju preokretanja auta (osam i pol puta) na snimanju filma koji slavi kaskaderstvo "stare škole" spram nove digitalne CGI akcije i kritizira ulogu AI-ja i "deep fake" tehnologije s obje strane ekrana (kinematografija, stvaran život). Nakon "The Fall Guy" Oscari možda, uz malo sreće, konačno uvedu kategoriju u čast kaskadera i akcijskih scena. "Daju li Oscare za to?" pitaju Colta ironično u jednoj sceni filma. Kaskaderi spremni? Akcija!