StoryEditor
Film & TVCINEMARK U KINU

‘Nečista krv - grijeh predaka‘: Vestern na balkanski način

4. listopada 2021. - 10:21

Dosadašnja gledanost srpskog filma "Nečista krv – grijeh predaka" na matičnom kinoteritoriju prilično je impresivna. Oko 62 tisuće gledatelja vidjelo je novu ekranizaciju romana Bore Stankovića u prvih nekoliko tjedana prikazivanja, nakon što je film u premijernom vikendu zabilježio 37.000 kinoposjetitelja, a ukupna gledanost se penje na 74.000 ako se pridodaju i BiH kina.

Ilustracije radi, jedini hrvatski film koji je imao otvaranje iznad 30.000 gledatelja u našim kinima jest "Svećenikova djeca" (33.759), a bilo je to na prijelazu 2012. u 2013. godinu. Gledanost hrvatskog filma je u međuvremenu u određenom padu, posebice ove i prošle godine, ali ne i srpskoga.

FILM: Nečista krv - greh predaka; povijesna drama; Srbija, 2021. REŽIJA: Milutin Petrović ULOGE: Dragan Bjelogrlić, Katarina Radivojević DISTRIBUCIJA: Continental OCJENA: *** ½

Naprotiv, od 2010. do 2019. srpske filmove je u tamošnjim kinima vidjelo gotovo tri i pol milijuna gledatelja (3.422.952), a hrvatske u danom razdoblju nešto manje od 900 tisuća (894.840). Razlika je drastična i kad se usporedi gledanost "Nečiste krvi" s recentnim hrvatskim filmovima.

"Nečistu krv" je na velikim ekranima trenutačno vidjelo znatno više gledatelja nego sve hrvatske filmove 2020. i 2021. (npr. "Glas", "Zagrebački ekvinocij", "Mater", "Ribanje i ribarsko prigovaranje", "Zora", "Tereza37", "Ljubav oko svijeta", "Murina") koji su zasad u totalu privukli manje od 50.000 ljudi u kina.

Brojka bi bila i poraznija da boje gledanosti ne brane "Ljubav oko svijeta" i "Murina". Upravo se na primjeru "Nečiste krvi" može prelomiti komercijalni uspjeh srpskog filma u odnosu na hrvatski. Dok novija hrvatska kinematografija većinski stremi festivalskom filmu, srpska naginje repertoarskom i žanrovskom, odnosno populističkom ili populističkijem.

Tako ne čudi da je "Nečista krv" dobila baš nagradu publike na 28. Evropskom filmskom festivalu Palić. Posrijedi je solidan staromodan repertoarski film, povijesna melodrama i "western" u stilu "Vrata raja", ali na balkanski način ("eastern"), a inspiracija je, dakle, pronađena u već ekraniziranom književnom predlošku, primjerice 1996. s Radom Šerbedžijom i Majom Stojanović u vodećim ulogama.

Predložak je pročitan i za modernu publiku, sklonu uzavreloj erotskoj putenosti "Prvog grijeha" s parom Angelina Jolie - Antonio Banderas i razvratnoj međuigri seksa i nasilja serije "Game Of Thrones". Unatoč iscrpnoj književnoj baštini, novija hrvatska kinematografija jednostavno nema ovakav povijesno-literarni film i podcijenjeni "Konjanik" je nešto najbliže što je, od 2000. naovamo, došlo nečem sličnom u približnom pogledu žanra, tematike, mizanscene, prostorno-vremenskog konteksta...

S druge strane, srpska kinematografija je već imala nekolicinu ostvarenja ovog tipa pa se jedna Katarina Radivojević može pohvaliti da je glumila u dva takva filma ("Zona Zamfirova", "Čarlston za ognjenku"), sada i tri, a jedino je iznenađenje da "Nečistu krv" ne potpisuje netko poput Zdravka Šotre, već alternativac Milutin Petrović u svom prvom iskoraku u visokobudžetniju produkciju.

Najveća ženska zvijezda srpskog filma nultih godina 21. stoljeća ostvarila je "comeback" u "Nečistoj krvi" s izvedbom opipljive zavodljivosti, fatalnosti i erotičnosti kao Cona, sestra glavnog lika Hadži-Trifuna (Dragan Bjelogrlić u ulozi karijere) koja mijenja mlade ljubavnike kao čarape i seksualno ih iskorištava toliko uvjerljivo da bi se snašla i u "Igri prijestolja".

Godina je 1850. u Vranju, na sjevernoj provinciji Osmanskog Carstva, gdje vlada "krv za krv" poetika. Hadži-Trifun u uvodu filma moli Boga da mu dade snage da izdrži jer "zlo udara sa svake strane" i "valjda neće navijek da traje". On je imućni trgovac koji gospodari Srbima u tom kraju, par dekada prije konačnog oslobođenja od Turaka.

Međutim, suočava se s problemima izvana i iznutra. Tiho kipi njegov sukob s turskim vladarom Džafer-begom (Tim Seyfi) kojeg planira ukloniti, dok se istodobno suočava s obiteljskim problemima, od njegovih nasljednika nadalje. Stariji sin Jovča (Nedim Nezirović) opet bi se ženio. Mlađi Mita (Marko Grabež) započinje zabranjenu vezu sa sluškinjom Stojnom (Teodora Dragićević, otkriće) koja će mu pokloniti svoju nevinost, a kamera nesramežljivo sugerirati njezino razdjevičenje.

Tu je i udovica Tašana (Anđela Jovanović, također otkriće) kojoj je dosta crnine i kućnog pritvora nakon smrti trećeg Trifunova sina i sve joj je teže skrivati da pati za vladikom Mironom (Dejan Bućin), bliskim suradnikom njezina svekra. "Puštena si ti mnogo, snajo, pazi da se ne raspustiš", Hadži-Trifun kaže Tašani i kreše u startu njezin pokušaj emancipacije i slobode.

Svijet nametnutog, društveno uvjetovanog patrijarhata još bolje predočava Trifunov odgovor na pitanje "Boga se ne plašiš?" – "Plašio bih se da sam žena, ovako – ne smijem", a melodramatične emocije vladikina rečenica upućena Tašani: "Duša je moja umrla kad si se ti udala..."

Film je i društvena kronika jednog surovog vremena i prostora pod okrutnim Turcima, ali ipak fokusiran na likove niskog morala ogrezle u grijehe (predaka) i njihove zamršene odnose u začaranom krugu zveketanja dukata, prolijevanja nečiste krvi, ljubavi i preljuba, spletkarskih manipuliranja.

Likovi i odnosi oživljeni su od strane Petrovića i njegovih glumaca koji režijski i glumački rijetko posežu za kazališnom teatralnosti. Narativne tokove ponekad nije lako popratiti i vape za razrađenijom karakterizacijom ili dramaturgijom, tj. barem dvo-i-nešto-satnim trajanjem umjesto nekih stotinjak minuta (u planu je i serija od deset epizoda koja bi, pak, sve mogla previše razvući).

No, "Nečista krv" pogađa srž vjekovnog balkanskog fatuma, tragike i pesimizma, teškog bremena naslijeđenog od predaka. Ne mora netko reći "Puške se pune, jatagane će da sijevaju" kako bi najavio predodređena zbivanja u finalu, kad pokipe trvenja dvaju naroda i dovedu do obračuna iz balkanskog vesterna s Trifunom kao grešnim kaubojem koji će teško pokucati na vrata raja.

Najgledaniji srpski filmovi u srpskim kinima 2010-ih

1. "Južni vjetar" 618.415 gledatelja
2. "Montevideo, Bog te video" 516.124
3. "Montevideo, vidimo se" 498.501
4. "Parada" 336.372
5. "Mali Budo" 324.257
6. "Taksi bluz" 272.793
7. "Šešir profesora Koste Vujića" 219.853
8. "Gorčilo" 219.126
9. "Bit ćemo prvaci svijeta" 215.052
10. "Kralj Petar I" 202.459

item - id = 1132181
related id = 0 -> 1139613
related id = 1 -> 1139313
Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
02. studeni 2021 19:37